Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 8566 ggr
cillisw
0

Yasmin

Jag har nyligen bytt från Neovletta till Yasmin och har ätit det i ca två veckor nu. Jag har fått massor med biverkningar: Extrem nedstämdhet, huvudvärk, illamående, svullna ömmande bröst, torr hy i ansiktet men får ändå finnar!?? och så har jag samlat på mig massor med vätska… mm. Så jobbigt!  Är det någon som har mått som mig i början med Yasmin och sen har det fungerat bra?

[littleoldme]
0

Hej,

Jag bytte från Neovletta till Yasmin för ungefär 6 månader sedan då Neovletta gjorde mig otroligt lättirriterad och nedstämd, kunde börja gråta för ingenting.

Jag fick en del biverkningar första månaderna, dock inte alla de du skrev, men extrem huvudvärk under veckan med mens och illamående de första dagarna jag startade med karta ett.

Vätska är konstigt att du samlat på dig då Yasmin ska ha den funktionen att du inte samlar på dig vätska, men kroppen reagerar ju olika.

För mig tog det ganska exakt tre månader innan alla konstiga biverkningar försvann. Jag fick nämligen också sånna som att hjärtat rusade ibland…

Om det inte försvinner inom tre månader (om du står ut så länge, med tanke på alla biverkningar så låter det väldigt jobbigt) så prata med barnmorskan och se vad hon säger. Det är inte meningen att man ska må dåligt av p-piller :)

cillisw
0

Hej!

Tack så mycket att du tog dig tid att svara. :) Jag blev också nedstämd och fick världens humörsvängningar av Neovletta samt att jag samlade på mig vätska innan mens. Jag hoppas verkligen att Yasmin ska fungera bra för mig men som sagt är det ju inte alls roligt med alla dessa biverkningar. Men jag ska försöka stå ut. Känns skönt att biverkningarna försvann för dig. Fungerar dom bra för dig?

[littleoldme]
0

Än så länge fungerar de väldigt bra för mig, har inga biverkningar kvar alls utan mår som vanligt :) Dock har jag en väldig PMS när jag är runt näst sista pillret innan mens. Då känner jag mig rastlös och grinig, skulle kunna gråta för ingenting. Men när det bara är en dag så gör det mig ingenting, bara att stänga in sig ensam och vara grinig :P

Jag samlade också på mig vätska när jag åt Neovletta. Kunde gå upp 3 kilo innan mensen bara på grund av det och inga av jeansen passade :P Nu är jag verkligen glad att jag slipper det.

Men jag vill inte ta ut något i förskott, för jag fick de kraftiga biverkningarna, gällande humöret alltså, när jag ätit Neovletta i över 6 månader, så, så länge jag mår bra av dessa är jag glad :)

cillisw
0

Okej vad skönt hoppas du slipper må dåligt av Yasmin! :) Jag ska försöka stå ut med biverkningarna och hoppas att dom försvinner snabbt men det är inte kul när man känner sig som en deprimerad flodhäst.:P

Emelie-E
0

Jag fick också hemska biverkningar av yasmin. Hela ryggen full av finnar och även en del i ansiktet och jag blödde konstant i två veckor. Och det tog väl ca två kartor innan det försvann.

Jag trivdes med dem när biverkningarna hade gett med sig, hyn blev bättre och vikten traskade neråt.
Men så helt plötsligt började jag att få jätteont i magen, illamående och så vid mens. Så det fick bli en del besök på toaletten där man spydde.
Så jag har nu slutat med mina ppiller.