Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 7818 ggr
Juvela
2010-02-17 00:36
0

Ögonskugga - Tips?

Börjar bli riktigt trött på att inte hitta en ögonskugga som sitter riktigt bra, inte klumpar sig, som ger ordentligt med färg osv.

Lite nyfiken på MAC och Kat Von D's märke (nån som vet var man kan få tag på den senare?)

Någon som har erfarenhet av ovantsående eller har något annat bra märke att rekommendera?

Finns en stor palett med Massa små olika kulörer också som tydligen ska vara bra. Minns inte vad den heter, någon som vet vilken jag pratar om?

RuiXue
2010-02-17 18:01
0

Själv använder jag L'Oreal ögonskugga mest. Just nu den som passar ens ögonfärg. Har vissa dagar blåa ögon, andra dagar mer gråa ögon så har ögonskuggan som passar grå ögon (finast färger) *fniss*

Men gå till en makeup butik och hör vilka ögonskuggor som sitter bäst. Kan nog ha en del med hudtyp och ögonlocks utformning och göra också. Jag kan ha ögonskugga, men mamma får bara ett streck efter ingen tid allsSkrattande

Jennie

[Fiction]
2010-02-17 19:29
0

Jag har en väninna som är känd för sina fantastiska sminkningar och som uteslutande använder sig av MAC:s produkter. Fantasieggande, klara färger som även är hållbara. Jag har tyvärr inte testat detta märke själv, men jag förlitar mig till hennes expertkunskaper i det här fallet.

Juvela
2010-02-17 19:38
0

#2 Ja jag har sett en del kanaler på youtube där dom nästan uteslutande använder MAC, lite därför jag undra om det är någon "vanlig" människa som har erfarenhet av dem, o inte enbart make-up-artister. Tungan ute

[Fiction]
2010-02-17 20:05
0

#3 Min väninna är ingen make-up-artist, även om hon är extremt duktig på att sminka. Så jag skulle köra på MAC om jag var du. :)

Kom just på att jag har en annan väninna som har en egen sminkblogg. En stor del av hennes sminksamling består också av MAC-produkter och hon skriver även om sina favoriter och testar dem. Kanske kan du finna ngt där att inspireras av?

Juvela
2010-02-17 20:21
0

#4 ah :)

Oh tack för tipset :D

Cindy
2010-02-17 21:59
0

I handväskan har jag Isadora, eftersom deras skuggor är överlägsna till vardag och faktiskt blir snygga när man applicerat dom med deras egna "tops".

Hemma har jag Face-skuggor och riktig pensel.

Vänliga hälsningar
Cindy

sandra1977
2010-02-18 11:31
0

prova med primer…då sitter det bättre…Glad

Juvela
2010-02-18 17:00
0

#6 Ja face har jag också hört lite bra om.

#7 Primer? Huh? trodde de var sådant man hade när man skulle lacka om bilar ^^ Var hittar man det? heter det primer, eller det har ett lite mer fancy namn?

Fick ett present-kort på en sminkkonsultion hos make up store nu när jag fyllde år, ringde faktiskt ditt nyss och bokade en tid till i nästa vecka :)

Har ni några erfarenheter av deras smink?

[Fiction]
2010-02-18 17:22
0

#8 Jag använder i stort sett bara Make Up Stores produkter, eftersom jag är väldigt förtjust i att de har ett så stort utbud av läckra färger på ögonskuggorna. Och jag är nöjd. Men jag har fått höra att MACs produkter är bättre. och det stämmer säkert.

Make Up Store har en primer i sitt sortiment och inne på denna sida kan du även läsa vad det är för ngt.

Juvela
2010-02-18 17:40
0

#9 Ah vad kul att höra. Blev lite sådär… baah man skulle haft ett presentkort på MAC istället. Men bra att du är nöjd. Blir säkert bra där. Tack för tipset, ska nog haffa upp en sådan primer när jag är där :)

Men blir till att prova MAC's sen. Hur ligger dom i pris förresten? Står ju inte på deras sida… Obestämd

[Fiction]
2010-02-18 17:48
0

#10 Jag vet faktiskt inte vad de kostar, men är iaf dyrare än Make Up Store.

Juvela
2010-02-18 21:35
0

#11 Jo så mycket har jag räknat ut ;)

sandra1977
2010-02-19 09:10
0

det heter primer…det finns att köpa lite varstans..kan tänka mig att kicks har det…el åhlens….

Juvela
2010-02-19 13:36
0

#13 oki, tack :)

sandra1977
2010-02-19 15:07
0

så lite så…Glad

Juvela
2010-02-19 15:09
0

Av någon anledning så blir gärna ögonskugga flammigt på den övre delen av ögonlocket på mig. Obestämd

Kan primern hjälpa till med det så att man slipper sådant?

[Fiction]
2010-02-19 15:45
0

#16 Yes. Primern används som fästande bas, för att resultatet skall bli mindre flammigt. En viss flammighet får man dock räkna med efter ett tag - även med de bästa av ögonskuggor - men med en primer håller de bättre.

Du kan även använda en concealer som skall täcka blå pigmentering (exvis ringar under ögonen) även på ögonlocket direkt under ögonskuggan.

