Hårig - och inte lite!
15 år gammal och hårig som tusan. Benen, armhålorna och bikinilinjen rakar jag, men magen.. Katastrof. Det är inte bara under naveln, den där "linjen" som kvinnor kan få, utan HELA magen. På bröstkorgen växer det också. Armarna är också fulla med hår. Och jag har mörka hårstrån, ÖVERALLT! Jag har inte kollat ryggen men är säker att det finns där också.
Vad ska jag göra?! Jag orkar inte längre.. Har otroligt dåligt självförtroende och känner mig ju som en kille.. Vågar inte gå runt i bikini och går nästan aldrig med kortärmat i skolan. Börjar gråta så fort jag tänker på det! Har aldrig sett någon med liknande problem!
När jag var liten hade jag eksem och blev behandlad med nån sorts kräm som fick håret att växa, det är nog antagligen därför. Jag vill nästan gå till en läkare och fråga om det finns nåt sätt att få det att sluta!
Jag måste raka mig varannan dag, nu när det är vinter undviker jag att raka benen förutom när jag har idrott. Men någon gång har man ju simning också, det är då jag undrar vad jag ska göra med håret på magen.
Och en annan sak jag skäms över; det finns jättemycket mellan benen, är det normalt att det växer ut ur baken på en? Går ju inte precis att raka bort om jag inte använder mig av någon spegel…
Jag har ingen aning om vad jag ska göra! Jag har inte pengar för att laserbehandla!
ALLA människor har hår över hela kroppen! Mörka hår över hela kroppen är extreeemt vanligt, är nog mest vi nordbor med ljust hår som brukar vara någolunda förskonade. Själv har jag en "raggarsträng" från naveln ner till bikinilinjen med mera, men jag gav för länge sen upp att hålla på och ansa där. Har helt enkelt inte tid och lust, och INGEN (varken man eller väninna) har någonsin kommenterat mitt lurv heller.
Jepp, det växer hår i hela skrevet på oss alla! Akta dig väldigt noga om du ger dig på att raka kring anus, så du inte skär dig!
Nej, det enda sättet att bli av med hår är laserbehandling eller hårborttagning (raka, vaxa, epilera etc). Man kan ju försöka bleka håret också, men det är nog minst lika otacksamt i längden som att ta bort…
Ett litet PS är att det finns en väldigt vanlig kvinnosjukdom som heter PCO, och pga dessa kvinnors förhöjda testosteronhalter i kroppen har de ofta en mörkare, grövre hårväxt. Har man PCO kan en hormonbehandling vara aktuell, men då ska man prata med gynekolog som ställer diagnos. Läs mer här.
Vänliga hälsningar
Cindy
Min tanke lutar lite åt hormonrubbnings hållet. Så få det undersökt.
Finns, eller fanns i alla fall en body lotion från Natusan med hair minimiser effekt. Finns den kvar kanske det kan vara ett sätt att få mindre kraftiga hårstrån.
Jag är också ganska så hårig, men det stör mig inte så mycket. Skämmdes otroligt mycket för mina håriga armar i mina tidiga tonår, men idag bryr jag mig inte alls. Ser bara till att vara ren under armarna året runt. Benen och bikinilinjen får regelbunden gräsklippning under sommaren, men annars bara när det är inplanerat tur till badhus.
Jag är överviktig, hårig och har bristningar ifrån tonåren, men bryr mig inte alls utan går i bikini hellre än baddräkt när jag går och simmar. Vill folk glo får dom väl göra det då
Jennie
Minns precis hur det var då jag var runt din ålder! Det var som att alla dessa hår dök up så plötsligt och överallt! och långa och mörka! Man fick liksom inte tid att vänja sig. Rakade några gångar men upplevde att det sved nåt hemskt när det växte ut igen och att vass stubb.. inte var nåt jag ville ha. Så istället har jag vant mig vid mina långa mjuka hår och mår bra
. Eftersom så många rakar o vaxar så kan man tro att de inte är håriga,, men det är ju de flesta, även om det förstås varierar jättemycket mellen individer.
Om du är orolig (om det faktiskt är extremt och inte som folk är mest) tycker jag du ska kolla med vårdcentralen.
Skönt att höra, för jag känner ju mig som ett monster! Det värsta är ju kring magen, har aldrig sett någon annan vara så hårig.. Men jag hoppas att jag inte är onormalt hårig, haha.
Jag ska tala med mamma och se om vi kanske borde ta en titt hos läkaren, ifall det faktiskt går att behandla. Läste lite på hemsidan och det stod att det mest handlade om att motionera mycket och äta nyttiga fetter, om det är "lindrigt" alltså. Sen ska jag nog testa den där Natusan lotion också, varför inte?
Att raka armhålorna och benen stör jag mig inte på, förutom att det växer ut så snabbt på benen. Jag brukar få röda prickar och kan aldrig riktigt få det lent vid bikinilinjen, så jag ska nog sluta raka där om det inte är absolut nödvändigt. Det är mest magen jag skäms över, känns som en katatrof där. Om jag har tur kan jag kanske behandla det med laser, för jag skulle verkligen inte orka raka hela magen, låter ju galet!
Sen tror jag att jag har problem med inåtväxt hår, det märker jag vid bikinilinjen men inte på benen, inte nu på vintern iallafall.. Jag vågar inte ens raka där så ordentligt, asså så att det blir lent, för då börjar det jämt blöda..
Tack så jättemycket för era svar, jag känner mig lite modigare nu, ska tala med mamma om detta också!
Jag hade en klasskompis i grundskolan som hade samma problem som du beskriver. Hon fick göra en utredning på vc och där konstaterades att hon hade för mkt manliga hormoner.
Hon fick gå och ta bort hår med laser till reducerade priser, landstinget gick in och betalade. Men hon tyckte att det var smärtsamt och inte värt det, så hon struntade i det.
Om du skulle vara intresserad av laserbehandling så behöver det inte göra så ont. Det går att kyla huden och då känns det knappt. Det gör dock att lasern tar lite sämre, så det kan innebära 1-2 extra behandlingar jämfört med om man inte kylt huden. Men det är en dyr behandling om man inte har en fast inkomst.
I din ålder är det inte onormalt.
Ta det lugnt. Du är inte ensam. =)