Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 9336 ggr
beliivelove
0

livmoderhalssprutan?

Hejsan jag är en 14 årig glad tjej , som har en frågan.

om man har sex.. och måste ta den sprutan och inte berättar de, och tar den endå. dem säger ju att man inte ska ta den om man har haft sex.. vad händer isf?

elyse
0

Jag tog mina sprutor förra året, när jag var 24 år. Man menar att det är en fördel att ta sprutorna innan man haft sex, men det är bättre att ta dem även om man inte är oskuld än att strunta i det. Jag tvivlar på att de frågar om man haft sex - mig frågade de inte i alla fall.

beliivelove
0

okej nu är de inte så att jag har haft sex, men ska ta den efter sommaren och de är just på sommaren de kan hända så mkt. menar jag ..

och mina kompisar påstod att man kunde dö.. om man hade haft sex och tar sprutan..

RuiXue
0

Det enda som kan hända om man tar sprutan när man haft sex innan är att man redan kan ha viruset i kroppen som sprutan är tänkt att skydda emot. Tar man sprutan som oskuld så får man sprutan innan ett eventuellt virus kan komma in i kroppen och då är det större chans att man får skydd som det är tänkt.

Jennie

Cindy
0

Att man kan dö av vaccinet har inget att göra med om man har haft sex eller ej. Det finns dock några tjejer som omkommit strax efter sin Gardasilspruta, och andra som fått allvarliga biverkningar. Exakt vad det beror på har de såvitt jag vet inte kommit fram till än, dvs om de var sjuka redan eller blev det av sprutan.

Läs mer genom att Googla "mammor mot gardasil" om du är orolig, och prata igenom de eventuella riskerna med dina föräldrar.

Vänliga hälsningar
Cindy

oh-la
0

#4, fast den sidan har ju vad jag kan se inte en enda evidensbaserad källa. de hänvisar inte till någon forskning, inga studier och plockar lite här och där efter behag. själv skulle jag inte ge ut den som lästips eftersom den bara har ett syfte; att skrämmas.

Cindy
0

#5 Just för att det inte finns några långtidsstudier på detta vaccin, tycker jag att man har rätt att veta vad andra menar att dom råkat ut för. Kritiken mot vaccinet är omfattande - från rapporter allvarliga biverkningar och dödsfall, till krass statistik att vaccinet inte beräknas göra så stor nytta.

Vinsterna att skörda för läkemedelsjättarna är dock enorma om de lyckas driva igenom att halva befolkningen ska vaccineras i tonåren, och sen en boostervacc längre fram.

Konspiratorisk, javisst! Jag skippade svinflunsavaccineringen också. Jag tycker att det är viktigt att var och en själv bildar sig en uppfattning om risker och fördelar, och gör ett medvetet val. Och i fall som detta, när det rör omyndiga, tycker jag att föräldrarna ska sätta sig ner med dottern och komma fram till ett gemensamt beslut.

Vänliga hälsningar
Cindy

oh-la
0

#6, håller absolut med dig om att man borde sätta sig ner med barnen, och jag tog inte heller något svinisvaccin :) det jag menar är att man som ung kan ha svårt att granska en källa kritiskt, och denna Mammor mor gardazil är ju verkligen en sida med ett helt onyanserat budskap.

på en sådan här sida kan det vinklas till de mest vidriga biverkningar utan att man egentligen kan hänvisa dem till vaccinet. jag menar, kolla på media och svininfluensan. de lyckades vinkla det så illa att anledningen till att de insjuknade egentligen dog var svåra, obotliga sjukdomar, och inte svinis i grunden. de lyckades dock lura upp emot 60% av sveriges befolkning.

jag är väldigt allergisk mot så vinklade informationskällor som MMG. de kommer med propaganda, inte information. är man osäker på vad Gardazil tycker jag att man bör leta efter mer seriösa källor.

Cindy
0

#7 Du får hemskt gärna länka till en mindre vinklad och mer seriös sida, men själv har jag inte hittat någon tyvärr. Det verkar som att motståndet hittills "bara" kommit från drabbade familjer och mindre betrodda läkare som dr Annika Dahlqvist. Obestämd

Vänliga hälsningar
Cindy

RuiXue
0

Alla mediciner har biverkningar, det går inte att komma ifrån. Enligt vad jag hört så har gardasil ändå vart rätt skonad från allvarliga incidenter. Visst, det har vart dödsfall efter vaccination men det har hänt med "äldre" vacciner också såsom säsongsinfluensa vaccin. Svininfluensa vaccinet däremot skulle jag aldrig ens gå nära och med det sagt så rev jag min inbjudan i höstas ;) Personligen skulle jag inte ta Annika Dahlqvist på allvar, hon säger ett och annat quack mest hela tiden. Läs istället på FASS om gardasil och prata igenom med dina föräldrar och kanske en sköterska på ungdomsmottagningen och se vilket beslut du tar.

Jennie

Endroppeihavet
0

#9 Min sambo jobbar på skola och säger "kom, ta svinvaccinet, ingen kö" jag tänker vafan, okej då. ALDRIG VARIT SÅ SJUK I HELA MITT LIV!

3 veckors svininfluensa efter det där UNDERBARA vaccinet ;)

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

RuiXue
0

#10 ungefär samma reaktion min pappa fick av säsongsinfluensa vaccinet då. Men så är också influensavacciner ökända för biverkningar! Gardasil har jag inte hört att man mår dåligt av efteråt däremot men det är nog olika från person till person hur man reagerar. Hade jag vart ung nog att få gardasil så hade jag nog funderat på att ta den. Cancer är ju något jobbigare att bli frisk från än influensa!

Jennie

oh-la
0

#8, länkar till Pubmed, en sida där man samlar vetenskapliga artiklar från hela världen. man kan läsa abstrakten här på många av studierna och få sig en övergripande bild. eftersom det är många studier finns det också en del att läsa.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=DetailsSearch&term=gardasil+vaccine

Cindy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hittade denna video som pretty much täcker vad jag tycker om Gardasil.

Jag håller starkt med hennes poäng att om vi blir duktigare på att gå på våra cellprovtagningar regelbundet, så kommer vi att få ner antalet dödsfall i livmoderhalscancer radikalt, utan att behöva riskera hälsan via vaccinering.

Och det många inte tänker på är att Gardasil bara skyddar mot ett fåtal av de HPV-virus som kan orsaka cancer, samt att man inte ens vet hur många års skydd den ger.

Vänliga hälsningar
Cindy