operation.
På måndag ska jag operera bort livmodern pga att jag har cellförändringar. Jag är lite nervös,men det kommer nog att gå bra.
Finns det någon som har gjort det som kan berätta lite om hur man mår efter operationen.
Har inte gjort nåt sånt. Bara tagit bort förändringar på livmodertappen med laser.
Håller tummarna för att allt ska gå bra.
Ska tänka på dej på måndag!
Håller tummarna för att det kommer gå bra! det är ju ganska många som opererar bort livmodern av olika naledningar så jag tror du kan känna dig trygg med läkarna :)
/Christine

Jag har tagit bort livmodern pga endometrios. För min del så mådde jag så otroligt mycket bättre redan efter operation då just den hemska värken som endometriosen gav mig var borta.
Visst kändes det i magen att det var opererat men jag mådde ändå bra.
Hoppas att det ska gå bra för dig med operationen. Sen vet inte jag om du ska göra detta genom en bukoperation eller via slidan. Man kan ju ta ut livmodern så också vilket gör att det blir en mycket mindre operation.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag ska göra en bukoperation. Just nu känns det bara som om jag vill fä det bortgjort.Avskyr att ligga på sjukhus,men det är jag nog inte ensam om.
Önskar alla en bra dag.
Hejsan alla!Ville bara berätta att jag nu har opererat bort livmodern.
Jag är så glad att det är gjort. Mår inte så bra men det blir bättre varje dag.
En trevlig dag till alla!
Trevlig dag själv!
Hoppas du snart mår bättre!
Kram

jag har gjort det, för ca3 år sedan. o jag hade inga problem alls efteråt! repade mig väldigt snabbt. o tycker det va bland de bästa jag fått göra. hade ju hemska blödningar innan. fick t,o,m åka ambulans till lassa, en gång, för att jag blödde så häftigt. så för mig har det varit possitivt.
Håller tummarna här!
Mvh Nathalie
Jag skulle också vilja veta hur ni som opererat bort livmodern mår! Det är pga endometrios något jag kan behöva göra, men är rädd för alla sidoeffekter jag hört om.
Hört om allt från förlorat förmågan till orgasm, till båda sorters inkontinens, till ständiga smärtor…?
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag gjorde det för över 10 år sedan och mår väldigt bra. Det enda menet är att jag har svårt att hålla tätt.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

dden sexuella biten är det igen problem med!! sexlusten har inte varit bättre än nu! har oxå läst innan jag gjorde operationen. att den risken är mycket liten att den ska förvinna. så i mitt fall har de då stämt

Jag mår mycket bättre efter min operation vad gäller den värken. Har inga problem med inkontinens av nåt slag. Sexlusten är nog drabbad pga andra problem med värk. Då jag har ständig värk av andra orsaker nu.
Det är 15 år sen jag gjorde min operation.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

jag gjorde det för 5 år sedan. Pga tidig livmodercanser i släkten och att jag hade gigantiska blödningar och mkt cellförändringar…
Jag gjorde min operation vaginalt… var vaken under halva op…. vilket kändes helt okej. Jag kände absolut inget alls efteråt…. och jag kan bara rekommendera att göra det vaginalt. Ska man däremot ta äggstockar med så blir det via buken…
Mitt blodvärde har blivit normalt….stabilare bltr… inte ont längre vid mens. Det tog däremot ca 1 år innan alla nerver hittade tillbaka i slidan…. det första halvåret kunde det sticka till därinne vid samlag… annars INGA problem alls 
Pms har ja kvar…fast det är lindrigare, när jag borde ha min mens så blir jag varm och kan svettas liiite mer…
Med andra ord: Jag mår super! ångrar mej inte en sekund. Det är det absolut bästa jag gjort, förutom mina barn, i mitt liv 
Hejsan! Det har nu gått ca en månad sedan jag opererade bort livmodern. Jag mår bara bra,har börjat jobba igen.Dom hittade cellförändringar även på livmodern men det var inga farliga.Jag är glad att det är över för det har naturligtvis varit en jobbig tid,oron som fanns.
Önskar alla en trevlig lördagkväll,ska själv gå och lägga mej,jobbar imorrn.
Va bra att du är ok!
#9 Jag opererade bort livmodern för 1,5 år sen, och fick då reda på att jag hade endometrios. Jag har mått mycket bättre efter operationen. Såret (bukoperation, "bikinisnitt") läkte utan komplikationer. Jag hade lite småont ett tag efteråt, som jag fick värktabletter mot, men det avtog snabbt.
Det är sällan jag känner av endometriosen nu, och när jag väl gör det så får jag inte i närheten så ont som jag fick förut. Sällan jag ens behöver ta värktabletter mot det. (Fast nu har jag känt av det en lång stund (medan jag suttit här och skrivit om det…), och funderar nästan på att ta en Orudis. Men det var flera månader sen jag behövde göra det.)
Och underbart att slippa mensen… Även om jag ibland kan känna av när jag skulle ha mens (som nu, tex…), först PMS-humör i några dagar, sen ibland lite lindrig värk, och enstaka gånger har det hänt att jag känt av symptom som om jag skulle haft mens, tex så trött att jag blivit sängliggande, svettats floder, under en dag, men det är hittills bara en gång det varit så allvarligt. (Förut blev jag ju riktigt sjuk i samband med mensen.) Den gången var det nästan som att jag fick en chock varje gång jag gick på toaletten, och såg att jag inte blödde, för det kändes verkligen som att jag hade mens…
Livet har blivit betydligt bättre efter operationen. Jag har inte blivit inkontinent, har inga flytningar längre (som jag tidigare hade rätt kraftiga i samband med ägglossning), inget negativt alls. 
Men det kan ju förstås vara individuellt vilka "biverkningar" man får av en sån operation…
Det är över 10 år sedan jag opererade bort livmodern och då gick de nederifrån. Känslan att inte ha mens längre, var skönt. Men inte att veta att det var cancer. Nu är jag friskförklarad, vilket är skönt.
Enda biverkan jag fått, är att jag inte kan hålla riktigt tätt. Men det tar jag gärna
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?