Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 7768 ggr
Piggelins
0

Klumpar i brösten...

Hej! Jag har stora klumpar i brösten, ibland blir dem större och då ömmar brösten. Jag är bara 15 år och jag har läst att när man är så ung är brösten "klumpiga" och att det är normalt. Men jag undrar om det är så att brösten har såna klumpar för att dem inte har växt klart? Och vad är dem här klumparna för något?

Musiken
0

Det ar nog brostkortlarna du kanner :) De kommer alltid vara dar da det ar dem som producerar mjolk. Att de ommar ar for att de vaxer eller for att du har en hormon-rush som paverkar dem :)

[Fiction]
1

Jag är inne på samma linje som Musiken i #1. Det du beskriver, torde vara bröstkörtlar och det är fullständigt normalt att de kan ändra lite i storlek och ömma när man är ung och under utveckling. Detta beror på dina hormonnivåer.

Det är inte helt ovanligt att en kvinna känner av denna ömhet och svullnad även då hon blivit äldre. För vissa är det ett återkommande inslag beroende på var i menscykeln hon befinner sig och, för andra, kan det vara ett tecken på graviditet. I ditt fall, är det dock troligast att det beror på det förstnämnda och det finns således ingen anledning till oro.

Jag vill dock propsa på att du - liksom alla andra kvinnor - bör göra det till en vana att undersöka brösten och området kring armhålan i duschen. Lättast är det om du har tvålat in brösten, eftersom det då glider lättare. Det behöver inte ta mer än någon minut åt gången. Gör du detta regelbundet, kommer du genast att känna om det uppstår någon knöl eller förändring som tidigare inte funnits där och du kommer även att lära dig känna skillnad på vad som är svullna bröstkörtlar och vad som inte är det.

Notera att denna information inte är menad att skrämma dig; se det snarare som att du lär känna dina bröst och på så vis förebygger risken för att drabbas av bröstcancer i framtiden.

[silkesnosen]
1

Håller med…och i början är man extra känslig!! Spelar roll var i menscykeln man  befinner sig och på vissa sätt kommer man alltid att vara känslig och lite olika….!!