Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 21564 ggr
Rwawr
15

Klackskor och smärta

Som jag tror många andra också har problem med så är det klackar. 
Att man får ont i fötterna och inte orkar gå den sista tiden med skorna på sig och fötter som värker flera dagar efteråt. Någon som har nåogt bra tips för att slippa sånt här? Så man kanske vågar ta på sig klackarna till skolan igen.

Falurven
1

Lämnar ett spår här.
Det vill jag också ha svar på! :)

Mvh Nathalie

StickyKitten
0

Sluta använda klackskor såklart Glad Eller välj ett par skor med lägre klack.

Jag tror faktiskt inte att man kan komma ifrån att klackskor är obekväma, foten belastas ju i en onaturlig ställning.

Dessutom, och inget illa menat, men jag tycker personligen att det är riktigt fånigt med klackar till vardags, orka denna fåfänga Glad

sandra1977
0

jag tycker att det är snyggt med klack..man får en snygg hållning,sen är det ju inte bekvämt i längden..det finns ju sånna där geleinlägg av silicon tror jag det är, som man lägger i skon under trampdynan där den värsta belastningen sker…..har inte provat själv men det måste ju bli mjukare..Glad

viktoria91
0

bättre att träna upp en naturli snygg hållning=P

Druke
0

#3 Jag har också sett sådana geleinlägg (men inte provat själv). De finns att köpa på Ecco bl.a. Flört

Gerbilflicka
0

Är det nya skor eller är de "ingådda" redan? Beror lite på hur höga klackarna är och vilket material det är.

Det finns gelékuddar och det hjälper ju massor, särskilt om man ska dansa!

Se till att skaffa högklackade som ger bra stöd för hela foten. Man ska inte kunna vrida skon som en disktrasa t.ex. Kolla också i affären när du köper skor att du faktiskt har vikt på hela foten och inte bara på tårna.

Skor med runda tår känns alltid bäst för mig. Jag har ett par högklackade skor som jag skulle kunna göra vad som helst i för de är så galet bekväma. Skönaste skorna jag har och supersnygga också. :)

Sen något som kan låta uppenbart men som jag känner sååå många tjejer som slarvar med det (inklusive jag själv)… Köp inte skor som är för små eller för stora!! Ibland så kanske man hamnar mellan en storlek och bode ha kanske 38 1/2. Då ska man inte köpa 38 bara för att skorna va så snygga. Sitter de inte perfekt från början så köp absolut inte. Jag har säkert 5 par skor som jag bara har i garderoben och aldrig har kunnat använda särskilt länge. Riktigt korkat.

DinJejja
0

Jag tycker helt det beror på skon. Jag har massa högklackade som jag trivs jättebra i och inte får ont i fötterna. :) Sen är det nog en vane sak med.

Sen är de nog lätt som EmmaJo skriver att man råkar köpa för småskor bara för att man vill ha dom. Jag råkar göra det ofta. (aj aj) Eller om man beställer dom på nätet. Då blir de nästan alltid fel storlek eftersom man inte kan pröva dem.

Gerbilflicka
0

#7 Vad har du för storlek? XD Vi kanske kan byta lite oanvända snygga skor, haha.

Köpte ett par i London som va svindyra, väldigt speciella, skitsnygga… och något för stora efter att jag använt dem EN kväll! Suck.

DinJejja
0

#8 Jag har 38 ^^ Vad har du?

Jag köpte ett par skitsnygga i Spaneien men som är förstora nu :P Tror mina fötter var lite större i värmen där än hemma i kylan här ^^

[Tassy]
0

Jag upplever att det är viktigt att ha något att stötta vristen mot, så inte all tyngd går just på framfoten. Stövlar/boots + geleinlägg kommer man långt på.

Gerbilflicka
0

#9 Jag har också 38, men det varierar lite tycker jag… har ganska stor 38 skulle jag tro.

Har två par som är för stora men som jag faktiskt kan ha om jag fixar med strumpor… men det är ju svårt att få snyggt till fest. :(

Sen har jag ett par 38:or som är minimala för mig, får precis på dem på foten! Så det paret behöver få komma till ett kärleksfullt hem.

Så en hel del som egentligen är för små men som jag lik förbannat har på mig och lider i, haha.

DinJejja
0

#11 De är så tråkigt när det blir så :P Men får köpa snygga strumpr ;) Jag har nog en liten 38 för i en del skor har jag 37.

En del kan man bara inte låta bli att använda även fast dom klämer och skaver lite ^^ Vill man vara fin får man lida pin ;)

Gerbilflicka
0

#11 Vart bor du då?

DinJejja
0

Väckelsång, Småland :) Du då?

Gerbilflicka
0

Jag borde besvara frågan själv innan jag frågar, glömde igen, haha. Men jag bor i Stockholm. :(

DinJejja
0

Ah lite långt för att byta skor kanske :P

Åsa S
0

Bra och bekväma skor lönar sig i längden ifall man inte vill gå med rullator innan man blir pensionär

+ man får inte en snygg hållning man får en underdånig hållning. Högklackade skor uppfanns för att visa att kvinnor är en ägodel och ska vara underordnad mannen. Med mer bekväma skor får man inte bättre för fötterna utan man får ofta en mer Powerliknande hållning och visar att man är mer självständig och kan ta för sig.

