mens problem.. ,;s
Jag skulle ha fått mmin mens för typ en vecka sen men de har inte kommit? :S har haft värk i flera dagar o att de ömmar i brösten o så som de brukar kännas har ja får mens men har fortfarande inte fått de?
och min kompis som bor flera timmar härifrån ska komma och stanna hos mig två veckor den 25:e och jag vill inte ha mens när hon är här!!:S
hjälp?
Har du haft oskyddat sex?
Sara
Spänd över att kompisen kommer?
Känslomässiga förändringar som tex. spänning eller stress kan försena mensen ibland.
Jennie
Bantning kan också göra att mensen blir sen.
Sara
#3 nejnej^^ oskuld :p och jjag bantar inte heller
#2 jag är typ alltid stressad så jag vet inte, och jag har inte varit så spänd på att hon ska komma så jag tror inte det är därför..
.
finns det inget sätt att göra så de kommer snabbare??
vill verkligen inte ha mens när kom kompis kommer för vi ska va ute typ varenda dag o bada, sola osv så..
# 4
Bra, då behöver du inte oroa dig för just det iaf.
Slappna bara av och tänk inte på det så kommer den nog. Du kan ju alltid ha minitampong när du badar, tänk bara på att byta när du badat klart.
Sara
#5 får inte använda tampong för min mamma.. x) :/
# 6 För att?
Jag vill inte att du blir osams med din mamma på nått sätt men det där är upp till dig att bestämma. Det är inte skadligt eller farligt på något sätt om man sköter det som man ska.
Sara
Hur länge har du haft mens? De första åren kan det ju vara lite oregelbundet.
Och tampong är inget ohygieniskt eller farligt som sagt.
_No way! Yes way!
#7 för att.. vet inte. har frågat massa gånger men hon säger bara att jag inte får ha de förren ja förlorat min oskuld för att man typ spräcker nåt o ja, :S
#9 Äsch, sånt är bara bullshit. Enda som kan hända är att det kan göra lite ont att föra in en tampong om aldrig provat innan. Mödomshinnan kan spricka lite, men det är inte en hinna utan mer ett typ elastiskt band i slidan som kan spricka eller töjas ut när man för in något i slidan, oavsett om det är fingrar, tampong eller om man har sex första gången.
Jennie
#9 Hon kanske tror att du spräcker mödomshinnan (som egentligen inte är en hinna) om du trycker in tampongen för långt upp.
Du kanske har hört att i vissa religioner så "måste" kvinnan blöda under samlag på bröllopsnatten för att visa att hon är oskuld, om hon inte blöder så betyder det att hon inte är det.
Men den spricker ju oftast om man inte är ordentligt upphetsad och andra orsaker finns med också.
#10 , #11 aa vet.. men hon tror inte när jag säger emot. min kompis har tillochmed sagt att det inte alls är så men hon tror ändå inte .. :s
#12 Säg åt din mamma att du vill pröva på med tampong.
Och då menar jag verkligen, säg åt henne att du vill det. 
Hmmm mödomshinna finns inte…o det märks inte att du har tampong..!! Se till att byta ofta bara….viktigt! Kan kännas lite, men man vänjer sig! Det är inte dyrt, så kanske har du några kronor som du kan lägga på minitamponger……o ja upplys kära mamma om att du vill bada!
Säg till att det är en mänsklig rättighet att kunna bada även när man har mens
Jennie

Mödomshinnan är en myt och en tyvärr väldigt seglivad sådan. Jag har letat reda på några bra artiklar om ämnet på rfsus hemsida som jag tycker att både du och din mamma ska läsa.
Sen kan jag även rekommendera en jättebra radiodokumentär om ämnet som sändes på P3 för några år sedan.
Och till ämnet tampong: Det är din kropp så det är du som måste få komma fram till vilket mensskydd som du känner dig mest bekväm med och inte din mamma. Du är visserligen inte myndig så hon har ansvaret för att du inte gör något som är skadligt för dig men att använda tampong är ju definitivt inte skadligt.
Om du nu vill prova att använda tampong och tycker att det verkar krångligt så skulle du kunna prova Tampax som har en införningshylsa för att göra det lite enklare.
#16 Om "mödomshinnan" inte "finns", vad är det då som spricker?

#17 Strax innanför slidöppningen så sitter det som en liten krans av slemhinneveck och eventuellt kan det göra ont första gången den kransen tänjs ut, men det gör det definitivt inte på alla. Så det är alltså ingenting som ska spricka, möjligen tänjas ut i så fall.
Den här artikeln ger jättebra information, kan verkligen rekommendera den:
Jag vet att det börjar låta som att jag är utsänd av rfsu för att göra reklam för dem men så är det inte haha
We love rfsu haha skämt åsido ;)

#16, ingenting spricker :P anledningen att vissa blöder vid första samlaget är att man inte är riktigt redo/lite nervös, spänner sig och får små sprickor i slidmynningen, men det finns ingen mödommshinna som spräcks. däremot finns det en slidkrans, slemhinneveck som töjs ut. det sker ofta långt innan man har sex för första gången, så inte heller där finns det något som spricker.

#19 Haha ja nästan. De är grymma i alla fall 

#20 Ja det var ju precis det jag sa… Men du kanske menade det till #17 och inte till mig?

#22, ja titta vad fel det kan bli om man skriver och lagar lunch samtidigt ;) var självklart inte till dig.

#23 Haha vet precis hur det kan bli. Och så påstås det att kvinnor ska vara bra på att göra flera saker samtidigt, det stämmer verkligen inte in på mig i alla fall… 

ja, undrar vart tusan det påståendet kommer ifrån egentligen 

Prova tampong, funkar det så funkar det. Jag kunde inte använda tampong som oskuld eftersom min "slidkrans" (jag föredrar att kalla det mödomshinna på mig eftersom den snarare var en hinna än en krans på mig… :P) var så omfattande. Provade en gång med mycket krångel när jag skulle ta ut tampongen som följd. Det är nog ganska ovanligt att man är så trång som jag var och de flesta oskulder kan nog använda tampong utan några som helst problem :)
Förstår inte vad din mamma har med vilket mensskydd du använder?
Du kan väl handla själv?
Tampong är bra, bara man ser till att byta den med jämna mellanrum.
Och jag tycker verkligen din mamma bör läsa på lite om hur vi kvinnor ser ut inne i kroppen.