Pinsamt
Min kille kollar på porr så fort jag inte är hemma och ljuger om att han inte tittat. En dag hittade jag en massa porrfilmer i hans rum. Jag stör mig på att han tittar på porr så mycket som han verkar göra. Egentligen bryr jag mig inte och det går över ibland och sen vissa dagar känns det jätte jobbigt igen. Jag känner att jag inte tillfredställer honom och ger honom det han vill ha, jag sa det till honom och han sa att det gör jag verkligen. Jag tillfredställer honom på alla sätt men varför måste han då kolla på porr. Vet inte vad jag ska göra, känns pinsamt att störa sig på en sån sak. Jag vill inte säga något till honom om det eftersom att jag inte vill förlora honom. Någon som har förslag på vad jag ska göra?
Denna diskussion har varit på relationer.ifokus.se tidigare, och jag svarar dig som jag gjorde där;
Porr har inget med dig och ert gemensamma sexliv att göra. Det handlar om din killes sexuella relation m sig själv. Att känna svartsjuka och / eller jämföra sig med porr är inte bara destruktivt utan även oklokt.
Många tjejer får komplex av att jämföra sig m porraktriser, o tror att det är vad killen "egentligen" vill ha, när det handlar om fantasier att onanera till. Själv anser jag att alla har rätt till ett privat sexliv m sig själv. Att kräva av ens partner att han/hon ska kväva den delen av sig själv är respektlöst.
Det finns killar som får komplex av att flickvännen onanerar o kanske bara får orgasm då. Ska han kunna kräva att hon slutar onanera för hans skull då?
Så, frågar du mig så ska du släppa det hela och inse att hans porrtittande inte har ett dyft att göra med hur han känner för dig.
Vänliga hälsningar
Cindy

#1 håller med du…
Min pojkvän kollar också på porr och ibland talar han om det för mig. Han kan typ berätta att han laddade hem en porrfilm eller kollade på ett porrklipp, bara så där i förbifarten. Jag kan få en dålig känsla i magen men då tänker jag på att porren är för honom är samma sak som sexleksaker är för mig. Jag har aldrig lyckats få orgasm med en kille, men med hjälp av en vibrator som jag använder i min ensamhet är det inga problem. Men jag skulle ju inte vilja vara utan min pojkvän bara för det :)

Så länge det inte är något vidrigt som pedofileri, djursex eller annat så är det ju inte dåligt på det viset. Men det är uselt att han smyger med det, det hade inte jag accepterat alls. Ska han titta så kan han gott vara ärlig om det oxå.
Enligt mig är porr falskt och värdelöst, men jag vet att det finns dem som gillar det och ser det mera som underhållning vilket jag kan acceptera. Så länge det inte är något stört som sagt.
Qui dormit, non peccat
#4 Jag tycker inte att man har redovisningsskyldighet om sin onani, speciellt inte om man vet att den andre blir ledsen och får komplex över det… Blir en björntjänst i längden att smussla med det dock.
Vänliga hälsningar
Cindy

#5 Jag tror på ärlighet, jag vet att min sambo troligtvis tittar på porr och om jag frågar så får jag ett rakt svar av honom. Precis som jag svarar honom om jag skulle ha lite "ensamtid";) Man behöver acceptera att man inte sitter ihop med sin partner och att man inte tycker lika om allt. Men man behöver inte redovisa allt man gör och tittar på heller.
För mig är det iaf de små "struntsakerna" som är viktiga, kan man inte vara ärlig om dem så vet jag inte om man kan vara ärlig om de större heller.
Qui dormit, non peccat
Jag tycker att du har en sund inställning, och förstår att din kille ger dig raka svar. Men eftersom många tjejer blir ledsna el arga om de får veta om killens porrtittande så tycker jag att det inte är konstigt om de håller det för sig själva- dels är det inte kul m skamkänslor för sin onani, dels vill man inte göra tjejen ledsen.
Därmed inte sagt att det bästa vore om alla par kunde ha rak o ärlig kommunikation o ge varandra utrymme och respekt. För att inte tala om tilliten att porr är krydda o inte substitut för " the real thing"…
Vänliga hälsningar
Cindy
#7 Men porr är en FALSK bild av sex. Det är skådespeleri som är tillrättalagt för publikens skull, och ingenting som har med verklighet att göra.
Jämför såpor, västernfilmer, andra filmer. Inte 17 går det till så i verkligheten.
Det farliga med porr är att många killar / karlar OCH tjejer / kvinnor tror att det verkligen går till så!
Däremot anser jag att man visst ska ha en egen sexualitet, som man inte delar med sin partner. Och man är inte skyldig att redovisa sina onanivanor.
Men ingen kan få mig att gilla porr. Just av ovanstående anledning. Och jag skulle bli halväcklad om min karl kollade på porr.
Så jag förstår inläggsskriverskan!
#8 Exakt! Porr är fantasi, inte en how-to-manual eller substitut för samliv! Just därför bryr jag mig inte ett jota om min karl se på porr (o vice versa) för jag vet att det bara handlar om fantasier, inte otrohetslängtan som många behandlar det som.
Vad är det du tycker är farligt med att ha sex som i porr?
Vänliga hälsningar
Cindy
Håller med bergspuman om att det är negativt om framförallt unga människor ser en massa porr och den vägen får sin bild av "hur det går till" - innan de själva har någon erfarenheter, därför att jag tror det innebär att de kan missa så mycket, för att bilden av sexet som förmedlas är så torftig.
#10 Jag tycker inte att det är porren som bär skulden för unga människors sneda syn på sex, utan de vuxnas brist på ansvar och avsaknaden av en läroplan för sexualundervisningen!
