Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 5896 ggr
Salladshataren
0

Glömde en tablett

Har snart ätit Cerazette i ett år. Det funkar fint tycker jag, har mens var tredje månad ungefär ;)

Igår glömde jag ta en tablett, antagligen för jag var stressad. Kom på det idag att jag hade glömt den, så det blev två tabletter.

Samt jag har fått en liten blödning idag, vet inte om det är mensen som ska komma. Har ju mensvärk känns det som (har haft ont i magen från och till i flera veckor nu).

Så nu undrar jag om mitt skydd är dåligt för att jag har glömt eller om det tar tid för min kropp att ställa sig tillbaka till det normala hormonbalansen? För det stod i FASS att man skulle vara noga med kondom när man började med Cerazette…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Fiction]
0

Jag skulle rekommendera dig att använda kompletterande skydd i form av kondom under den närmaste vecka.

StickyKitten
0

Ja, ditt skydd kan att vara nedsatt.

Jag minns inte det exakta antalet timmar, men för minipiller så är marginalen rätt liten. Redan efter några få timmar rekommenderas man att använda kondom i några dagar, ca en vecka.

Salladshataren
0

Har suttit och läst en massa om Cerazette, tydligen är det enda mini-pillret med lång glömsketid.

Tyvärr så väljer jag hellre ta avstånd ifrån att ha sex än att använda kondom Rynkar på näsan

Förresten, är det normalt att sitta gråta och vara besviken på sig själv pga att man har glömt en tablett? Just nu sitter jag och gråter är jätte besviken på mig själv för att jag glömde det! Pojkvännen säger det är ingen fara och vi kan använda kondom, tyvärr så är det inget som gör mig gladare…

StickyKitten
0

#3 Lång glömsketid? Jaha, jag trodde det var kort tid. Men det kanske beror på vad man jämför med… Glad Hur som helst, efter 12 timmar så kan skyddet ha minskat i allafall, enligt FASS.

Det är normalt när man äter Cerazette, skulle jag säga. Jag blev jättedeppig när jag åt dessa piller. Grät för minsta lilla.

Salladshataren
0

#4 24+12=36 timmar, är iallafall vad jag vill kalla för lång glömsketid :P

Alex
0

Själva glömsketiden är ju bara 12 timmar. Dvs du ska ta den inom 12 timmar efter du borde ha gjort det. Var det inte inom den tiden bör du ha kompletterande skydd i en vecka, ja.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cindy
0

#3 Mellanblödning och humörsvängningar, tyder på att din kropp helt klart reagerat på ditt glömda piller. Att ta två hjälper inte alls. Jag håller med föregående talare - kondom tills du fått mens.

Vänliga hälsningar
Cindy

Salladshataren
0

#7 Jag har mens och har från och till så sjukt ont i magen (vilket är normalt i mitt fall, men det var värre utan mini-piller) :( Men inte så riklig som den var innan jag började äta cerazette. Får mens ganska sällan pga cerazette, så man kan inte veta om det var de glömda tabletterna eller om jag skulle ändå ha mens.

Fast har jag mens så är det inte så lockande med sex, trots allt.

elyse
0

Jag rekommenderar att du alltid sparar foldern man får med i förpackningen till p-pillerna för i den står allt sådant här - hur det ser ut vecka för vecka och vad som händer om man glömmer ett piller.

Salladshataren
0

#9 Paketet finns i medicinskåpet och foldern finns kvar har jag för mig

HannaM
0

och har man inte folderna är fass.se fantastiskt

Salladshataren
0

#11 Ja, vad skulle vi har gjort utan Fass? Flört

HannaM
0