(+som blivande chef i en bransch som kräver att man är rörlig och har god fysik vet jag faktiskt inte om jag skulle anställa någon som kom till en intervju i superhöga klackar eftersom man lättare får problem med rygg och liknande i såna skor = ökade kostnader p.g.a sjukfrånvaro)

Gerbilflicka
1

Jaha, men även män använde högklackade skor förr i tiden.

Jag tycker högklackade skor är vackert och sexigt. Jag håller inte med om att man får en "underdånig" hållig, jag känner mig snarare kraftfull och upphöjd i högklackat!

Vad jobb beträffar så får man väl anpassa skorna efter situationen helt enkelt. Jag har kängor på vintern, gympaskor när jag bara är ute med hunden och högklackat till fest och liknande.

Vad för skor man har på en jobbintervju beror på vad det är för jobb man söker liksom. Skulle jag söka jobb som djurvårdare skulle jag inte dyka upp i högklackat, men det skulle vara 1:a valet om jag sökte jobb på en klädaffär.

Jag är glad att jag är kvinna - männen har ju inte samma urval när det kommer till skor!! Skrattande

[Fiction]
1

Mitt tips är att satsa på ett par platåskor (gärna med kilklack). Eftersom de är höga även framtill, blir belastningen på foten inte lika stor. Skor med sylvassa, tunna klackar är aldrig bekväma.

Var även noggrann med att prova dem innan du köper dem, så att de inte skär in nånstans eller är för smala framtill. Är de alltför smala framtill, kan det vara bra att gå upp en storlek så att de inte trycker ihop tårna så att de gör ont.

Gå in skorna hemma.

Skor med skyhöga klackar är inte anpassade att gå omkring med en hel dag, men ett hett tips är att gå till festen i dina sköna vardagsskor och plocka på dig de högklackade när du väl kommer till festen.

RuiXue
0

Har kommit fram till att ska jag ha klackar så är antingen låg klack eller relativt låg kilklack det som är bekvämast att ha på sig, speciellt kilklack i och med att det ger en stabilare sko. Men oftast går jag i lågskorOskyldig

Jennie

sandra1977
0

#18.håller med dej….kunde inte ha sagt det bättre själv..Glad

Aviendha
0

Förutom de bra tips som kommit upp här så kan jag tipsa om en sak till - övning. Har en liten teori om att man av ren ovana går och spänner sig fel vilket lättare leder till smärta. Ett par klackar på ca 3cm gör skillnad, men är inte så farligt höga och man vänjer sig lätt. Sen trappar man upp sakta men säkert. Stabila skor är A och O anser jag! Är ett stort fan av smala stiletter, men eftersom man lätt vinglar som en skadeskjuten skata i dem så mår inte tassarna särskillt bra av dem :/
Har nu ett par 10,5cm ståendes, urläckra och trots smal klack ruskigt stabila och sköna, men de måste gås in och tränas in. Får väl börja ta på dem när jag ska damsuga ;)

Oriel
0

Jag använder klackskor varje dag i skolan. Men man får träna upp fötterna i ett par dagar och sedan kommer de inte att göra ont sedan :D

-' Rebecca Johansson

Endroppeihavet
1

Jag säger fuck klackskor, dom är sjukt dåliga för ryggen, haka på plattaskorna trenden eller om man ska gå hela dagen kan det vara skönt med inlägg så man får extra stöd. VÅGA funktion!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

RuiXue
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis köpt mig ett par rätt höga klackskor till min och min mans bröllopsfest i Kina i juni. Nu har jag fram tills den 19 juni på mig att lära mig att gå med dom och få dom ingångnaFlört

Bild från Bianco men det är samma skomodell och färg som jag köpteSkrattande

Jennie

Cindy
1

#24 Varför eller när det finns och!? Jag älskar högklackat, får dessutom bra hållning då, men kör foträta när det är praktiskt.

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

#25 Tjusiga! Bara att dra på sig när man är hemma o knata runt!

Vänliga hälsningar
Cindy

RuiXue
0

#27 Jo, men jag måste bara se till att inte få fläckar på dom också eftersom det är typ satin eller så på utsidan. Går liksom inte att putsa dom om det blir fläckarSkrikandes

Jennie

Cindy
0

#28 Sätt sånna där blåa plastmuffar på dom då? Om du får jag i några… Hehe, det lär se lagom asroligt ut!!