Dessutom rekommenderar jag dig att lägga en highlighter i form av en ljus ögonskugga som bas över hela ögonlocket och upp till ögonbrynet innan du målar på den/de ögonskuggor du vill ha. Själv använder jag mig av ögonskuggan Muffin från MUS för detta ändamål, eftersom jag tycker att den är allsidig. Den är lite glittrig, men det syns tyvärr inte på denna bild.

Videobloggar om smink som denna kan vara informativa om man vill lära sig mer om hur man lägger en make up. Den tjejen är min personliga favorit, det är därför jag valde henne som exempel, men givetvis finns det även andra där ute.

RuiXue
2010-02-19 17:41
0

#17 Oj, den youtube sidan blev allt till att prenumerera på!Skrattande Jag brukar alltid bara slänga på ett lager ögonskugga och anar inte varför man får en massa olika toner med i asken som sägs passa ihopSkäms

Jennie

Juvela
2010-02-19 18:10
0

#17 Tack så jättemycket för tipsen och hjälpen. Lite klokare har man blivit Skrattande

En ny favorit att följa på Youtube, följer redan Xsparkage, Kandee Johnson & Petrilude Tungan ute

[Fiction]
2010-02-20 14:22
0

#18 Ja, det här med smink är en hel vetenskap i sig och faktiskt ganska kul också när man väl börjat få kläm på det. Jag ser det som en form av konst. :)

Jag skall ge dig ett litet tips på hur du kan använda dig av en ögonskuggepalett som ser ut som den till höger här:

Den ljusaste ögonskuggan (överst till höger) lägger du på hela ögonlocket ända upp till öronbrynet som bas och highlighter.

Färgen överst till höger, kan du t ex använda till att lägga i globlinjen (globlinjen är den linje som utpekas av den översta pilen på denna bild).

Silverfärgen (nederst till vänster) lägger du i ögonvrån och en bit in på ögonlocket. Lägg inte denna färg högre upp än till globlinjen.

Den mörkaste färgen (nederst till höger) lägger du i form av en trekant i den yttersta ögonvrån och skuggar den inåt och ihop med de andra färgerna för att få fina skiftningar. Se här.

Det går givetvis att använda de olika tonerna öven på andra vis, men detta var iaf ett exempel på hur man kan göra.

[Golgadoth]
2010-02-21 22:35
0

Det beror på vad du vill ha för färg på ögonskuggan, men Odium Clothing och Shock har ganska bra för lagom pris.

Juvela
2010-02-21 23:33
0

Vill ha alla möjliga färger.

Hur bra sitter dom då? Ger dom bra med färg, eller det är som vissa jag har här hemma.. spelar ingen roll hur mycket man tar, färger blir ändå bara "fesen".

Ylva_87
2010-02-21 23:56
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är absolut ingen expert, men ja har fått lärt mig att om man lägger hudcream innan man lägger på ögonskuggan så stannar färgen. Så det är ngt du kan prova iaf, kan ju vara ett enkelt sätt att kunna använda de ögonskuggor du har hemma. :)

Bifogar en bild från en moulinrouge fest, iof är det extrem sminkning(iaf för mig). Men där hade jag hudcreme under och sminket satt hela kvällen :)

[Golgadoth]
2010-02-22 00:07
0

#22 jag har en svart, den fäster bra tycker jag. och det beror på hur mycket av den man tar, tar man mycket färg så blir det mycket, tar man lite så blir det lite, fast den är ganska pudrig, eller vad man ska säga, så om den inte "torkar" så blir man typ svart under ögonen :/
den lossnar inte med vanligt kranvatten, men regnar det så rinner den tyvärr ..
#23 hade ju ett bra tips också :)

Juvela
2010-02-22 01:02
0

#23 Tjusigt. :) Tack för tipset, provade faktiskt det innan idag och verkade funka bra eller åtminstonde bättre :)

#24 Låter ju bra :) Ja lite tråkigt med sådan som är väldigt pudriga, ett man får dem under ögonen medans man sminkar sig och två man får dem under ögonen sen iaf… ;P

cillisw
2010-02-22 17:25
0

Jag använder Mac och är supernöjd! :)

Juvela
2010-02-26 14:04
0

#26 :) Hur pass dryga är dom? Dom är ju rätt dyra och innehåller inte så värst mycket om man jämför med andra.

Är Jättesugen på Sugarpill! Ska på sminkkurs på Make Up Store idag och blir det inte att jag handlar en massa där så kommer jag att beställa från Sugarpill sen.Skrattande

Har även kollat upp Kat Von D's kollektion. Finns på Sephora. Har sett en del bra recenssioner på den, men även Dåliga. Kommer Inte att kolla mer efter Kat Von D's saker.

Någon som har testat Make Up Forever's produkter?

cillisw
2010-02-26 20:08
0

#27 Ögonskuggorna är jätte dryga, och håller superbra! :)

cillisw
2010-02-26 20:09
0

#27 Ögonskuggorna är jätte dryga, och håller superbra! :)

Juvela
2010-02-26 20:17
0

#28 Kanon :) Tack