Porr har alltid funnits och kommer alltid att göra i ett fritt samhälle. Det är upp till föräldrar att förmedla till sina barn hur man ska hantera detta. Men nu för tiden verkar föräldrar tycka att det är onödigt att prata sex med sina barn, eftersom samhället är så sexualiserat att varenda snorunge vet vad knulla är.
Även om det inte var nödvändigt för mamma att höra från mormor att hon inte behöver ställa upp på deepthroating eller att man ska läsa på innan man har analsex, så bör dagens mammor prata med sina döttrar om detta idag! Räck upp handen alla som gjort det?
En tanke till; varför är man tillsammans med någon vars fantasier man äcklas av? Har man rätt att kräva av någon att kväva den delen av sig själv? Jag skulle inte vilja vara tillsammans med någon som kände äckel inför mina sexuella fantasier iaf.
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag tycker att det är deffintivt inte acceptabelt att smyga omkring om sådant här i ett förhållande. Jag förstår att det för en som tjej att känna sig både värdelös och ledsen. Personligen hade jag nog blivit rasande om min sambo gömde det bakom ryggen på mig och ljög. Om han däremot var ärlig och inte till ex stänger av datorskärmen när jag kommer in i rummet, vilket skulle få mig misstänksam, då hade det varit ok. Nu gör han varken det ena eller andra och jag tycker inte att det handlar om onani utan respekt inför varandra. Om man gömmer ngt så är antagligen någonting fel.
#12 Varför är det inte ok att hålla porr för sig själv? Varför har man rätt att kräva att få veta allt vad ens partner gör? Jag tycker att gränsen mellan att "gå bakom ryggen" och ha ett privatliv är hårfin. Eftersom jag anser att ett förhållande består av två individer och inte en symbios, så tycket jag man har rätt att hålla vissa saker för sig själv utan att det på något sätt är svekfullt.
Man bör nog helt enkelt välja en partner som delar ens syn på sådana här kärnfrågir, snarare än att försöka ändra på någon.
Vänliga hälsningar
Cindy
#13 För mig är kärlek (och allt som inkluderar det, bland annat samlivet) en väldigt seriös sak och framför allt privat mellan 2 personer, inte 1 person och en film. Vill killen titta på det själv så varsågod men det är inte ok att ljuga om det. För mig är smygande med porr samma sak som att smyga med otrohet. För dig är det okej att ha det för sig själv, inte mig emot.
Alla har vi olika åsikter och det respekterar jag. Fast jag är också en person som fått sträng uppfostran på punkten sex och hade seriösa tankar på att bli nunna som yngre.
Du däremot verkar ha en väldigt fri och skön/avslappnande inställning till den sexuella delen av våra mänskliga liv, vilket jag avundar dig lite för.
#14 Givetvis är ärlighet att föredra. Men ponera att du är en kille som tycker om porr och vill onanera till detta, men är tillsammans med en tjej som får komplex och tycker det är äckligt. Vilket är då det minst onda av att "smyga" och att berätta?
Själv tror jag mer på att man håller vissa saker för sig själv, än att man ska kunna kräva att ens partner ändrar sig. Men som sagt, idealet är ju att ingen blir tillsammans med någon som inte har samma grundvärderingar.
Ehrm, tack?
Givetvis ska vi respektera varandras olika åsikter! Jag tycker bara att det är kul att vädra åsikter, därmed inte sagt att jag alltid har rätt. Önskar dock att fler tjejer slapp ångest och komplex kring sin och parterns sexualitet, och i sådana här frågor är det svårt att förmedla.
Vänliga hälsningar
Cindy
#11 Porr har alltid funnits, visst! Men det har blivit tillgängligt på ett helt annat sätt än för bra 10 år sedan nu när alla har datorer.
Att det är de vuxnas ansvar att barnen får bra information, helt klart! men det är ju även vuxna som gör porren…. då kunde ju de vuxna ta ansvar även där och förmedla en bättre bild.
Det sexualiserade samhället är också de vuxnas ansvar! sammehälle blir inte bara av sig själv. Det går kanske att lugna ner detta lite!
Att Prata sex med tonnåringar funkar i vissa fall, alla individer är olika, gäller både föräldrar och tonnåringar, men många ungdomar har (och ska ha, hör liksom till tonnåren) en stor integritet framförallt inför sina föräldrar. Det blir helt fel om man försöker tvinga på dom något de inte vill höra och framförallt inte vill höra av mamma!
#15 Om jag hade varit den där killen och med min personlighet hade jag satt mig med tjejen. Kramat om henne och förklarat eller försökt få henne att förstå.
Göra det bra och bekvämt för henne utan att hon behöver känna sig åtsidosatt, vilket den här killen i #0 inte verkar göra.
Du ska se min sambo och mig. Vi delar i stort sätt inga intressen eller åsikter överhuvudtaget. Om han smakar på en ny maträtt till exempel och bara älskar den, så vet jag att jag kommer att avsky den. Han är en utomhusmänniska och jag föredrar att vara inne. Helmysko det här, måste jag säga och jag har ofta undrat över varför vi blev tillsammans. Vi har idag varit tillsammans i snart 10 år och har en son och det fungerat väldigt bra, tycket jag. Vi trivs tillsammans är ärliga mot varandra och tar hand om varandra. 
Varsågod! :) Det var så lite.
