Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 11307 ggr
Aviendha
1

P-stav + minipiller?

Hm.. Börjar med att säga såhär; min livmoder hatar mig, jag har döpt den till Mussolini :P

Jag har testat det mesta inom preventivmedel men inget har fungerat tillfredställande. Har läst i olika trådar och forum om en del som har både minipiller och p-stav samtidigt. Föreslog det för barnmorskan men hon ville isf rådgöra med ett ställe som testat det innan, och ja.. jag vet inte av något och hon ville inte testa det. Iofs var det "hemma" så jag skulle ju kunna testa här nere med.

Tänkte väl mest om ni hade några tankar och tips på saker jag kan ha missat.

Detta är vad jag har testat hittills:

P-piller (yasmin) - humörsvängningar, propp i finger
P-ring - lätt mellanblödningar, satt väldigt obekvämt
P-plåster - lätt mellanblödningar
Minipiller - blödde konstant i 3 månader vilket gjorde att barnmorska sade att jag inte heller kunde ha p-stav eller p-spruta eftersom det tydligen skulle vara samma sak som just de piller jag testade.
Hormonspiral - det som sitter i nu sedan 4år. mellanblödningar och allmänt krångel.

kondom.. Nja.. Lever i samma förhållande sedan 4 år tillbaka. P-dator, säkra perioder, avbrutna samlag osv känns för osäkert helt enkelt. Och nej, jag är för ung för sterilisering :P

Finns det något jag missat? Någon som har något råd eller tankar? Vill ta ur spiralen och är nästan beredd att använda kondom, men det vill jag verkligen inte behöva, kondom alltså.

[Tassy]
0

jag kanske låter gammalmodig, men pessar? Glad

Musiken
0

Det enda jag kan rekomendera ar att prova fler minipiller. Jag har provat ALLA piller och mitt sista alternativ i pillervag (Exlutena) ar det enda som funkat for mig. Visserligen kan jag inte ta pillret mer an 20 mintuter sent utan att bloda, men jag har iaf inte konstanta blodningar, ar sjalvmordsbenagen eller har noll sexlust.

Annars sa fick jag tipset om tabletter med gulkroppshormon i min trad av epicindy vilket jag ska diskutera med min barnmorska :)

Aviendha
1

#1 Där har vi faktiskt ngt som jag inte testat :) Men, det faller ju under gruppen med kondomer. Givetvis bättre än inget, men ja..

#2 Hm, det ska jag ta upp. Min barnmorska sade att inga andra minipiller heller skulle fungera eftersom jag reagerade som jag gjorde på de jag testade, men det är helt klart värt ett försök!

[Tassy]
0

Fast du kommer ju ifrån själva kondomen iaf Tungan ute

Cindy
0

Jag har använt pessar under en period, just för att jag hatar kondomer. Det var lite småmeckigt "vänta älskling, håll den hård, jag ska bara springa o sätta in pessaret", men funkade faktiskt väldigt bra. Jag är superkänslig, men kände ändå inte av den när den satt i.

Vänliga hälsningar
Cindy

Aviendha
0

Jo, jag har inget emot kondom utom den där avbrottsbiten :P Men jo, finns inget annat så får jag väl gå på den antar jag.

Sen har jag ju en 21dagarscykel med 7 dagar rikliga blödningar och hårda smärtor, så därför hade det på sitt sätt vart skönt med ett fungerande hormonpreparat.

[Tassy]
0

Men pessaret kan man väl sätta in före man kör igång? ;) det kräver ju inga styva lemmar direkt :P

RuiXue
0

Finns ju en uppsjö olika minipiller på marknaden. Bara för att en sort inte funkade så betyder det ju inte att inget minipiller fungerarObestämd Jag har haft tur antar jag. Ätit Mini-Pe i 2 år nu och aldrig haft problem med dom och de är de enda jag testatSkrattande

Jennie

Alex
0

#3 Det var en konstig grej att säga som barnmorska tycker jag… Hade alla haft samma effekt på alla hade det väl bara funnits en sort? Nu finns det ju en hel del, kräv att få testa alla innan du ger upp!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ylva_87
0

Jag har haft både stav och minipiller(cerazette) det ä det absolut bästa ja haft. Inga blödningar överhuvetaget, jämn i humöret. :)

När dom föreslog det för mig så var det inga problem, däremot när ja ville fortsätta med det efter 3 månader så var ja tvungen att övertyga dom lite. Men barnmorskan pratade med någon läkare som sa att så länge jag mådde bra av det så var det inga problem. Samma diskussion hade vi sen varje år då ja ville förnya receptet. Egentligen handlar det bara om att ja behövde ha mer hormoner för att ta bort mensen, det är ju indivudellt. Ett annat allternativ kan vara att försöka få sätta in två p-stavar vilket borde ge samma resultat.