Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 7776 ggr
Piggelins
0

Mens värk

Min mens är extremt ojämn och det har den varit i några år nu. Jag har bara mens ca. 2 gånger om året. På ett sett är det skönt, men det skäns som det är något fel på mig. Men i alla fall, nu har jag fått mens tredje gången det här året och det blöder jätte mkt. Men värst av allt är att jag har så ont att jag knappt kan stå. Så jag undrar vad jag kan göra/äta för att det inte ska göra lika ont. Obestämd Taksam för svar!

HannaM
0

Värme över magen, en ibumetin, lite te och tycka synd om sig själv framför en film. Annars kan rörelse hjälpa, lite beroende på hur ont man har.

pyromanen
0

Långpromend i lugnt tempo

mammaru
0

Om du har så ont att du knappt kan stå skulle jag gissa att tips om att "röra på sig" är rena skämtet. Ni som skriver det, har ni verkligen haft riktigt svår mensvärk?

Två receptfria mediciner som är bra är Eox eller Voltaren. Se till att ta så tidigt som möjligt så att värken inte hinner bryta ut totalt.

HannaM
0
Saga85
0

Jag brukar köra på två stycken 400 mg Ibumetin och varmvattenflaska. Tabletterna bör tas så fort man börjar känna att värken är på väg.

Att röra sig funkar ju inte så bra när värken väl hunnit igång för fullt, men dock är det bra för att förebygga att den blommar upp.

pyromanen
0

#3, det är säkert stora individuella skillnader! både på värken och på vad som hjälper.  För mig är det så att när smärtan tar i ordenlgit då är det jag känner för att göra att packa in mig i varma filter o lägga mig på soffan - men samtidigt är det det sämsta jag kan göra, värken blir som värst då!  Om jag går långpromed (lugnt och länge, inte pressar mig) istället - och hälst förstås (som #5 skriver) kommer iväg innan det tagit i ordentligt då kan jag hindra det värsta och får motion, frisk luft och bättre livskvalitet på köpet.

Saga85
0

Lite OT, men minns högstadiet. När vi hade manlig lärare kunde vi tjejer lätt slippa gympan genom att skylla på mens(värk). Sen fick vi en kvinnlig, hon fnös och sa "Men då är det ju jättebra att vara med på gympan" Flört

Bunn
0

Jag har också väldiga problem med mensvärk.
Det är svårt att veta vad som fungerar på just dig, men ipren, te och varmvattenflaska är bra. Ligga i fosterställning på soffan, titta på film och sova brukar funka för mig.

Har du liknande problem som jag (kräks, ryggsmärtor, kan inte äta osv) kan du kontakta en läkare. På så vis fick jag recept på orudis-tabletter som funkar bra (i alla fall för mig)

Lycka till!

Tina-A
0

#7: Hehe, vi slapp. I gymnasiet gick jag linjen dans, och hade bara kvinnliga lärare i dans. Dom visste såklart att mensvärken lättar av rörelse, men istället för att plåga oss igenom en intensiv danslektion med fruktansvärd mensvärk så fick vi gå en prommis istället. Snällt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

elyse
0

Jag brukar lägga mig i sängen med en kudde under korsryggen och en på nedre delen av magen, helst i fosterställning. Efter några minuter blir det varmt och då lättar värken.

Min mamma hade också sällan mens, tills efter att min bror föddes och då var hon 31. För att öka chanserna att bli gravid (det är ju lite svårt att pricka in om man bara har ägglossning 2-3 ggr per år) fick hon hormoner för att jag skulle kunna bli till. Idag finns det massor av hjälp man kan få.

Cindy
0

Jag tycker att det låter som att du borde prata med en gynekolog, för det finns hjälp att få.

Lättar värken med värme, så investera i en vetekudde! Underbart att ha på magen när det krampar. Jag har en som man kan knyta fast runt magen, till och med :)

Vänliga hälsningar
Cindy

[Tearix]
0

TS; Om du har mens så sällan så borde du verkligen gå till läkare (gyn) när du får sådan mensvärk och stor blödning. Det är inte kul men värt för att utesluta att det är något fel.

Du kanske känner igen dig här? http://www.pco-s.com/ompcos.html

Jag har också fått orudis utskrivet, återstår att se om det fungerar.