Nu har jag inte orkat läsa igenom tråden. Så vet inte vad som har skrivits.. men om ingen sagt de… Kolla på porr tsm med han. =o) Det brukar jag kunna göra med min fd sambo. Och lite med min nuvarande pojkvän. Själv så tycker jag det är lite upphetsande o ha de igång sammtidigt som man själv håller på. :o) Och det betyder inte att den andra partnern är mindre bra. Tycker det är bara lite extra. ^^ Och killarna blir förvånad när jag som tjej brukar kolla på porr. Eller änns har porr film igång under samlaget! ^^ Lite roligt o se deras min när man säger det. hehe =)
Det jag också ogillar med porr, är att det oftast går ut på att kvinnan ska vara till för mannens lustar. Hon ska foga sig, hon ska ställa upp på vad han vill. Hon ska älska att suga, hon ska älska att bli nedsprutad. Det tycker jag är en falsk och oäkta bild av sex. Och det bevarar de gamla könsrollerna: mannen som erövrare, kvinnan som föremål.
I viss mån anser jag även att ni som tycker det är OK med porr, stämmer in i det synsättet. Ni anser ju att "man ska låta honom hållas med sin porr".
Nej, jag tycker inte det är OK att partnern kollar på porr.
Jag skulle bli mycket illa berörd om han gjorde det. Jag skulle då ifrågasätta vilken syn han egentligen har på kvinnor, sex och jämställdhet.
#19 Jag hatade porr under många år av de skäl du nämner, men det var innan jag ens hade sett mer än tio minuter här och var för att få bränsle till hatet. Upptäckte dock att mina fördomar förbyttes mot nyfikenhet och en insikt att det inte är sexualundervisnings-dokumentärer utan underhållning och ren skär fantasi.
Problemet är enligt mig inte ATT fantasierna visas, problemet är att vi istället för att lyfta upp dom till diskussion antingen tabubelägger och fördömer, eller benhårt hävdar all porrs rätt. Allt förbjudet är mer lockande när man är ung.
Ska vi förbjuda deckare, spel och filmer som skildrar mord och misshandel, för det är förkastligt? Eller ska vi ge ungdomarna en chans att diskutera våld och komma till egna ställningstaganden som bygger deras moral och karaktär för livet?
Och det finns förresten bra mycket mer porr än grottmansscenariot med ansiktssprut på blonda småtjejer. Annars skulle nog kvinnor inte öht ha något intresse för porren. Men visst är majoriteten av all porr som produceras gjord av män för män. Varför? För att det är män som konsumerar porr! Tillgång och efterfrågan, helt enkelt.
Vidare tycker jag att det är galet att anta att en man som ser på porr delar den bild som förmedlas, för så behöver det absolut inte vara lika lite som att de själva vill mörda för att de älskar skräckfilm. Tvärtom har jag pratat med män som skulle bli förfärade om deras flickvänner skulle vilja ha sex som porrtjejerna.
Vänliga hälsningar
Cindy
#20 Du sätter genom din mening "Tvärtom har jag pratat med män som skulle bli förfärade om deras flickvänner skulle vilja ha sex som porrtjejerna." fingret rakt på en annan myt som porren bidrar till att konservera: nämligen den om madonnan - horan.
Varför vill inte killarna att tjejerna ska ha sex som kvinnorna i porren? Jo, i grund och botten handlar det nog om att "anständiga" flickor inte gör sånt. Och särskilt inte deras flickvänner. Tycker det är sunkigt som fan och dubbelmoralistiskt. Två som är tillsammans kan göra exakt vad de vill så länge bägge vill det.
Du säger också att det inte är ett problem att fantasierna visas. Men det vill jag säga emot på det kraftigaste. Den här länken är troligen ett exempel på unga killar som har vriden syn på sex och på tjejer. De är så unga och har förmodligen så få verkliga erfarenheter att drivkraften bakom det de gjorde, säkert delvis kommer från hög porrkonsumtion.
http://www.gt.se/nyheter/1.1873308/sex-man-infor-ratta-for-fejkade-sexfilmer
Vidare har jag aldrig sagt att jag vill FÖRBJUDA porr. Men att jag tycker illa om det, har jag inte gjort någon hemlighet av.
För så länge folk inte begriper att det är skådespeleri utan tror på det, då är det ett problem. Då kommer det i en del fall att leda till överskridande handlingar, som ovan, som långt ifrån är det enda fallet.
Och jag har träffat tillräckligt många män, som gett uttryck för att de velat förverkliga en del snaskiga fantasier, som bara kan vara inspirerade av porrfilm.
Porr påverkar, och det påverkar inte alltid positivt, det är ett faktum.
Likaså gör våldsfilm. Det finns även exempel på människor som inspirerats av våldfilmer för sina egna våldsamma handlingar.
Jag är inte vän av laissez-faire och synsättet att bara för att något finns, och att många brukar göra något, så är det OK.
Vad jag ogillar med bilden av sex som förmedlas av porren:
1. Torftigheten! underskott på närhet, njutning, smekningar, lekfullhet, sinnlighet, kommunikation, variation…ja i princip underskott på allt annat än "ut-in"
Har man inte erfarenhet av bättre från verkliga livet innan kan man dessutom få en hel del felagtiga uppfattningar som t.ex. att tjejer i allmänhet gladligen mumser i sig satsen, att sex huvudsakligen består av "ut-in" och att man alltid tar sig från påklädd till "in-ut" på max ½ minut. Att mer eller mindre alla har analsex (verklighetens statistik säger några få % av Sveriges vuxna befolkning), att man måste raka sig… Och jag håller helt med Bergspumas kritik vad gäller könsrollsaspekten.
När det sen dessutom är så att porrindustrin tjänar grova pengar på utsatta människor… så nej tack!
