Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 7978 ggr
Haztparken
0

När kommer mensen?

Våren 2009 började jag ta tabletter för att jag inte skulle ha så ont vid mensen, har för mig att tabletterna heter Provera. Jag glömde ibland att ta t.ex. på en morgon och en/två dagar efter det så fick jag mens för att jag glömt. Jag har mycket att tänka på med skolan då jag är sjuk mycket och ahr mycket att ta igen så det blev väldigt lätt att glömma. P.g.a att jag glömde så fick jag nästan varje månad mens två gånger på en månad. Visst jag har ont men inte lika ont som innan jag började med tablettarna, jag får inte mycket blod utan "normal", ibland lite mer eller mindre.

Men eftersom jag fick mens 2 gånger i månaden så det tog ju på mina krafter att förlora blod en extra gång varje månad och det var ju allmänt jobbigt då jag inte kunde hålla koll på om mensen skulle komma.

Tror det var att i början av december 2009 så slutade jag med tabletterna för jag orkade inte med att få mens så ofta. Jag har för mig att jag fick mens och tänkte att när jag slutar blöda ska jag inte ta fler tabletter och det har jag nu inte gjort. Det ända är, borde inte mensen komma snart?

Visst är det skönt utan mens men blir ju lite orolig. Jag vet att när jag började ta tabletterna så fick jag mer utav något ämne så ämnena kanske håller på och ställer om sig? Har märkt att jag nu senare tid har flytningar väldigt ofta, dom tar inte slut och så mycket och länge har jag inte haft innan, hänger det ihop?

Någon som vet när den kommer komma eller varför den inte kommer?

hus-musen
0

Kolla upp det hos en barnmorska, hade du regelbunden mens innan du började med tabletterna?

Qui dormit, non peccat

Haztparken
0

Ok.

Ja jag tror att jag hade det ja. Men sen fick jag ju tabletterna och då blev det ju mens 2 ggr i månaden så det räknas väl inte som regelbunden?

hus-musen
0

#2 Jag vet inte om det räknas som mens ens, låter mera som mellanblödning. Jag vet inte hur dina tabletter fungerar, men det borde ha följt med en information om biverkningar osv. Står det inget där? Ibland av vissa tabletter kan det ju ta upp till 6 månader innan mensen blir regelbunden, men hittar inget om det med just Provera på Fass.

men uppsök gynekolog, där kan de säkert svara bättre.

Qui dormit, non peccat

Haztparken
0

Okej :/

Hur är mellanblödningar? För jag fick lika ont och det var lika mycket när jag fick mensen andra gången i månaden, och jag fick det för att jag hade missat en tablett.

Ja de blir nog ett besök till de, kan ju sticka till um för de var dom som skrev ut de till mig.

Cindy
0

Det kan ta ett par månader innan kroppen ställt in sig igen efter att man använt Provera ett tag, så du har inget att oroa dig för. Att du fick blödningar hela tiden berodde inte på att du tog tabletterna slarvigt utan att du hade en för låg dos. Jag har själv tagit Provera i åtta år, så jag vet :-)

Är det endometrios du har? Provera är en ganska vanlig behandling vid endo, därför jag frågar. Om du har detta, eller om det "bara" är jobbig mens, tycker jag att du ska ge Proveran en chans till fast i högre dos. Jag justerade min dos själv beroende på hur kroppen svarade, och tog mellan 10-40mg/dag.

Ställ mobilen på att larma när du bör ta pillren, så har du större chans att komma ihåg dom.

Vänliga hälsningar
Cindy

Haztparken
0

#5 Okej :) Skönt att höra =D Kanske låter lite dumt men är rädd att när något är fel så är jag rädd att jag har gjort något med mitt underliv som gör att jag inte ska kunna få barn sen. Vill ju så gärna ha barn när ja blir äldre så jag är ganska mån om mitt underliv x)

Endometrios? Vet inte vad det är? Jag gick till um för att jag hade mycket ont nedanför magen innan underlivet om du förstår var. :) Och långt ned på ryggen och mådde illa. De var då jag hade mens som jag mådde såhär och ibland kunde jag inte gå till skolan, å då fick ja dessa tabletter.

Kan något hända om man tar för hög dos? Iallafall så ska jag vänta tills mensen kommer, ger den några månader. Sen får jag se hur jag mår under mensen om det gör så ont igen så börjar jag nog med tabletter igen, annars så tar jag inte :P

Smart å ställa mobilen, ska tänka på det ;)

Cindy
0

Om du har diffusa problem med mensen så tycker jag absolut att du ska läsa mer om endometrios, eftersom ca var 10:e kvinna har detta. Man ska inte behöva ha så ont som du haft! Det enda sättet att själv skada sitt underliv så man blir infertil, är att dra på sig könssjukdomar.

Att ta Provera inverkar inte på något sätt din framtida förmåga att få barn, men har du endo så bromsas denna upp, och endo kan orsaka problem att få barn. Tar du en för hög dos så kan du få mer av biverkningarna, men det är ungefär allt. Hur mycket tog du nu?

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

Såg nu att du är ganska ung, så jag vill lägga till att du ABSOLUT inte ska oroa dig för att mensen är oregelbunden. Många får en stabil cykel först efter tonåren! :)

Vänliga hälsningar
Cindy

[Golgadoth]
0

Jag fick min första mens när jag var omkring 12, då var den väldigt oregelbunden, kunde komma igen typ två månader senare, så om du precis fått den kan det vara det.

Vissa brukar säga att stress kan göra så att mensen blir försenad, eller upp-, eller vikt nedgång.

Haztparken
0

Jag har nu till ca början på sommaren haft mens i 2 år.

När man talar om trollen, mensen kom idag =D Inte så mycket (tack och lov) men det kändes skönt att veta att den fortfarande finns och inget hänt.

Då ska jag läsa om det :)

Jag tog en tablett på morgonen och en tablett på kvällen dom dagarna jag inte hade mens =)