Ta plats!
Jag tror det finns en föreställning i samhället och i våra medvetanden där vi kvinnor medverkar för att göra oss själva så små som möjligt. Också fysiskt ska vi ta så liten plats som möjligt. Vi ska helst vara små i kroppen, små händer, små fötter, smala och inte allt för långa. Vi ska inte breda ut oss på bussen, på tåget o s v
Jag tror verkligen att det här också går vidare till andra områden för att minimera kvinnan. Exempelvis kvinnans makt i samhället, talan och självförtroende, ande och så vidare.
Så jag vill uppmuntra alla kvinnor att ta plats! Bred ut dig på bussen, i soffan, i sängen, i talan, i dig själv, i din ande.
Ta plats och var ditt största själv.
Helt klart ska man inte göra sig själv liten.
Kommer ihåg när jag gick i skolan och killarna fick busa och vara högljudda medan vi tjejer fick tillsägningar om att vara tysta och lugna.
Sara

#1 Så är det fortfarande i våran klass.
Jag har flera gånger blivit tillsagt att jag är 'pojkaktig' bara för att jag är högljudd och tycker harry potter böckerna är bra.
Håller med! Vi har lika mycket rätt som killar att vara högljudda, ta plats, rapa högt och ställa krav. Go for it girls! ;)
/Isa
Tack du kloka trådskapare! Jag säger bara en sak: word.
Word!
Här har vi nog mästaren i att rapa högt
Kan få de flesta att blekna
I mån av plats breder jag gärna ut mig på bussar och tåg också. Liksom hallå, varför ta sätet jämte mig när tåget eller bussen bara är halvfullt!
Jennie
Kan för övrigt tillägga att jag är 173cm lång och har storlek 40-42 på skor och en del extra kilon. Så plats tar jag där med haha
Jennie
Fast innebär att "ta plats" att bli likadan som män är?
/Maria

Jag är tvärt emot det du, TS, skriver. Visst finns det brudar som är små och mesiga, sitter tysta i ett hörn och gör allt för att inte märkas, men det finns också sånna som är helt tvärt om. Lika så är det inom killarna.
Tkr inte vi ska göra så stor skillnad mellan män opch kvinnor. Funderar lite över din fråga, #8. Hur menar du?
Jag menar bara att vi alla ska försöka var den vi är med den personlighet vi har.
Blev rädd att det handlade om att rapa högt, breda ut sig bokstavligt och alla andra generaliseringar över män.
/Maria
Många kvinnor (och en del män) ber nästan om ursäkt för att de finns till. De vill inte besvära eller ställa till "scener".
Att ta plats för mig är att vara sig själv, ställa krav och veta att man duger och har ett egenvärde.
Sara

Det är inte jag som ska ta plats, det är alla andra som ska lugna ner sig! är det första jag tänker
Tänk om man är väldigt blyg och har låg självkänsla och försöker ta plats, då är man ju inte sig själv, man får bara en slags press på sig själv. Istället för att själv hela tiden försöker ta plats, tycker jag att man ska ge dom små människorna utrymme och uppmärksamhet (om man kan), på så sätt kommer det ju tillbaka till en själv också :)
Men att medvetet förminska sig själv är såklart emot.
#13 Blygsamhet är en sak, men låg sälvkänsla är ett problem som man själv behöver arbeta med. Kanske just genom att inse sitt värde och våga ta lika mycket plats som andra.
#13 Jag har alltid varit superblyg och haft låg självkänsla, men nu när jag medvetet börjat ta mer plats och synas och skita i att jag är blyg så har min självkänsla också stigit jättemycket! Och jag har inte bytt personlighet för det, men istället för att tänka så säger jag det högt! :)
/Isa