Trots allt detta negativa jag skrivit om porr så tror jag inte jag skulle bli så förskräckt om mannen kollade… jag skulle nog betrakta det som ganska mänskligt (nyfikenhet och sexdrift), fast han är mer feminist och antiporr än mig så det är nog ingen större risk :-)
Jo.. glömde dethär med vuxenvärlden! Håller med dig epicindy att detär vuxenvärldens ansvar att ungomarna får en vettig information om sex osamlevnad. men vi är inte överens om vilka som ingår i "vuxenvärlden"
I #11 tycker jag det låter som att den del av vuxenvärlden du tycker ska ta ansvar är skolan och föräldrarna till tonnåringarna, medan resten av vuxenvärlden inte har något ansvar får något.
För mig är vuxenvärlden inte bara ungdomarnas föräldrar och lärare. Det är även medier av alla slag och samhället i stort.
#20 Om "tillgång och efterfråga" kan rättfärdiga allt… Då är det ju även ok med inhyrda mördare som i Ryssland…
#21 Du kringgår helt mitt kärnargument - att porr inte skulle påverka på det sätt det gör idag om de vuxna tog sitt ansvar och hade en bättre kommunikation med unga om sex och porr.
Frågar du mig så bär porrindustrin bara halva skulden för horan-och-madonnan-myten, och puritarianismen den andra halvan.
#22 Som sagt, finns bra mycket mer porr än in-ut-köret, men givetvis är det pang på rödbetan som gäller i hårdporr, eftersom industrin sedan länge lärt sig att folk ändå spolar förbi tafflig handling och förspel.
Den sortens porr du efterfrågar skulle finnas om fler köpte den som finns, det är vad jag menar med tillgång och efterfrågan. Och ja, det finns sådan porr.
Ja vi har olika syn på vilken del av vuxenvärlden som bär huvudansvaret för att ungdomar får en sund diskussionsbas för sex och samlevnad. Media har länge haft det ansvaret och inte lyckats särskilt bra, om du frågar mig. Jag tycker att det inte är annat än fegt av föräldrar att inte prata sex med sina barn, och jag tycker att det är skam att skolan inte har en modern, läroplansfastslagen sexualundervisning. Vill man inte prata med sin tonåring om analsex, så kan man inte heller skylla ifrån sig om tonåringen sedan hämtar sin inspiration från frågespalter och porr.
Och vad gäller att porren tjänar pengar på utsatta människor, så ser jag inte att det är ett större fel att det förekommer inom den industrin, än att det sker inom andra brancher. Men sen har jag en rejält liberal syn på sex också…
Ojojoj, det låter verkligen som att jag är lobbyist för porrindustrin nu. Givetvis är jag medveten om att det finns problem inom och pga porren, och det skulle jag aldrig förneka. Däremot tror jag att jag ser annorlunda på lösningen än många andra kvinnor - dvs att göra porr som företeelse, och samtal kring sex, rumsrent istället för att skam- och skuldbelägga.
Vänliga hälsningar
Cindy
Ditt kärnargument blir i min världsbild att föräldrar och skola ska försöka rädda situationen och vara en motvikt mot allt det "felagtiga och förvrägda" som pumpas ut i det sexualiserade samhället (eftersom resten av sämhället inte behöver ta något ansvar). Och självklart ska föräldrar försöka med detta så gott det går, de är närmast barnen och bryr sig troligen mest. Och självklart vill vi ha en bra sexualundersivning. Men jag är helt säker på att tonnåringar (och vuxna) hämtar intryck och inspiration från porr mm oavsett vad deras föräldrar pratar med dom om. Jag tycker altså inte man behöver nöja sig med att försöka påverka sina nära o kära utan även gärna kan ta ett samhällsansvar.
Jag är som du anhängare av att samtal kring sex ska vara rumsrent och inte skam och skuldbelagd. Porr i allmänhet kan jag inte bara tycka är ok.
För att återvända till trådskrivarens inlägg #0 så skulle jag alltså inte bli förfärad om jag upptäckte att min man kollat på porr. Men om det var så som #0 beskriver att det var ofta och mycket och "varje gång hon lämnat hemmet" då skulle det äckla mig och relationen skulle knappast bli långvarig eftersom hans grundläggande värderingar ovh mina inte alls stämde överens.

Jösses, ni har verkligen funderat över detta… En mycket intressant tråd.
Jag tittar ibland på porr med min man och ibland utan honom, och han gör säkert detsamma. Jag väljer vilken typ av porr (eller erotik snarare kanske) jag vill se och anser inte att jag har en skev uppfattning om sex, liberal ja, men inte skev.
Vi pratar också med vår tonårsdotter om sex, och hon frågar oss om det mesta. Vi pratar öppet i ämnet, ingenting är tabu. Det enda vi inte diskuterar med henne i detalj är vårt eget sexliv - det är vår privatsak och det har hon all respekt för.
#25 du skriver: "Och vad gäller att porren tjänar pengar på utsatta människor, så ser jag inte att det är ett större fel att det förekommer inom den industrin, än att det sker inom andra brancher. Men sen har jag en rejält liberal syn på sex också…"
Jag tycker inte att din acceptans av porr här är uttryck för en liberal syn på sex utan snarare för en liberal syn på vad som är tillåtet att utsätta människor för för att tjäna pengar.
#25 Man kan INTE frita porrindustrin från ansvar. Där sitter massvis med vuxna människor som pumpar ut en massa skit som unga människor tror på. I detta överflödande utbud som vi matas med HELA TIDEN i någon form, ska alltså vuxna, genom sexualundervisning, vid några få tillfällen, motverka det budskap som sänds ut?
