Balsam
Nu har jag provat de flesta balsam-produkter i mitt hår under de senaste 20 åren och har ännu inte hittat något jag är helt nöjd med.
Många produkter gör hårigt flottigt och äckligt innan men knappt hunnit ut ur duschen.
Tipsa om bra hårbalsam, innan jag blir tokig
Jag använder inte balsam längre.
Jag köper hårkur och innpackning i stället!
Efter jag slutade med vanlig balsam och köper innpackning/kur har mitt hår blivit SÅÅÅ mycket bättre. Min favorit är Klippoteket, men här uppe får man inte längre tak i det i Ica, så jag får köpa det på gränsen. Jag köper då Scwartskopf sin Gliss
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Borstar alltid mitt hår innan duschen, så jag använder inget balsam.
Använder man balsam bör man inte ha det vid hårbotten, utan mest vid topparna. Annars blir lätt fett.

Jag använder Fructis balsam och är nöjd =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag använder Dove balsam. Har ett besvärligt hår med äkta korkskruvar. Först blöta, i med balsam, borsta, tvätta ur, borsta, blöta och borsta igen. Annars har jag ett fågelris till hår. Kan aldrig ta borsten i torrt hår.
Men när jag hör folk prata om permanenten kostade si och så, då är jag tacksam för håret.
Här är en länk för att köpa på nätet.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#3 har faktiskt Fructis hemma just nu, första gången jag testar det, men det funkar inte heller, blir lätt flottigt. Förmodligen för att jag gnuggar in det i hårbotten, så långt in i hjärnroten jag kommer
Wella var jag faktiskt helnöjd med förr, men inte längre, funderar om det är mitt huvud som blir lättare skitigt nu än förr, av ngn underlig anledning

#5 för mig som har väldigt torrt hår så fungerar Fructis utmärkt, men för de som har lätt för att få fett hår kanske det inte är lika bra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#5 jag tycker inte direkt om den där kjänslan jag heller, och jag tycker det värkar ha sammanhang med både balsam OCH champoo.. om champooet torkar ut hårbotten så kommer ju kroppen "försvara" sig med mer produktion av talg och fett för att rädda huden, kanske prova annan champoo med?
Men jag har undvikit vanliga balsam senaste, jag har hår till rumpan, och borsta innan hjälper inte ett skval på mig då har jag en tova, vanliga balsam så står håret som ett statisk måln runt mig och typ dan efter känns det dött.
Jag började i höstas använda inpakning för jag var pank och gick slut på balsam, så jag använde innpackningen. Och vilken skillnad! Så nu använder jag bara det :)
Sen är det viktigt att om man använder balsam, så ska det vara samma som schampot.
Väl mött, Tatsja
#7 vad för typ av inpackning använder du?
Jag använder allra helst Klippotekets egen, den heter bara "innpackning" och är en vit tub, bästa jag har haft nånsinne för mitt hår iaf. Annars är det Gliss från scwartskopf, men den mins jag inte om heter hårkur eller innpackning, men är rosaglänsig tub.
#8 varför är det viktigt?
Jag får bäst effekt av två olika sorter, så jag blev nyfiken 
Mvh Tassy
#11 Enligt de frisörer jag pratat med, har det att göra med balansen mellan schampo och balsam.
Men fungerar det bäst för dig att ha olika, så är det ju så, att vi alla är olika.
Jag har testat och för mig är det bäst med samma märke.
Väl mött, Tatsja
Håller med om att man bara ska ta det i topparna eller ja inte in i hårbotten iallfall!!
Jag kör med balsam metoden och använder bara balsam.
använder m fructis o funkar bra för mig UTOM det med olja i..det blir jag fet i håret av.. ska vara det shampo/balsam för normalt hår
#2 - Fast balsam har ju inte att reda ut håret som (enda) funktion utan gör det mjukare och finare. :)
Själv brukar jag ha lite allt möjligt. Det som är på extrapris på Ö&B! ;)
Jag har också sånt hår spm lätt blir lite fett och flottigt.
Det som funkar bäst för tillfället är "Lanza healing moisture" schampoo och balsam. Ganska dyrt men luktar helt underbart…. Köper hos frissan.
Med vänliga hälsningar
Chess
#16 Balsam har då inte gjort mitt hår vackrare eller mjukare då jag använt det.
Mitt hår är friskare än mångas, och jag får alltid komplimanger hos frissan. Ofta kallar dom alla andra som jobbar där så alla får se mitt hår.
Detta hår har jag utan att använda någon balsam.
Hår mår egentligen bäst av att inte duschas alls.
Eller i alla fall sällan.
Man tar alltid bort hårets egna fetter då man sätter i schampo o balsam.
Jag använder inte balsam alls.
Mitt hår är redan fint och reder ut sig jätte lätt, så jag behöver det inte. Använder jag balsam blir de fettigt efter en halv dag.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
jag gillar varken Fructis eller Wella, som jag vet många är nöjda med. Men jag tycker de är värdelösa… Helst av allt vill jag ha något från XL/Grazette, men det kostar ju, så det blir mest när jag får det gratis. ;) Har hittat ett schampoo och balsam i vanlig prisklass och som finns i vanliga affärer som fungerar alldeles utmärkt, och det är Schwarzkopf Gliss. Det är inget annat som går att hitta i en mataffär som kommer i närheten av mitt hår i alla fall. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag använder mest dyra schampon & balsam från frisören eftersom jag tycker de funkar bäst för mitt hår! Märker skillnad på fructis och Paul Mitchell tex.
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

