Blåsor efter rakning...
Hej!
Jag har ett problem som jag inte kan lösa hur jag än försöker..
Jag är en person som gärna vill vara rakad vid de intima delarna, detta är inte för att jag tycker det är äckligt eller liknande med hår, utan det är för att man blir mycket känsligare när man har sex.
Men iallafall, så efter ca 1 - 2 dagar efter att jag rakat mig så uppstår det små blåser överallt där rakhyveln har jobbat. Dom är som små finnar och kan klämmas (inget jag gör på tanke på ärrbildningar) men de gör inte ont eller liknade att ha dom. Jag har provat nästan hela apotekets sortiment av intimrakningskrämer och liknande, men ingeting fungerar, blåsorna dyker upp iallafall.
Jag gissar på att blåsorna är små irritationer. Men hur ska jag göra för att inte få dom? Några tips eller något?
Behöver verkligen hjälp!!!
// Kammi
Det låter som irriterade hårsäckar. Prova att raka åt en annan riktning, och använd vass hyvel. Låt det även få luftas ordentligt, tänk på att håren håller det luftigare. Det brukar klia också när man får detta.
För mig hjälpte det att byta till epilator, men det gör satans ont för att vara tydlig 
#1, Kan man använda någon creme som lugnar hårsäckarna?
Nu när jag tänker på det så kommer blåsorna upp i de små små "hålen" där håret suttit, alltså hårsäckarna.
Är epilatorn lika hemsk som vaxning? Kanske är värt att testa..
Jag vet inte då jag ej har provat vaxning, men det är ju ett gäng pincetter som rycker ut hårstråna snabbt, så jo visst är det lika.
Dom flesta cremér som säljs till rakning är ju just lugnande till hårsäckarna, men jag upplever att de inte hjälper, och det verkar vara många som håller med mig här.
Just på intima områden brukar hårsäckarna vara något upphöjda, till skillnad mot ett ben till exempel som är helst slätt, och dessa upphöjningar kan man råka kapa topparna av medan man rakar, och det är tillräckligt för att inflammation ska börja gro. Särskilt på intima områden där tyg allt som ofta ligger tätt emot, och såhär på sommaren är det varmt och fuktigt. 
Jag håller helt och hållet mig dig att de lugnande cremer jag testat inte hjälper.
Den senaste jag provade var Rsfu´s nice n´cool, men den sved något otroligt då den innehåller alcohol. Detta för att det tygligen ska vara svalkande, kändes nästan som om jag skulle få brännskador. Haha
- men som tur fick jag inte ett enda märke, och tack gode gud, inga brännskador
Först och främst; man ska alltid använda en ny hyvel när man intimrakar sig! Dels för att den ska vara så skarp som möjligt, men också för att bakterier från t.ex. armhålor och ben oundvikligen blir irritationer.
Se till att huden är varm och mjuk, t.ex. efter ett varmt bad. Använd rikligt med raklödder, tvål eller rakcreme.
Raka medhårs med långa bestämda tag. "Hacka" inte små tag med hyveln. Har du en bra hyvel kommer du nära huden och får bort håret utan att lämna stubb.
Skölj noga och torka med en helt ren handduk. Gnugga inte huden utan klappa den torr.
Efteråt kan man använda ett milt desinfekteringsmedel eller nån underlivs-aftershave och försiktigt klappa in den på huden. Akta så det inte kommer på slemhinnorna!
Har du sex inom ett par timmar efteråt så upprepa tvätta-torka-smörja efteråt.
Vänliga hälsningar
Cindy
Och viktigast av allt - raka aldrig om hårsäckarna redan är irriterade! Då hamnar man i en ond cirkel.
Vänliga hälsningar
Cindy
Tack cindy för de värdefulla tipsen. Här ska köpas några tusen rakhyvlar 
Jag tycker det är förkastligt att raka medhårs så jag rakar åt alla håll och kanter som fins xD Men jag klarar mig väldigt bra med bara någon infekterad ibland ändå så jag är glad!
Men ju kortare man rakar (ju lenare man får det) ju större chans är det att de blir inåtväxta. Ska man ha babylent så brukar det bli betydligt fler än om man har en liiiiiten stubb kvar.
Hakuna matata!
#8 Nu har jag bytt ut hyvel mot epilator o vax för lääänge sen, men förr kunde jag inte raka mothårs oavsett hur vass hyveln var. Fick röda prickar överallt efter ett dygn. När man väl fått in tekniken kan msn raka medhårs och ändå bli helt slät!
Vänliga hälsningar
Cindy
#9, Då har jag ett sommarprojekt att träna på 
Varför ska allting alltid vara så avancerat?

De riktigt billiga engångshyvlarna är (naturligtvis) bara dumma att använda vid intimrakning. Jag har förbannat mig många gånger när jag varit snål och köpt sånna… Nån dag när jag har is i magen ska jag testa att vaxa eller epilera… Men det tar emot :P
Jag föredrar epilering framför vaxning på grund av att man kan ta det i små omgångar och bara dutta lite med epilatorn, vax är jag för feg för. Har man väl satt dit remsan så sitter man ju i klistret, höhö 

#12 Jag har testat att epilera bikinilinjen, det var väldigt smärtsamt som jag minns det. Det var iofs ett bra dag sen nu :)
Tror jag kanske ska nöja mig med att raka mig bara. Ser det framför mig, sitter i badrummet och tårarna bara rinner, haha, komiskt.
Hur mycket ska man utstå bara för att vara rakad? Vart går gränsen?
Den gränsen är nog mycket individuell. Personligen tycker jag att det är värt att epilera bikinilinjen, men det är allt. Det är inte värt plågorna att gå längre 
Jag brukar alltid raka med små, korta drag med mycket raklödder. Då brukar jag inte bli irriterad i huden. Små korta drag, rakar även mothårs. Fyller på med lödder, rakar, på med mer lödder, rakar.. Sen direkt efter att jag rakat klart så kör jag över med deo (roll on) och tadam, inga röda prickar :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#16 På det sättet fick jag alltid prickar o inåtväxta strån. Trodde man bara kunde bli helt slät så.
Vänliga hälsningar
Cindy
#17: Jag får prickar eller börjar blöda när jag drar långa drag :) Därför kör jag alltid korta. Alla är olika!
#18 Mothårs eller medhårs?
Vänliga hälsningar
Cindy
#19: Både och faktiskt, men mest om man ska göra mothårs - det är helt omöjligt i långa drag. Medhårs fungerar ibland med långa drag, det är typ 50/50, men jag tycker det går snabbare och lättare med korta, och sen får jag aldrig röda prickar då :) Och mothårs är det ett måste med korta drag tycker jag, men det är jag det :)
Herregud, ett mirakel har inträffat!!!!
Har rakat mig nu TRE DAGAR I RAD (bara för att det är så roligt) utan några som hellst irritationer. Jag rakar med överdrivet mycket raklödder, ett super vasst rakblad, och korta drag… och inte en blåsa!!
Jag är så lycklig 
#21: Grattis :)