Ditt kärnargument sågar jag därmed. Det är naivt att tro att den nuvarande rätt sparsamma sexualundervisningen i skolan skulle ha någon egentlig kraft.
För att sexualundervisning skulle få effekt och för att unga människor ska lära sig begripa att porr är FICTION, skulle detta behöva tjatas typ från 4:e klass ända till sista ring i gymnasiet och rätt intensivt - det skulle behöva vara ett kärnämne och ha ca 3 timmar i veckan. Hur många skolor har resurser till det? Finns det öht i läroplanen? Är lärarna tillräckligt kunniga?
Föräldrarna då? Har de tid, och kunskaper nog? Vilken pappa eller mamma pratar ca 3 timmar i veckan året runt från 10-19 års ålder om hur lite porr har att göra med hur sex är i verkligheten? Hur många av ungdomarna tror du lyssnar på mamma och pappa, med tanke på att de nog glor på porr, en del, hemma hos varandra eller laddar ner porr från datorn?
Dessutom, tror du verkligen det hjälper mot den lönsamma industri som porren är? De kommersiella krafterna är allt starkare. Se bara på hur trafficking har brett ut sig. Sex säljer.
Det är förmodligen bara genom en stark global opinion som porrindustrins inflytande kan avmattas. Jfr tobaksindustrin, och de globala krafttag som gjorts mot rökning.
Man kan inte lämpa över ett samhällsproblem på föräldrar och skola.
Det oroar mig att vår tolerans mot porr ökar, att porrkonsumtionen brer ut sig mer, att gränserna förskjuts hela tiden, att trafficking seglat upp som ett nytt fenomen, barnprostitution - allt det här kan länkas ihop med porrindustrin och är högst osunda fenomen. Gemensam faktor: tjäna pengar på sex, och tjäna pengar på människor som inte kan värja sig.
Särskilt människor som inte vill inse allvaret, oroar mig!
#26 "Felaktigt och förvrängt" kommer alltid att pumpas ut i media så länge det säljer, såvida vi inte cencurerar och förbjuder. Alltså måste vi påverka de blivande konsumenterna för att räta upp saker och ting. Och ja, jag håller fast vid att det är föräldrarnas ansvar att förmedla moral till sina barn.
#28 Nej, det innebär att jag har en annan syn än dig (er?) på hur man kommer tillrätta med problem. Och för all del även till viss del VAD som är problem i denna fråga. Barn i u-länder jobbar barndomen igenom för att vi västerlänningar ska kunna köpa billiga modekläder att slita och slänga. I mina ögon är det ett större världsproblem än att vuxna inom porrindustrin slagit sig in på en karriär de kanske ångrar.
Ja givetvis finns det dom som blir utnyttjade inom porrindustrin, men det blir flyktingar i Sverige som städar för 20kr i timmen också. Det är här jag menar att min syn på sex är mer liberal, eftersom jag inte ser det som "fulare" att sälja sin kropp på ett sätt än ett annat.
"Dessutom, tror du verkligen det hjälper mot den lönsamma industri som porren är? De kommersiella krafterna är allt starkare. Se bara på hur trafficking har brett ut sig. Sex säljer."
Här sätter du tummen på vår största åsiksskillnad - du verkar anse att folk köper för att en vara finns. Jag anser att varor finns för att de efterfrågas. Sex säljer för att folk vill köpa sex, och det är därför jag menar att vi måste komma åt konsumenterna för att få hållbara resultat!
Jag var nog inte tydlig nog kring sexualundervisning - jag föraktar det som idag kallas för sexualundervisning i skolan! Jag förespråkar starkt att det tas fram en speciell läroplan i ämnet, och att bara lärare utbildade i ämnet får undervisa om det! Läroplanen ska täcka både de biologiska, sociala och samhälleliga aspekterna! Jag tycker absolut att man kan börja prata med unga redan i fyran-femman, och sedan med djupare allvar i sjuan-åttan.
Har man inte tid att fostra sina barn så ska man inga ha, och detta anser jag i livet i stort och står för det. Varför tror du att det föräldrarna säger till sina barn inte fastnar alls? De allra flesta lyckas ju att inpränta i barnen att våld, stöld och mord är fel, och att våldsfilmer, litteratur och spel är fiktiva. Varför skulle man då inte kunna inpränta även att sexuellt utnyttjande är fel och att porr (och media som Vecko Revyn!) också är fiktion?
Mina föräldrar hade iaf inga som helst problem att prata sex och samlevnad med mig, trots att pappa var "helgpappa" och min mamma ensamstående trebarnsmamma…
Argumentet att porr orsakar alla sexrelaterade samhällsproblem, låter väldigt Columbine. Dvs skyll på media istället för att inse att det är föräldrar och skola som misslyckats när två killar gått bärsäk med vapen på sin skola.
Och för att avrunda; bara för att jag har en annan syn på porr och marknadsekonomi än dig betyder det inte att jag inte tar problemen i samhället på allvar, så jag betackar mig för sådana härskartekniksargument. Jag diskuterar gärna frågan och svarar gärna på dina frågor, men jag ber ödmjukast att vi håller en fortsatt trevlig samtalston.
Vänliga hälsningar
Cindy
#30 du skriver såhär: "Jag anser att varor finns för att de efterfrågas. Sex säljer för att folk vill köpa sex, och det är därför jag menar att vi måste komma åt konsumenterna för att få hållbara resultat!"
(Klart att vi passerat gränsen till politik, fast det hänger ju ihop!)