Vänliga hälsningar
Cindy

RuiXue
0

#29 Det är inga problem, vi har bokstavligt talat flera ton av dom på jobbetFlört Har nog några hemma tror jag. Köpte i alla fall ett paket på jobbet för ett tag sen till mina föräldrarObestämd

Jennie

Cindy
0

#30 Hehe, jag vill se bild sen! :-D

Vänliga hälsningar
Cindy

RuiXue
0

Får ta en bild om jag nu tar på några blå tossor över skornaSkrattande

Jennie

Haztparken
0

Jag är mittemellan i en "skotid" nu :P Jag hade uggs nu i vinter och det är för varmt för dom nu så jag köpte ett par ballerina men det är inte riktigt så varmt så jag kan börjar med dom så nu i torsdags börja jag använda mina klackar som jag hade i höstas och det går bra :)

Jag har ingen smärta utav dom då man går till en lektion och sen sitter man ned typ hela tiden så då ansträngs fötterna inte så.

Har ju inte så väldigt hög klack men ingen jätte liten heller utan en "normal". Ingen  kilklack.

Jag tycker att det är snyggt med klackar och jag gillar att gå i det :)

Det jag märkt är att för ungefär ett år sedan när jag hade skolavslutning så hade jag köpt ett par klackar som också var "normal" långa klackar men dom var typ sandalaktiga, om ni förstår? Typ öppna med band så dom hålls fast. Dom blir lätt jobbiga att gå i länge och eftersom dom är öppna så glider tårna lätt emellan så det gör ont.

Så mina vardagsklackar jag har nu går upp till ankeln ungefär och täcker hela foten. Sådana klackar är bäst enligt mig. Tycker dom är skönare, mindre smärta och känns bara bättre "stöd" för foten :) Känns inte som man belastar dom lika mkt som med sånna "sandal".

Fast det kanske bara är jag som tycker det :P

Gerbilflicka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är mina nya skor. De sitter väldigt bra runt foten och lämnar inte hålfoten tom (jag får ont av platta skor). Dessutom ger de bra stöd för hela foten.

sandra1977
0

jättefina Emmajo!!Glad

oh-la
0

jag är verkligen en sucker för pumps… så himla snyggt! och ju mer man går i dem desto bättre ;)

tycker att det är så kul att man proppsar på för lågskor, när de flesta lågskor är rena digerdöden för ryggen… med helt platt sula som inte följer foten ens det minsta elelr är anpassade för foten kan de ställa till det fruktansvärt mycket i både knän och rygg. höga skor lurar man sig i alla fall inte att promenera runt med i evigheter. är aldrig så trött i min rygg som när jag drar på mig ett par converse och går på stan en heldag… det bästa för ryggen är en väl anpassad och utprovad gåsko, som också kan ställa till det om den inte är utprovad för just din gångstil. tyvärr är ju inte det så himla snyggt till kjol på ett kundmöte…

och jag kan inte förstå hur skor med klack gör oss underordnade männen? i så fall är det ju samma med klänning, tighta jeans, allt utom polotröja (som absolut inte får sitta tight), långt hår, smink… tja, helt plötsligt ät ju burqa det mest jämställda du kan ha på dig :) nej… olika löner är en jämställdhetsfråga, skor med klack är mest ett problem på kullersten… nej, det är inte mindre underordnat än slips på en snubbe (vilket garanterat inte är bekvämt).

[Nötis]
0

vad trevligt att det finns fler än jag som är helt galna i klackskor! :D   är helt galen i skor över huvudtaget haha. Men mitt sko shoppande har legat i dvala över vintern, och nu letar jag efter nya sommarskor, pumps, stövlar..allt! Tyvär så har affären som har haft så grymt snygga skor under hela vintern för första gången svikigt mig >: skopunkten. Haha, sedan dom öppnade går jag in där varje gång jag har möjlighet, och jag har alltid hittat flera par skor som jag tänker "dom måste jag ha", men nu när jag gick in dit sist så hittade jag ingenting o_o jag gick helt seriöst runt i butiken typ 3-4varv, kollade i alla hyllor och på väggarna, till och med i lådorna som är märkta med typ 50:-.. Hittade ingenting. Fy jag är så besviken på "vår/sommar kollektionen" som dom har fått in nu. Vet ni nån bra affär eller hemsida som ni brukar beställa ifrån? Jag hittar bara hemsidor med massa dyra märkes skor o-o

Bunn
0

Jag går ofta i högklackat och brukar inte få särskillt ont.
Det bästa, tror ag, är att gå ofta i skorna.
Man behöver inte gå långt med dem, en stund vare dag räcker gott.

Då får fötterna en chans att "vänja" sig vid skorna även om det redan är "ingådda"

Elshira
0

Skaffa ett par högklackade som verkligen är bekväma och stabila. Tänk att du ska kunna gå och springa (eller jogga i.af) lika bekvämt som i ett par vanliga skor - då sitter de bra!

Sedan att de är stabila så foten inte vickar omkring när man sätter ner foten är viktigt då det orsakar mycket spänningar. Känn efter själv om de känns stadiga och be någon titta när du går om du "vickar till" foten i varje steg (främst bakifrån) eller inte.

Sedan är de dyrare skorna oftast mer välgjorda och balanserade, så satsa på några hundralappar extra i en neutral modell som du kan haa länge!

Hakuna matata!