Solarium
Har hört att man inte ska duscha på 12-24timmar efter man solat solarium? Sant eller falskt?
Och har funnderat på det här med "krämer" innan man studsar in där och solar, om det finns något sätt att bli fint brun på snabbt och så man inte blir röd i hela ansiktet och bränner sig. Och gärna om det finns något sätt att bli "brunare" på. Tänkte nu till sommaren så är det dags att få lite färg eftersom man inte får så mycket färg av solen nuförtiden.
Solarium är riktigt farligt. Prova brun utan sol istället kanske? Det finns ju ställen som fixar riktigt proffsigt om du inte vill göra något halvdant hemma. :)
Men tycker inte det är samma grej.
Brun utan sol blir fläckig efter ett tag och solarium håller ju i längden längre. Plus att jag aldrig har tid eller ork att smörja in mig med brun utan sol hela tiden.
Okej, kan ge lite tips då: Sola mycket korta stunder. Om man torrskrubbar huden så brukar det lägga grund för en snyggare bränna också (alltså före man får brännan, inte efter).
Återfukta huden och använd alltid solskydd när du är i solen. Viktigt är att man inte skippar solkräm för att man vill bli mer brun, då blir man bara röd istället.
Bada och var aktiv i solen istället för att ligga stilla! Det ger en jämnare och snyggare bränna. Dessutom kan du inte ligga och somna i solen då.
Det finns också naturläkemedel (eller vad det klassas som?) som jag tror är gjort på bl.a. morötter som ger huden en mörkare ton.
Du behöver inte vara orolig för att duscha efter att du har solat i solarium.

Är det verkligen en bra idé att sola solarium då? Det är ju inte direkt bra för huden.
#4 Precis min tanke… inte värt att få cancer bara för att man vill bli lite brun till sommaren. :(

Intressant att man har tid för att sola solarium med inte att kladda med brun utan sol :)
Carpe Diem
#6 man behöver ju inte sola varannan dag. Brun utan sol måste man sätta typ varannan dag,.

eller så ser man ut som alla andra bleka svenskar och trivs med sig själv^^
Jag brukar sola typ 2-3 ggr/vinter för att inte bli sådär oerhört likblek som bara vi svenskar kan bli (till råga på det har jag ju såklart illröda kinder och finnar vilket inte matchar)… Brun utan sol går tamejtusan inte att få riktigt snyggt och tar både tid för att det inte ska bli fula ränder samt att man måste göra det ett par ggr/vecka.
Inte dör man av att sola några enstaka gånger (för övrigt skyddar inte ens solskyddsfaktor mot något annat än att bli just bränd - cancer får man lika ofta för det om man vistas i den vanliga solen utan att bli bränd).
Vad det gäller detta med att inte duscha efter man solat så har jag också hört det på avvägar förr, men aldrig fått det bekräftat och aldrig sett någon lapp vid något solarie så tror inte att det gör varken till eller från. Jag brukar dock sola på kvällen och duscha på morgonen " ifall att" xD
Att ha på produkter som ska förstärka solbrännan är olja vilket gör att man får mer och snabbare färg. Men å andra sidan "friteras" huden vilket inte heller är bra iom. brännskadorna som blir. Så undvik det. Att knapra morötter (eller tabletter som ska hjälpa en att bli brun) kan dock göra underverk på vissa!
Hakuna matata!

#9 Fast det där stämmer inte riktigt. Bränner man sig så ökar risken att få cancer.
"Ju fler gånger man bränt sig i solen, desto högre blir risken att man senare i livet får malignt melanom, hudcancer. Mycket solande leder också till att huden åldras i förtid genom att bindväven i huden skadas så att rynkor uppstår."
http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=27840
Dessutom ger solarie-bränna inget skydd mot UV-strålning, man blir bara brun. Men en vanlig solbränna skyddar mot skadlig UV-strålning, och därför är cancerrisken också mindre.
#10 Enligt nyare studier (från 2009 om jag inte mins helt fel, tidningen var i.af från det året) så verkar inte det att man bränner sig ha särskilt stor betydelse för huruvida man får cancer eller inte, i vilket fall inte så stor betydelse som man anser det ha nu. Jag kommer tyvärr ej ihåg var jag såg detta men var någon faktatidning som vi har i biblioteket i skolan.
Vad det gäller solarie så skyddar det inte mycket - men det gör det inte sämre precis. Ett solarie avger främst UV-A strålar som ger snabb och mycket färg medan det finns mindre UV-B (som är den som soler har mest av) som ger ett mer långvarigt (och skyddande) resultat.
Att sola flera ggr/månaden eller rent av ett par ggr/vecka förstår väll de flesta är ohälsosamt, om inte med cancer så av att huden åldras betydligt snabbare. Men att "hålla igång" solbrännan man fått från sommaren med någon solning/månad lär göra varken från eller till. Då är det nog mer "farligt" att äta stekt eller svårsmält mat…
Inget är ensamt orsakande av en sjukdom/skada så vida man gör det i måttliga mängder (tänk bara så mycket gifter du äter dagligen…), tom. vatten är skadligt i onormalt stora mängder.
Hakuna matata!