Då undrar jag: tycker du inte heller man ska göra nånting mot knarkligor? eftersom marknaden finns…så finnas knarkkungarna som tjänar tjockt… man ska då enbart lägga ansvaret på ungdomarnas föräldrar och skolan att de lär ut till sina barn att knark är farligt?
Jag är övertygad om att man måste jobba bredare! Och se sig själv som en del av samhället… inte bara som en individ.
Vore väl underbart om alla föräldrar var välmående och kompetenta och hade en öppen och bra diskussion med ungdomarna om sex. Men så ser ju inte verkligheten ut. Det finns massor av trasiga vuxna, massor av okunniga vuxna, massor av ungdomar som bråkar med sina föräldrar och inte alls har någon nära relation under kortare eller längre tid under ungdomen, andra vuxna som verkligen gör sit bästa men där det bästa inte räcker långt. Att bara hävda att dessa borde inte få barn… ja det kan du ju få tycka, det hjälper ju ingen.. barnen finns redan och det är så verkligheten ser ut!
Lite intressant vad en sån diskussion kan få upp i en
. Motsvarande att du epicindy skirver att du nu framstår som porrindustrins försvarare så blev jag värsta fördömaren. För några dagar sedan, innan denhär diskusionen skulle jag inte alls ha varit så kategorisk och i nån annan sammanhang, t.ex. en diskussion med några av mina mer feministiska bekanta skulle jag snarare ha hamnat i det mer "förlåtande" lägret….
#31 Det personliga är politiskt, heter det ju ;) Har inte orkat ta mig an denna tråd igen på ett par dagar, men nu kommer jag igen!
Vad gäller knark så är jag av åsikten att bästa sättet att bekämpa kriminella ligor är att se till att missbrukare kan köpa knark på Apotek. Så länge det är lönsamt att sälja droger kommer knarklangare att vilja sälja droger, och missbrukarna blir då väldigt utsatta. Ingen säljer utan profit! Givetvis ska föräldrarna ha ansvaret för att deras barn inte börjar använda droger! Givetvis ska skolorna lära ut att knark är farligt! Vem skulle annars göra det?
Att du jämför porr med knark är dock för mig näst intill absurt, eftersom det i mina ögon är helt olika mekanismer bakom. Knark är dessutom alltid dåligt, medan porr (i betydelsen avbildande av sex, inte filmade övergrepp) som fenomen för mig är normalt.
Du tycker att vi ska "jobba bredare" men ger inga exempel, please do! Det är nog bara nyliberaler som endast ser individer och aldrig samhälle, och så extrem är jag verkligen inte. Men ett samhälle ÄR uppbyggt av individer, och individen har ansvar och rättigheter oavsett hur samhället ser ut.
De flesta barn har en god relation med sina föräldrar iaf i någon period av sitt liv, och man kan gott lägga grunden för sexualkunskapen före tonårsrebellperioden kickar in. Och åter igen, varför ska man acceptera att föräldrar misslyckas med att lära ut kring sex & samlevnad, men inte om knark, våld och mord?
Jag kräver inte av någon förälder att man ska sitta och rulla på en kondom på en gurka framför dottern, medan man pratar om vikten av glidmedel vid analsex. Jag tycker dock att man gott kan kräva att man pratar om respekt inom förhållanden, att porr är fiktion, att din kropp är din och ingen annans, och att det är viktigt att man skaffar sig kunskaper om sex innan man ger sig in i leken. Min mamma lärde mig inte detaljer, men hon lärde mig hur jag finner bra information.
Jupp, barnen finns redan och det är en av mina större agg mot världen - alla dessa föräldrar som tror att barn är ett samlarobjekt och inte ett ansvar. Givetvis har vi som samhälle ett ansvar att hjälpa de svaga, i detta fall då de barn som har missförhållanden hemma som gör att de inte får med sig en god värdegrund att växa på. Men att hävda att samhället har ansvar för lata föräldrars slarv, nähääädu den gubben går inte! När jag blir diktator blir det piskstraff på sånt! ;)
Hehe, jo det kan lätt bli heta diskussioner när man pratar porr och politik. Och barnuppfostran. Det är inte lätt att förklara varför man är feminist OCH gillar porr alla gånger. Det är att svära i kyrkan, och jag har fått höra att jag är en "dålig" feminist (jag skrattade så jag grät åt tjejen som sa det, och ungefär i den vevan gav jag upp att alls försöka prata politik med somliga).
Vänliga hälsningar
Cindy
Hej igen 
När jag läst hur du beskriver din inställning till "utbud och efterfråga" då har jag faktiskt tänkt att du nog är nyliberal
. Fast nu säger du jo att det är du inte… hmm.
Du efterfrågar exempel på hur man kan jobba bredare. Har såklart ingen färdig och enkel lösning, men ngra exempel som kanske kan illustrera hur jag tänker: Utöver att självklart föräldrarna i första hand har ansvar att ge bra information och därnäst att vi vill ha en bra sexualundervisning som även tar upp porr så skulle man kunna "städa i branschen".
Exempel från andra "produkter på marknaden": Om det kommer upp i TV att HM s jeans innehåller giftiga kemikalier då måste de dras tillbaka från butikerna, om man via information får många att förstå att det är bättre för miljön att köpa ekologiskt då ökar försäljningen av ekologiska varor. Det är inte tillåtet med barnarbete i Sverige… Det finns alltså värderingar och normer i samhället som i grund o botten finns till för att värna om t.ex. människor och natur.
