Kopparspiral
Erfarenheter kring kopparspiral efterlyses!
Du som haft detta, vad upplevde du för för- och nackdelar?
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag själv har ingen men min mamma använder den. Vad jag förstått har hon inga "klagomål" på den och har använt sig av sådan i drygt 10 år.
Det ska dock inte vara särskilt trevligt att sätta in den (smärta) men det är väll olika från person till person. Förr var det endast för dem som fått barn en idag används de ju även till yngre icke-mammor med.
Personligen tror jag det är ett ganska så bra alternativ om man jämför med t.ex P-piller osv. Koppar är ju inte bra i allt för stora mängder i kroppen, men det borde ju vara det som påverkar kroppen minst om man jämför med de hormonbaserade preventivmedlena =)
Hakuna matata!
Jag har varit nöjd med de kopparspiraler jag haft. Då biverkningarna inte kan jämföra sig med dem jag får av minipiller och p-piller.
Det gör egentligen inte ont att sätta in den, Utan smärtan kommer strax efter och varar några timmer eller dag. Känns som livmodern krampar, som väldigt lokala menssmärtor.
Vid mens upplever jag kanske mer smärta än vanligt. Men inte så det stör, funderar inte på annat preventivmedel. Vet exakt var min livmoder befinner sig.
Blöder mycket dag 2-3, mycket mer än vanligt. Därefter ebbar mensen ut fort fastän den varar en vecka.
Den senaste jag tog ut i höstas, satt så länge den fick sitta. Kommer inte ihåg hur många år, 5 år? Var under de sista åren orolig att den skulle ha vuxit fast. Målade upp diverse skräcksenarier. Väl där så gick det hur lätt och smärtfritt som helst. Kändes inte ens. Frågade om hon verkligen hade tagit ut den, och det hade hon.
Det var så skönt att inte ha den i mig, då jag varit rädd så länge.
I juni har jag en tid för att sätta in en ny kopparspiral. Denna gången vet jag hur det känns runt allt som kommer omkring och är inte ett dugg orolig eller rädd.
Jag är just på väg att sätta in min andra kopparspiral eftersom den första är så att säga uttjänt.
Satte in den första efter mina två barn hade kommit till världen,gjorde inte speciellt ont att sätta in,men hade typ lite mensvärk efteråt.
Det som var jobbigt i början var att jag hade mycket mellanblödningar i flera månader innan det stabiliserade sig,men efter det så funkade det toppen.
Lite rikligare mens fick jag också,men eftersom jag innan hade väldigt lite så var det ingenting som störde direkt.
För mig så har det varit ett jättebra alternativ eftersom jag inte mår bra alls av p medel som innehåller hormoner.
Har haft kopparspiral i två svängar. Före jag fick min son och efteråt.
Före jag fick pojken kändes det bara som ett litet nyp i underlivet att sätta in den. Efteråt blödde jag en normal mens med normal mensvärk. Nackdelen den vändan var att jag kände av den i livmodern hela tiden. Satte jag mig ner högg det till. Hostade jag högg det till. Hoppade jag högg det till. Så jag tog ut den efter ett par månader p.g.a. det. Att ta ut den kändes ingentin för jag blev ombedd att hosta till en gång och så drog hon ut den när jag gjorde det.
Efter sonen var född kändes det ännu mindre att sätta in den. Samma där. Blödde en normal mens med normal mensvärk efteråt. Kände inte av den den här gången dock så den fick bli kvar. Till jag tillslut upptäckte att jag blödde på tok åt hellskotta för länge och för rikligt av den. Tog ut den utan problem.
Första gången lade jag inte märke till hur mycket och hur länge jag blödde eftersom jag hela livet varit en storblödare med oregelbunden mens och så var jag väldigt deprimerad då också så jag tänkte inte på det.
Så fördelarna för mig var: Det gör mindre ont att sätta in kopparspiral än hormonspiral. Invänjningsperioden är kort. Inga hormoner som ställer till i humöret. Den är gratis. Lätt att ta ut.
Nackdelarna: De rikliga och oregelbundna blödningarna! Innan man fött barn kan man känna av den.
Ha en bra dag! // Pernilla
Kan tillägga att den inte längre är gratis dock,tror det var 180 kr man får betala nu.Fast ändå ganska billigt med tanke på hur länge man har den :)
Okej. Bra att veta. =)
Ha en bra dag! // Pernilla