blåsa
Hej!
Jag har upptäckt som en liten blåsa i underlivet, det är alltså som en liten bubbla som buktar ut i huden. Vad kan det vara , när jag är oskuld? :O
Vart sitter den? Är det säkert att det är en blåsa, känner du att den är vätskefylld?

mer exakt vart i underliver sitter den?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

jag vet inte riktigt om den är vätskefylld, med den känns som en bubbla och är större än en finne. Sitter på ena yttre blygdläppen. Där man brukar ha hår..
Kanske är det ändå en finne? Är den som en ärta eller mer som en spelkula?

#3 sånna har jag då och då de brukar vara infekterade hårsäckar. brukar låta de vara ifred så försvinner de.

Kan vara herpes om de ser ut som en blåsa!
Qui dormit, non peccat

#6 sant, men TS är oskuld så då är nog den risken ganska utesluten?

#7 Nee vadådå? Herpes är ett virus man har i kroppen och som yttrar sig i munherpes och könsherpes. Man kan även få munherpes på könet. Finns inget som säger att man måste ha sex eller oralsex för att man ska få könsherpes, de kan räcka med att komma in i puberteten när hormonerna flödar så kan herpes komma fram, antingen på munnen eller könet.
Qui dormit, non peccat

#8 hur skulle hon ha fått herpes då? det smittar ju via oral eller sexuell kontakt. och har man munherpes så kand et helt random bara inte hoppa ner till könet bara sådär.
Munnherpes kan faktisk smitta om man delar läskflaska/glas med en som har munnherpes och aktivt sår, om man smittar sårvätska på flaskan faktisk. Har man sen viruset i kroppen kan man få utbrott både i underliv och vid munn faktisk.
men sannsynligheten är nog större för att det är nån inflamerat hårsäck eller en talgkörtel som tätat igjen sig tror jag nog. Jag skulle uppsöka läkare om det inte försvinner innom en vecka eller så.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Den är som en liten ärta i storleken, och jag har väl haft den en vecka ungefär. Det fula är att jag var hos gynekologen för en vecka sen pga. Svamp och såna besvär, och då måste jag ha haft den för jag upptäckte dne senare när jag kom hem. Undrar då om hon såg den.
Frågan är om jag borde ringa…
#11 jag tycker du ringer bara för att va säker. Sådana saker kan va riktig läskigt, och det är bättre du ringer och frågar ut i fall det kan va reaktion på salva för Svamp om du har fått något sådan.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#9 Jag tror inte att du förstår riktigt vad herpes är. Det är ett virus som 80% av sveriges befolkning har i kroppen latent, det kan alltså bryta ut när som helst både på könet och i ansiktet, men oftast så kommer första symtomen när man kommer in i puberteten eller när man har ett försämrat immunförsvar. Det är inget som enbart smittar genom andra människor!
Och precis som Rita-s i inlägg #10 säger så kan viruset bryta ut på olika ställen i kroppen.
#11 Om de är en så stor knöl så gå till gynekologen, om de är en inflammerad hårsäck eller finne som blivit så stor så kan den vara full med var så den behöver tömmas! De är inte herpes iaf=)
Qui dormit, non peccat

#13 du behöver inte sitta och trycka ner mig i fotsulorna och dumförklara mig. För det är så jag uppfattar det du skriver.
Jag skriver det som jag har fått lära mig och läst. Och det kan säkert vara fel.
Och här avbryter du och jag disskusionen.

#14 Näe förlåt de var inte så jag menade! Jag försökte bara förklara fakta och herpes. Ber om ursäkt om du tog illa upp!
Qui dormit, non peccat

Alltså jag blir helt förvirrad, kan jag bara få herpes sådär verkligen? Borde det inte ha blivit ett sår nu i såfall?
Som husmusen säger kan det bryta ut huxflux, men det kan ju lika gärna vara något annat. Jag vet inte riktigt hur könsherpes yttrar sig, bara den vanliga munherpesen, och den ger ju sår rätt fort.
Ring barnmorskan/ungdomsmottagningen så får du veta säkert vad det är =)
Paulina

#16 Ja om du har herpesviruset (som många får redan som små bäbisar) så kan de bryta ut när som helst och vart som helst. Jag kan få nån blåsa på munnen ibland, oftast när jag håller på att bli sjuk så mitt immunförsvar är sämre eller när jag ska ha mens. Men mina blir aldrig sår så kroppen reagerar olika. Kanske för att jag kladdar på salva så fort jag känner att en blåsa är på väg oxå=)
Fast du har inte herpes om de är en hårdare knöl. Så gå till ungdomsmottagningen o kolla om de är en inflammerad hårsäck eller nått=)
Qui dormit, non peccat
Jag tror på teorin om irriterad hårsäck eller en finne. Storleksmässigt skulle det passa in. Jag skulle inte oroa mig, men det är jobbigt när det är ömt och så. Du kan ju, som #12 föreslår ringa och fråga på ungdomsmottagningen och se vad de säger.

#11 Du kanske kan ringa dit och fråga och säga att du var på undersökning för ungefär en vecka sen. kanske kommer läkaren ihåg att hon såg det då men konstatrerade att det inte var något farligt. kommer hon inte ihåg så kan du ju boka in en ny tid.
om du brukar raka dig där nere så tror jag hellre på en irriterad/inflamerad hårsäck eller en finne än herpes ;) för du vet att överallt där man rakar sig och inte återfuktar efter rakningen är det lätt att få finnar :)
Jo, nog låter det som en inflammerad hårsäck allt :) De brukar bli som ärtor, ofta har de en hård mitt och mjukare yttre, och gör inte sällan ganska ont. Dom kan vätska innan "finnen" mognar också om man pillrar mycket, då kommer genomskinlig sårvätska. Såna där kan försvinna ganska snabbt, eller så hänger de kvar ganska länge om man har otur (som jag :P) De brukar stickas om man nyper i dem.
Vad jag minns att jag lärt mig så kan man enbart smittas av genital herpes vid vid vaginalt, oralt och analt sex? Genital herpes och munherpes är ju två olika virus.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Man kan smittas redan vid födseln om modern har aktiva blåsor vid förlossningen. Offentliga toaletter kan också sprida smitta.
Via födseln vet jag också att jag läst. Men aldrig via toasitsar och liknande, bara att det ska vara en myt. Ska det inte krävas direktkontakt?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
jag hade nå liknande förut jag klämde den så försvan den :)

Ser att det är en gammal tråd, men läste detta på vårdguiden: "Utanför kroppen dör herpesviruset snabbt och genital herpes smittar inte via toalettsitsar, badkar och handdukar." Kan va bra att veta så att man inte oroar sig i onödan. 
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"