Jag skulle då vilja att man tog tag även i porrbranschen med likannde "verktyg" lyfter fram att det finns (om det nu finns) porr som är gjort av företag som är öppna och kontrollerade så man vet att alla medverkande gör detta helt frivilligt och mår bra av det… och samtidigt lyfter fram motexemplen som visar hur illa det gått för vissa.. hur de varit tvungna pga att de inte hade pengar.. kanske till knark.. hur de fastnad, fått sin sexualitet förstörd och inte längre kan har normala relationer o.s.v.. och i förlängningen förbjuder porr som inte är "schysst märkt".
Jämförelsen med knark tycker jag inte är helt åt skogen. Därför att porr kan skada både den som tittar och den som spelar in filmen, det är inte "bara en vara" som en dagstidning eller ett paket kaffe. Både porr (av alla sorter) och knark kan numera hittas via nätet på vilket tonnårsrum som hälst.
#34 *knäcker med fingrarna och börjar knacka igen dårå* 
Mitt problem med att "städa i branchen" kvarstår - kommer det utifrån så beror det på cencur från statligt håll. Ska branchen börja städa själv så måste folk börja efterfråga städade produkter. Cencur är ett tandlöst diktatorsredskap som alltid är dömt att misslyckas i längden.
Även om vi svenskar förbjudit barnarbete, så köper vi ju fortfarande friskt av produkter tillverkade av barn i andra länder! Vi bara låtsas inte om det eftersom vi tycker att vi själva är så fantastiskt duktiga…
Porrbranchen har faktiskt till stor del schyssta arbetsvillkor. Alla snyfthistorier man emellanåt läser är från fd. storstjärnor som vill lägga gamla karriären bakom sig "med grace" - hävdar man att det var tvång och hemskt så tycker folk synd om en och man kan bli rumsren på äldre dar. De som går ur branchen med huvudet högt får bara skit för det - se på vänsterpartisten som blev kickad ur partiet pga sina filmer. Jag har också läst Traci Lords m.fl. men tycker ärligt talat inte det minsta synd om dessa bruttor. Traffickingoffer däremot…!
Jag tycker att du verkar blanda ihop porr och prostitution. Har man ett tungt missbruk så är det jävligt svårt att hålla en karriär vid liv och hålla sig attraktiv. Knarkare prostituerar sig, de gör sällan film. Sen tror jag säkert att det finns porrskådisar som knarkar, men jag köper inte att de skulle börjat med porren för att ha råd med drogerna.
Ett av mina största problem med anti-porr-argumentationen är just den att den förutsätter att porrskådisar är svaga människor som far illa och straffar sig själva med porrinspelningar. Det verkar som att folk utgår från detta per automatik eftersom man själv inte skulle vilja vara porrskådis. Givetvis finns det dom som far illa inom porrindustrin, men att idiotförklara en hel yrkeskår och förkasta deras moral är i mina ögon hyckleri.
Cigaretter, alkohol, godis, bilar, verktyg, flygresor, rengöringsmedel och så himla mycket mer som vi konsumerar är skadligt ibland eller alltid! Jag har aldrig hört någon jämföra att titta på porr med att köra bil, trots att bägge produkterna kan skada den som nyttjar dom.
För att inte tala om alla produkter vi konsumerar som skadar producenterna! Från billiga kläder till bananer till det mesta "Made in China". Faktum är att du nästan garanterat bidrar till någons ohälsa genom att dricka icke-rättvisemärkt kaffe, men du jämför inte kaffe med porr?
Porr skadar inte alla som ser på det, långt ifrån! Men knark skadar alla som använder det, om man inte har tur. Jämförelsen förblir absurd.
Your turn! 
Vänliga hälsningar
Cindy
Jodå jag jämför kaffe med porr :-) I alla fall drar jag paralleller, och tycker att likväl som jag bryr mig om att kaffearbetarna inte ska bli förgiftade och därför köper krav- och rättvisemärkt kaffe så vill jag att annan komsumption ska ske på ett sätt där inte människor far illa.
Samma med alla andra produkter du nämnar: Cigaretter - det finns mycket information om hur skadligt det är att röka, det har förbjudits på många offentliga platser, det finns varningstexter på paketen. Även om vi långt ifrån utrotat rökning så görs det stora samhällsinsatser för att minska rökning och rökningen har minskat rejält. M a o samhället försöker ta sitt ansvar. Alkohol finns det jätteproblem med, men samhället försöker i alla fall med systembolag, alkohollagstiftning, informationskampanjer mm. Rengöringsmedel.. där kontrollerar kemikalieinspektionen och de värsta sorterna förbjuds…. Bilarna.. jobbas ständigt med säkerhet, krockkuddar… och det finns lagar om bilbälte, bilbarnstolar, o.s.v….. Verktyg…. en del måste typgodkännas, det finns CE märkning mm.
Säger inte att allt detta fungerar, det gör det förstås inte, världen är inte perfekt och samhället inte optimalt men på alla dessa området så försöker samhället ialla fall ta ansvar.
Att porrbranschen är en yrkeskår med stolthet som du beskriver det, som i stora hela mår bra det tror jag inte på. Tror säkert det finns de som mår bra och jobbar med det de vill, men jag tror inte dom är många. Har inte försökt idiotförklara någon.
Censur är en fråga för sig. Tycker definitivt inte om censur när det handlar om yttrandefrihet m h t att uttrycka sina åsikter, men nånstans går gränsen. Det blir lättare att förstå om jag tar i lite: om vi inte ska ha censur alls då ska ju även barnporr vara tillåtet? Det tror jag inte du tycker? Då är det bara frågan om vart gränsen ska gå och jag tycker då gränsen ska vara nånstans där det blir någorlunda säkerhet för att ingen far illa av det. Och jag tycker inte världen/internet/yttrandefriheten skulle bli sämre av om dom sämsta 99% av porren på nätet kunde suddas ut.
