Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettom-sajten-och-ifokus
Läst 6782 ggr
Bunn
0

Jantelagen

Jantelagen är något typiskt för Sverige/Skandinavien och är till för att ingen ska tro att någon är bättre än någon annan. Jantelagen har varit en del av det skandinaviska samhället sedan århundraden tillbaka. Den förstärktes, som ett resultat genom en novell av Aksel Sandemose. Han var en dansk som flyttade till Norge och mötte en attityd av negativism och depression. Hans bok, kallad flykten från Jante,
äger rum i en liten påhittad dansk stad kallad Jante.
Den liknade hans hemstad Nykobing Mors. Den skrevs 1933,
och den berättar om den mörka sidan av småstadsmentaliteten.

Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Om du frågar en svensk, om han spelar något instrument, säger han:
"Inte så mycket, jag spelar bara lite ibland," även om han är en konsertpianist.
Om du frågar en amerikan, säger han: "Visst gör jag det,
jag ska släppa en CD snart,", även om han bara kan två ackord.

Många har säkert hört den utan att veta vad det egentligen är, men varför jag överhuvudtaget tar upp detta ämne är för att jag vill veta hur många, här på iFokus, som upplever någon form av "omvänd" jantelags-mentalitet på forumen, där

* Vissa tror sig vara något förmer än andra
* Vissa tror sig vet mer och kan bättre än andra
* Vissa bryr sig inte om vad andra har att komma med

Visst är det bra att inte alla präglas utav denna negativa/pessimistiska livsåskådning, men det bör heller inte gå till överdrift.

Jag tycker att det är oerhört trist att denna mentalitet finns överhuvudtaget. Det skapar dålig stämning och onödiga disskusioner. I flera av forumen har jag sett/läst att många gånger skrivs samma saker, fast på olika sätt. Skrivs det utav vissa betyder det mer och får en helt annan innebörd än om det skrivs av andra. Vad beror detta på och vill iFokus medlemmarna ha dessa "översittar-fasoner" på sitt/sina forum?

Callisto
0

Tänkvärt

Bunn
0

Ja, jag tyckte det.
Har lagt in den på div. andra forum också då jag tyckte detta är ett ämne som HELA iFokus borde ta del av.

Mammzing
0

Stöter på den där JANTE lite då och då.
Inom mitt område :Textilhantverk!
Inte skoj.
Det finns plats till oss alla.

Bunn
0

#3 Jantelagen säger ju, som ovan nämnt att man ine ska tro att att man är något osv, men som jag upplever det så råder någon form av "omvänd" jantelag på många siter här, där vissa tror sig vara förmer än andra, vet mer och kan bättre än andra osv.

Det är trist att det finns sådan översittar mentalitet, då i alla fall jag upplever det som att det drar ner stämningen på många siter och att alla inte känner sig välkommna. Personligen så bryr jag mig inte, då jag är en utav dem som inte känner mig kränkt eller så, men jag tvivlar inte en sekund på att det finns de som känner sig dåligt behandlade här på iFokus och alla vågar kanske inte säga det, allra minst om man känner sig överkörd av någon annan.

Det bör finnas plats åt alla, men tyvärr ser det inte ut så.

Mammzing
0

#4 Håller bara med dej!

pyromanen
0

Oavsett om det är iFokus eller en skolklass, en arbetsplats, en famljefest… överallt där en grupp männiksor finns  är det nästan alltid skillnad på hur mycket plats olika tar, hur självsäkra eller försynta folk är.  Och vem är det som bestämmer vilken grad av självsäkerhet/försynthet som är lagom?  Du formulerar det såhär: "Visst är det bra att inte alla präglas utav denna negativa/pessimistiska livsåskådning, men det bör heller inte gå till överdrift". Det tror jag de flesta håller med om, men vart lagom nivå är det tror jag man måste acceptera att det är inte entydigt utan varierar från person till person.

Jag tror det bästa är att tala om det direkt när det är något man inte är nöjd med, vänligt men konkret och rakt.

Bunn
0

#6 Håller med dig i det du skriver, men om man istället, för att bara se till sig själv och ta den plats man själv tycker att gjort sig förtjänt av, skulle se till sina medmänniskor också.

Det finns svagare/starkare individer, ja och det är så samhället ser ut så det går knappast ändra så mycket på det. Med det skadar, som sagt, inte att bry sig om någon annan än sitt och sina emellanåt.

På forum ska alla vara välkommna och därför tycker jag att det är varje forum-medlems plikt att se till att de gör det också.

pyromanen
0

En fördel med iFokus framför församlingar i verkligheten är ju i alla fall att ingen förhindrar dig i att skriva så många inlägg du vill, ingen avbryter dig mitt i… du kan ostörd skriva så långa eller korta inlägg du vill, så jag förstår inte helt vad du menar med att du inte får ta plats?  Menar du att du saknar att få bekräftelse för saker du skrivit medans du ser att andra blir "hejade på" för det de skriver?

