VARFÖR!!!!
varför måste min mens vara oregelbunden????? det är väldigt jobbigt när man försöker räkna ut när man skall ha ägglossning och jooo jag vet vanligen e den 28 men jag har ju såklart inte 28. ibland 25-35. det blir dyrt att köpa ägglossnings tester helatiden! finns det någor sätt att veta "märka" när man har ägglossning????
Det finns massor av olika orsaker till att en menscykel inte går som ett klockverk. En del av oss är helt enkelt inte skapta så, men jag skulle hävda att den vanligaste orsaken till så pass stora differenser är stress eller hormonell obalans.
Har du några bekymmer med menscykeln i övrigt?
Det du kan göra är att börja ta tempen samma tidpunkt varje dag, och föra dagbok över det. Kroppstemperaturen är nämligen som högst dagen man har ägglossning, men även lite högre strax före och efter.
Om du kan lägga vantarna på en p-dator så kan du ju använda den i omvänt syfte. Den fungerar så att man kissar på en sticka varje dag, som datorn läser av och tolkar var i menscykeln du är. Tyvärr har jag inte hittat något svenskt företag som fortfarande säljer sådana, men jag har sett enstaka annonser på t.ex. Blocket.
Vänliga hälsningar
Cindy
tack så jätte mycke för svar.
nej jag har inte haft några andra konstigheter med min menscykel bara att den är oregelbunden. när jag åt p-piller kom min mens alltid 5/6 dagen efter sista pillre och alla mina kompisar fick 2/3 dagar. så den har alltid varit lite "efter" tror du de kan påverka att jag kan ha problem att bli gravid? jag skall hålla utkik efter en p-dator tack för tipset
Ah, det går tyvärr inte alls att jämföra hur cykeln var när du åtp-piller, med nu när kroppens egen hormonproduktion sköter den. Hur länge sen slutade du med pillren?
Att man har en mer oregelbunden cykel behöver inte alls ha något att göra med hur lätt man har att bli gravid. Förutom då att det kan bli svårare att pricka in ägglossningen, om man inte har samlag ofta.
Att din mens kom först 5-6 dagar efter sista pillret kan ha betott på att din kropp svarade starkare på pillren, än dina kompisars gjorde.
Får jag fråga hur gammal du är och hur länge du försökt bli gravid?
Vänliga hälsningar
Cindy
jag är 21 och jag har inte försökt bli gravid så länge men har försökt räkna ut min ÄL så att jag vet ungefär. jag slutade med pillerna för snart 3 mån sen och före det kom jag inte ihåg att de dem alla dagar (det en av orsakerna till att jag sluta med dem och för att vi småningom skall bli 3 i familjen). jag vet att man inte skall jämföra sig med andra, eftersom allas kropp reagerar olika men jag var verkligen slarvig med mina piller det sista året och min sambo tyckte inte det var nån ide med det för de kan int ha samma verkan som när man tar ett nu och då när man kommer ihåg de som när man tar de varje dag.
Men de där att min kropp svarade starkare på mina piller är säkert orsaken till varför den hoppas så nu åxå. Jag är knappast helt fri från dem ännu.
Super tack Cindy (jag har blivit lite lugnare nu
)
Vassego, och bra att du är lugnare! Det kommer hjälpa både ägglossningen att hitta sin takt, och dig att bli gravid. Lycka till!
Vänliga hälsningar
Cindy
Mamma mätte temperaturen när hon ville ha barn.
Du tar tempen på dig varje morgon och (är inte säker) ifall du har ägglossning har du högre temp. än vanligt.
tack för tipset Eleya :)
De va så lite så, glad att kunna hjälpa.
Glöm inte att skriva ner din temp varje dag, så att du kan följa din kurva varje månad och se ett tydligt mönster i det hela.
Var det ingen som märkte att jag gav det tipset i #1? ;-)
Vänliga hälsningar
Cindy
klart jag märkte cindy :P jag är så tacksam för alla tips.. :) nu har jag annars flera symptomer :D "skendräktig" :D ont i brösten och huvudvärk har kommit till.. fortfarande mensvärk utan mens :D skall testa mig om 1 vecka å se :)