#36 Aha, men då börjar vi närma oss en lösning - varför inte införa regelverk kring arbetsvillkor vid porrinspelning? CE-märkt porr!? Fram för en stark fackförening inom porren vettja! Kommer du ihåg när halva SAC ville organisera prostituerade, men andra halvan förfasades och vägrade? Dumt, om du frågar mig.
Om du inte tror att dom som jobbar med porr gör det för att dom vill, så måste det ju bero på att de antingen är idioter eller mähän? Med så extreeeeemt mycket porr som görs, skulle jag förväntat mig att psykologin stiftat ett syndrom vid detta lag om de flesta som jobbade med det mådde dåligt av det.
Barnporr rör sig om inget annat än dokumenterade övergrepp, så givetvis ska den inte falla under yttrandefriheten! Så även djurporr. Gränsen är solklar, cencur ska vi ha när det gäller att skydda brottsoffer och folks rätt till privatliv.
Vi tycker helt klart olika, för jag tycker definitivt att världen skulle vara en mörk och läskig plats om vi ska införa en så massiv cencur.
Vänliga hälsningar
Cindy
När det gäller frågan hur de som gör porren mår så tror vi helt enkelt väldigt olika. Så om det nu var vi som skulle lösa denhär frågan så vore det kanske bra att börja med att ta reda på fakta: hur mår dom rent faktiskt.
Och nej,att jag inte tror porrskådis mår bra och det innebär inte att jag idiotförklarar dom. Snarare blir jag lite olycklig när jag tänker på dom och tror t.ex. en del är ganska trasiga, har misslyckats med mycket men genom filmsexet får nån sorts bekräftelse de längtat efter och därför fortsätter trots att priset är högt. Inte idioter altså utan människor som hade behövt nån sorts hjälp istället. - Inte alla , tror som tidigare nämnt att det finns de som trivs coh gör sin grej också.
Hänger inte helt med i det du skriver om organisering av prostituerade och hänger inte med i om och när du eventuellt är ironisk. - svårt på skrift. Sexköp är inte tillåtet i Sverige (porr är ju tillåtet) måste vara klurigt för ett fack att organisera en yrkeskår vars kunder är förbjudna att handla… och som därförinte kan vara verksamma utn att kunderna bryter mot lagen!

Måste bara säga att det här är en väldigt intressant tråd och även att jag helt och hållet håller med dig Epicndy
#38 Ska sätta mig ner ikväll och googla fram lite sidor jag läst om porrbranchen, hade inga länkar sparade tyvärr.
Vad gäller organiseringen av prostituerade så är det en ganska lååång gammal men väldigt intressant debatt som klöv en fackförening i två läger. Läs gärna http://www.arbetaren.se/2002/37/debatt.html t.ex. Det är just att sexKÖP är förbjudet, men inte att sälja, som var den springande punkten, tillsammans med debatten kring huruvida det verkligen kan finnas lyckliga horor (vilket fick mig att tänka på den iom din och min diskussion).
Nej jag är inte ironisk denna gång, jag tycker definitivt att fackföreningsrörelsen borde gå in i porrbranchen om man misstänker missförhållanden!
Och med orsak av en annan tråd, vill jag understryka att jag INTE försöker förlöjliga dina eller någon annans åsikter i denna tråd! Jag har full respekt för att det är en knepig fråga, och att porr gör många illa till mods!
#39 Jag tycker också att den är intressant! Kom gärna med input! 
Vänliga hälsningar
Cindy
Vore utmärkt om alla "porrarbetare" var fackanslutna tycker jag. Men dels är jag så skeptisk till "branchen" att jag tror det är så ruttet att det är en utopi att lösa problemen via fackföreningar. - det finns knappast särskild många med riktiga anställningar t.ex. Det meste "porrbranch" finns dessutom inte i Sverige utan i länder med betydligt mindre och svagare fackföreningar och med sämre trygghetssystem än vi har och därmed fler männiksor som hamnar utanför "systemen". (tänker inte använda mig av det förstörda ordet utanförskap
)
Och fortfarande om vi nu gör tankeexperimentet att alla "porrarbetare" var fackanslutna och hade bra förhållanden och de som inte mådde bra fick hjälp… då är det fortfarande bara bakom kameran vi har löst ngr problem. Återstår att göra något för att skydda "tittarna".
Om branchen hade varit seriös och bstått av välmående människor som gör det de vill då skulle det väl inte vara något problem för branchen själv att ta fram kvalitetnormer, bra "varudeklarationer" mm. Man kanske kunde lagstifta om att bara såna seriösa företag med fackanslutna medlemmar var tillåtna att lägga porr på nätet… för att säkerställa att det inte handlar om människor som utnyttjats eller varit tvungna att gå med på saker för att de befunnit sig en beroendeställning till den som fotar/filmer/lägger ut.
Och om vi nu ska avstå från censur då tycker jag åtminstone man skulle införa obligatorisk märkning, varudeklarationer som talar om vad som visas, vilket företag som ligger bakom, lämplig ålder för tittande. Även gärna en påtvungen standardtext (i stil med varningen på cigarettpaket): Innehållet ger inte nödvändigtvis en san bild av verklig sexualitet utan består av sexscener…. bla bla….
Och absolut som du varit inne på en sexualundervisning som är anpassat till 2010 där varenda tonnåring har tillgång till internet.