Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 9525 ggr
Emelie-E
2010-07-03 15:07
0

Kliar!

Det har börjat klia som satan mellan benen på mig. Det brukar gå över efter någon dag om jag smörjer in med aloe vera. Men nu har det inte funkat alls. Jag har även nu i några dagar smörjt in mig med babyolja. Vilket inte heller har hjälpt. Lindrar för stunden. Men inte mer.

Jag tycker inte att det känns som Svamp. Men å andra sidan har jag aldrig haft det, bara en början till det.

Har ni något tips på om det finns någon bra kräm att smörja in sig med?
Jag är även gravid, om det spelar någon roll :P

Emelie-E
2010-07-03 15:48
0

Duschade precis och såg att jag är rätt svullen över klitoris och blydläpparna. Kändes som att det var miljoner av småsmå taggar instuckna också. Som det sved och stack när man rörde där!

Jag har väldigt sköra slemhinnor, så minsta lilla kli och jag får sår. Så det har jag också.

[Tassy]
2010-07-03 16:40
0

jo det är mycket troligt att det är Svamp. Eftersom du är gravid så har hormonerna fest Flört jättevanligt att gravida får Svamp, men kolla hur du ska behandla med tanke på graviditeten. Har för mig att man ska undvika vaginaltabletter eller nåt sånt, fråga på apoteket.

Emelie-E
2010-07-03 17:47
0

Men blä! :P

Läste lite häromdagen och då var det väl den där krämen man inte skulle använda, iaf inte i slidan. Tabletterna går bra.

Då är frågan vilken behandling man ska ta. Endagsbehandlingen eller den där man håller på i några dagar.

Men får väl ta och besöka ett apotek på måndag.

[Tassy]
2010-07-03 19:37
0

ta utspritt på några dagar, det är snällare mot slidan och ökar chansen att få bort svampen helt. Ja krämen kan det lika gjärna ha varit, vet bara att det är nån hake just när man är gravid. Glad

Emelie-E
2010-07-07 13:07
0

När ska det börja ge med sig? Jag började med krämen tidigt i måndags och tabletten tog jag på kvällen.

Tycker inte det har lindrat någonting alls. Jag smörjer och smörjer och på nätterna kan jag inte sova för att allt rinner ut igen och gör så att det kliar. Gråter

Tisdag
2010-07-07 13:27
0

Om du inte har haft Svamp tidigare så bör du först få det konstaterat (att det verkligen är svamp). Ring till din barnmorska och boka tid. Jag tänker att det ev. kan vara herpes.

Emelie-E
2010-07-07 13:44
0

Läser nu att pevaryl, som jag egentligen inte hade tänkt köpa, gör det oftast värre.  Att många gravida fått mer problem pga pevaryl.

Så jag ska faktiskt prova cenesten istället. Det var vad jag hade tänkt köpa från början, men av någon anledning så stod jag där med ett paket pevaryl i handen och då tyckte de på apoteket att det var bättre att köpa den.

[Tassy]
2010-07-07 15:02
0

ja canesten är mycket bättre tycker jag. Jag klarar inte pevaryl alls!

Cindy
2010-07-07 15:12
0

Det bästa är att prata med sin barnmorska eller gynekolog och få en kapsel Diflucan utskriven istället. Hejdå Svamp på nolltid, och utan risken att ha valt fel receptfritt och utveckla resistens istället.

Eftersom jag har återkommande besvär har jag recept innestående på Apoteket. Bra med förstående läkare!

Vänliga hälsningar
Cindy

Emelie-E
2010-07-07 19:32
0

Smörjat in med canesten nu, (eller för några timmar sedan) och det känns lite bättre faktiskt.
Svider och kliar inte på samma sätt som det gjorde med pevaryl. Där kändes det som att man behövde smörja in sig hela tiden.

Köpte en förpakning med bara en tablett i. Har ju redan använt två av pevarylen, så vill inte använda i ytterligare tre dagar. Kanske blir lite för mycket.
Sen har jag inte så mycket flytningar och så heller, så det kanske räcker =)

Försökte få tag på min bm förut, men fick inget svar. Hjälper inte denna kuren så ska jag till henne på tisdag

Cindy
2010-07-07 20:10
0

#10 Det är inte alls ovanligt att man är överkänslig mot Pevaryl, det är starkare än Canesten. Själv hamnade jag på gynakuten för nåt år sedan eftersom Pevarylen kändes som eld, jag fick en allergisk reaktion av guds nåde helt enkelt… Sedan dess inga problem att få ut mina Diflucan…

Vänliga hälsningar
Cindy