använder spray-balsam, som man inte behöver skölja ur ;)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
byter balsam hela tiden typ… jag tar det som är billigast ungefär. :P
Utan balsam, skulle jag aldrig kunna borsta mitt hår. Måste borsta det med balsamet i och sen sköjla ur, borsta igen och blöta, borsta. Tvättar bara en gång i veckan om det inte varit så att jag gjort något som gjort det smutsigt. Har varken torrt eller fett hår, men fullt med naturliga stora korkskruvar. Kan inte borsta det torrt. Så för mig är balsam guld värt
Väl mött, Tatsja
Jag gör som #1, använder ej balsam länge utan bara hårinpackning!
Detta använder jag varje gång jag tvättar håret, vilket oftast blir varannan-var tredje dag på vintern, och varannan på sommaren, alt. varje dag om man svettats.
Masserar hårbotten noggrant varje gång jag tvättar och har inte inpackning i själva hårbotten, bara i ungefär halva håret. Efter tvätt o handdukstork är det i med silikondroppar i hårtopparna (har halvlångt hår). Det håller mitt hår i fint skick. Jag måste vara noga med att klippa också, får lätt kluvna hårtoppar.
Om du inte testat shampookakor från Lush rekommenderar jag dig att göra det. Min sambo har en gul som håret blir fint och glansigt av, utan balsam.

Jag rekomenderar ocksa Lush! For er som vill anvanda balsam men inte vill ha flottigt har sa har de jattebra sana ocksa! :) Finns inpackningar ocksa, jag brukar anvanda Jasmin and Henna Fluff Ease.
// Amanda
TIPS:
När man använder balsam ska de sitta i håret i 2 minuter, och man ska hellst tvätta håret 2ggr med schampoo och 1 gång med balsam!
Jag använder lite allt möjligt!
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Jag gör som #28 och schamponerar 2ggr. Sen balsam eller inpackning i hela håret, hela vägen in till hårbottnen och massera runt en bra stund. Sköljer sedan toknoga och länge. Resultatet blir toppen och håret håller sig rent och mindre trassligt länge!
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag tror att det är jättesvårt att rekommendera någon sort då hårkvaliten skiftar från människa till människa.
Sedan beror det också på vilken längd man har på håret. Är man riktigt kortklippd så kanske balsam är ett överflöd.
/Maria
Jag som har ner till midjan när jag drar ut mina korkskruvar, måste ha balsam för att överhuvud taget kunna sätta en borte i håret. Just nu fungerar Dove rätt så bra.
Väl mött, Tatsja

Att tvätta håret så sällan som möjligt har hjälpt mitt hår. Kör inpackning de två ggr/vecka jag tvättar det. Köp schampo & balsam hos frisör, de är drygare och bättre, "Ica-schampon" är det nästan bara vatten i känns det som.