Bunn
0

#8 Jag har inget behov av att bli bekräftad av andra på forum, så nej det är inte det jag menar.

Jag skapade inte denna tråden ur jag-perspektiv utan för att jag vet att vissa här på iFokus drar sig ur diskussioner/vågar inte ge sig in i några för att de snabbt bli överkörda av andra eller är rädda att bli.

pyromanen
0

Då tror jag det bäst är att man talar om det när det händer… ta tjuren vid hornen… i den tråd där det är aktuellt: nu tycker jag xx blir överkörd här.

Bunn
0

#10 Kanske det, men som jag är nyfiken på att höra hur andra här på iFokus upplever de olika siterna och det blir svårt om mansom du skriver "talar om det när det händer…. … I den tråd det är aktuellt"

pyromanen
0

hmm.. så du är inte ute efter att lösa ett problem du tycker finns…..

Bunn
0

#12 Jag tycker att detta är ett problem som finns på iFokus ja, men jag har inte skapat denna tråd i tron om att kunna lösa problemet.

Maria
0

Man får försöka tänka att bakom varje "nick" sitter en ganska anonym person och skriver.

En del använder säkert dessa forum för att vara en person de annars inte är. Kanske är man "tysta lilla Eva" på jobbet men blir en rytande tiger på iFokus.

Det är ändå en ganska ny form av samtalsteknik vi har framför oss där vi mer eller mindre kan spela olika roller.

En del är mer seriösa än andra.

Jag tror personligen att man ska inte ta detta på för stort allvarFlört

/Maria

Callisto
0

Jag håller med om att det på vissa sajter är väldigt negativ stämning, men om det är omvänd jante vet jag inte. Som sagt tänkvärt och intressant att ha i bakhuvudet medan man surfar runt här på iFokus.

StickyKitten
0

Problemet med Jantelagen är att det hela tiden handlar om att titta på vad andra gör och kan, och sedan jämför man sig. Och vid "omvänd Jante" blir det lätt att man tror att andra jämför sig med andra människor.

Så en person som utstrålar/säger "jag tycker att jag är bra" blir för många människor "jag tycker att jag är bättre än andra". Och det är ju jättestor skillnad.

Så dels blir det att folk misstolkar, och dels tror jag också att man kanske är mer känslig för när folk faktiskt verkar självgoda. Det blir liksom ett allvarligare "brott" i Sverige än i andra kulturer kanske Glad

Juvela
0

#16 kunde inte sagt det bättre själv :)

Bunn
0

#16 Det ligger mycket i det du skrver, absolut.
Dock tror jag att det är viktigt att man själv tänker på hur/vad man skriver för att undvika att andra människor misstolkar och det då uppstår dålig stämning.

[Golgadoth]
0

Min fina mentor skrev en bok, "fina flickor är inte högljudda" som handlar just om jantelagen. :)

http://www.bokus.com/b/9789153432982.html?pt=search_result&search_term=fina%20flickor%20%E4r%20inte%20h%F6gljudda

moonbejb
0

Enligt mig är jantelagen bara till för att utesluta folk som inte är "som alla andra". Jag tror att det bara är inskränkta människor som följer jantelagen. Om man tror på de mänskliga rättigheterna och på att alla människor ska få vara de dem är så tror jag inte att man kan följa jantelagen. Det finns många jantemänniskor i småhålan där jag bor, och är man inte som dem så får man inte vara med! Säger nån; "å en så fin blomma du har!" så får jag inte svara "tack så mycket, se så fina nya grenar den fått, det har tagit mig flera år att få den sånhär". Så får man inte svara tycker dem, för då tror man att man tycker att man själv är bra och det får man minsann inte tycka!

Tycker synd om alla jantemänniskor som är så rädda för allt å alla att de inte ens vågar unna nån annan något de själva inte har/är rädda för/skiljer sig från mängden. Sweden sucks i detta avseende!

Himla bra ämne faktiskt, men som nån sa i den här sajten; den som bara letar efter fel finner inget annat!

Juvela
0

#20 suck, vad trött man blir när man hör att det är så… Obestämd

Bunn
0

#5 Ber om ursäkt för missförståndet, jag var trött när jag läste ditt förra inlägg så hjärnan var en aning grötig.

#19 Intressant inlägg! Ska absolut kolla länken du bifogat

#20 Känner igen mycket av det du skriver, både vad gäller grannskapet, men även här på iFokus, och håller med dig fullt och fast i det om att "Sweden sucks i detta avseende."