Callisto
0

Röra på sig fungerar bäst i förebyggande syfte

Värme och naproxen (eller pronaxen men de kostar mer) Ta två tabletter de finns receptfritt på apoteket men när jag började käka dem fanns de inte och fick då dubbeldos, därav rekomendationen.

Funkar det fortfarande inte så gå till gynekolog och be om något starkare.

Bergspuman
0

Jag har Ipren 600g för mina menssmärtor (recept). Det är egentligen reumatikermedicin men den funkar skitbra på menssmärtorna. Knepet är att ta den i TID innan livmoderkramperna satt igång för fullt. Då kan man vara helt smärtfri under en menstruation. Tyvärr är den inte så snäll mot magslemhinnan. Jag som har känslig mage får ofta problem med sveda i magslemhinnan istället…

WinterPrince
0

Jag hade mild mensvärk när jag precis börjat få mens. Sen började jag äta P-piller och hade inte längre någon värk.

Slutade äta piller för att sätta in en P-stav. Vaknade en morgon med sån fruktansvärd mensvärk! Trodde jag skulle spy! Lyckades ta mig till badrummet och där la jag mig på badrumsmattan och bara skakade i 10 minuter.

Fick ta två av mammas extrastarka smärtstillande tabletter (som hon fått efter en operation). Låg på sängen och halvsov i ca 1h, sen började tabletterna sätta in.

chokladfudge
0

Att massera magen kan hjälpa

vyria
0

Har du som mig finns det ingenting som hjälper när värken satt igång. får oftast så ont så jag svimmar av smärtan.

Däremot så fick jag P-spruta och då försvann mensen helt. skönt som bara den.

Hur har det gått har du pratat med någon läkare?

Sisselie
0

#14 Ett tips är att gå till läkare och få Orudiskapslar utskrivet. Kapslar är snällare mot magen, för de löses inte upp i magsäcken, som tabletter gör, utan i 12-fingertarmen. Jag har också superkänslig mage, så jag tål inga "starka" värktabletter (eller andra mediciner), om det inte är kapslar.

Orudis tar väldigt lång tid på sig att verka, om man tar dem när man redan har ont. (Kan ta upp till 2 timmar.) Därför är det väldigt viktigt att man tar dem direkt man känner att det är på G, innan man börjat få ont… Men tar man dem bara i tid så funkar dem, iaf. för mig, jag slapp värken helt, och jag hade extremt svår mensvärk (innan jag opererade bort livmodern.)

Bergspuman
0

#18 Orudis kan man även få som stolpiller om man har magproblem! :-)

Fast somliga tycker det är otrevligt med stolpiller…

HannaM
0

finns inte alvedon som stolpiller också om vi nu är inne på den sortens piller=)

[Tassy]
0

#20 Jopp, det gär de :)

Callisto
0

#14 du menar väl inte faktiskt 600g? måste vara 600mg

mongu
0

Piggelins du är så ung så det kan ju va så att din mens inte har kommit in i regelbundna cykler än. Därför kommer mensen så sällan.

Däremot är det ju jättejobbigt för dig med denna mensvärk. Hittar du inte nåt som hjälper av de förslag du fått här så sök läkare eller prata med ungdomsmottagningen så du får nåt annat som hjälper bättre.

# 20 Alvedon finns som stolpiller men ofta hjälper inte Alvedon. Det behöver va en mera inflammationshämmande medicin mot värk som mensvärk.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

HannaM
0

#23 Det var mest ett inlägg i diskussionen om snäll mot magen piller=)

mongu
0

OK fast dom är inte bra mot mensvärk.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

HannaM
0

#25 Tja för mig fungerar dom i kombination med ibumetin…

mongu
0

Ja men då har du ibumetineffekten som är antiinflammatorisk. Du kombinerar de två och får hjälp. Har du testat enbart Ibumetin? Kan va att det skulle hjälpa det med.

Ha en bra dag! Mongu.

HannaM
0

#27 Japp testat och nej det ger inte lika bra effekt. Båda två ger bäst för mig.

mongu
0

Va bra att du hittat det som är bra för dig. Ibland kan det va nästan omöjligt att hitta det bästa.

Ha en bra dag! Mongu.

Destany
0

1 ibumentin o 2 panodil. det angriper smärtan på 2 olika sätt.. fungerar jätte bra om man inte har känslig mage vill säga… annars värmedyna o fosterställning..