Jag använder Aussie's serie schampoo, balsam och inpackning. Serien finns att köpa bland annat på Åhléns och är ganska dyra (ca 125 kr/flaska) men är drygt, en shcampooflaska räcker för mig i tre månader och då tvättar jag håret varannan dag. Jag har långt, tjoct hår med självfall och har alltid haft svårt att hitta bra hårprodukter, men nu är jag helt nöjd när jag hittat Aussie :)

Tycker att det ar hutlost att Aussie's serier ar sa dyra i Sverige! Jag anvander dem ocksa, men har i UK sa kostar de bara ca 40kr/flaskan. Holl pa att svimma nar jag sag priserna hemma.
// Amanda

Jag säger bara en sak; Oriflame
Superprodukter till kanonpriser!
Elvital anti breakage är typ det enda som kommer i mitt hår både vad gäller schampoo och balsam. Balsam använder jag sällan eller aldrig, men när jag använder det så är det när det börjar bli dags att gå till frissan igen
När mitt hår inte är i behov av klippning så behöver jag heller inget balsam i
Jag har också sånt där hår som förvånar de flesta. Många som undrar hur jag gör för att få det så fint, men det enda jag gör är att tvätta, handdukstorka och borsta, samt stundtals sova med håret i en knut uppe på huvudet.
Jennie
#35 Vilken lyx att bara behöva betala 40kr/flaskan! Jag älskar Aussie´s schampoo för det håller mitt annars så frissiga hår på plats, men det känns surt att behöva betala 120kr, som tur är så har jag nu två gånger hittat det till kampanjpris för 99kr ;)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Använder Roosenseriens proteinschampo från hälsokosten och då behöver man inte använda balsam, står t.om på flaskan att balsam ej behövs. Kostar lite mer men är väldigt dryg och inehåller bara naturliga ämnen.
Jag använder Sebastian Hydre Conditioner, som jag tycker är riktigt återfuktande utan att för den skull tynga ner håret. Mitt hår är rejält blekt, så det märks direkt om jag inte har använt en bra produkt eftersom det knappt går att kamma igenom det då.
Okej, dyr produkt, men efter mkt testande fram och tillbaka har jag äntligen funnit ngt som funkar bra och då är det värt pengarna tycker jag.
Rättar till mitt inlägg, 89kr ska det va ;)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Sedan jag skrev sist har jag kastat ut schampoot och kör balsammetoden. Dvs tvättar med ett balsam och har inpackning i efteråt. (Valda produkter enligt www.lockig.se) Det har gett mig starkare hår!
Vänliga hälsningar
Cindy

#42 Balsammetoden är toppen, jag tvättar iofs med ett mildt schampo eftersom mitt hår funkar bättre så, men metoden och lockig.se gjorde mig medveten om vad jag stoppar i håret. Det gör att jag lyssnar mer på håret nu än tidigare.
Så jag använder inte starka schampon eftersom de torkar ut håret och hårbottnen och sen använder jag mycket balsam i hela håret även hårbottnen eftersom mitt hår oftast snarare blir torrt efter en vecka än fett som det skulle bli av siliconprodukter.
Skulle vara kul och intressant att prova att skippa produkter helt, men det känner jag mig inte riktigt mogen för än…
#43 Jag började med balsammetoden eftersom min tunga medicinering gjort att jag börjat tappa hår. Nu har det minskat, vilket jag antar är tack vare att jag nu är extremt petig med håret och vad jag stoppar i det.
Använder Oliv Sensitive balsam, Oliv inpackning och Oliv spraybalsam. Fortsätter att misshandla håret med färg dock, det kommer jag aldrig att sluta med!
Vänliga hälsningar
Cindy