Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 16220 ggr
pernillaa
8

Mitt hemska järnvärde...

Hej

Är det någonstans någon borde ha koll på vad det innebär att ha problem med järnvärdet så borde det vara här. På Gravid också iofs men jag skriver här ändå.

Jag är en storblödare när jag har mens och har alltid varit. Har alltid varit blek, trött och lätt-frusen och försökt i många år vänja mig vid olika typer av järntillskott i form av tabletter och i flytande form men allt kommer upp. Jag har gjort gastroskopi och koloskopi(slang båda vägarna) under narkos för att kolla om jag blöder i magen och fått lämnat nå ohyggliga mängder avföringsprover som alltihop sett bra ut. För lite mindre än ett år sedan kom dom äntligen till skott och gav mig järnsprutor. 5 st infusioner(dropp) med sammanlagt 10 ampuller. Ursäkta språket men djävlar vilken skillnad det blev. Jag blev som en helt annan människa och orkade faktiskt med livet under en period.

Nu har jag tagit kontakt med vårdcentralen igen för jag började känna att jag orkar inte ens stå på benen vissa dagar och det blev bara värre. Hade svettningar och yrsel. Bad att få kolla järnvärdet och givetvis var det lågt igen. HB 95 och järndepåer 2,5. HB:t ska ligga på ungefär kring 115 eller 120, minns inte säkert och järndepåerna ska ligga på mellan 9-34. Inte konstigt att du är så himla trött, sa sköterskan. Det sattes snabbt in järnsprutor igen, den här gången av en annan läkare än förra gången, som nu ordinerade 1 ampull varannan vecka, totalt 10 ampuller, istället för 2 ampuller varannan vecka, totalt 10 st som sist. Du är för mager och liten tyckte han. Jag insisterade på att få 2 varannan vecka för jag trodde jag skulle hinna blöda ut det varje månad annars och det inte skulle hinna göra någon verkan. Att vi måste angripa det mer agressivt. Nej, och inte blev det inplanerat någon fler provtagning för att hålla järnvärdet under uppsikt. Jaha. När jag kom dit första gången hade läkaren heller inte antecknat den nya doseringen så sköterskan som skulle ge mig infusionen hade gjort en för stark blandning och jag fick vänta medan hon ringde läkaren. Där försvann en ampull i onödan då hon fick tömma ur halva påsen.

Har fått 2 infusioner och haft mens under tiden. Blev bara tröttare och tröttare och orkade knappt gå eller sitta tillslut(är där nu också). Bara grät hela dagarna och gick omkring i en dimma hela dagarna och sonen blev lidande.

Ringde då upp vårdcentralen och tjatade till mig blodprov och det visade sig att mitt HB gått ner från 95 till 92 och mina järndepåer från 2,5 till 1,2.

Jag blir tokig på sjukvården, att man måste jaga och jaga och jaga. Det gick hur bra som helst förra gången och jag vägde lika mycket då som jag gör nu. Nu har de här två infusionerna varit HELT bortkastade i princip(om man bortser ifrån att värdena varit ännu lägre om jag inte fått dom). 5 ampuller kostar 813 :-.

Sköterskan jag pratade med skulle gå direkt till läkaren efter vi pratat färdigt och ta upp detta med att jag behöver dubbel dos. Får se på fredag nu till veckan om jag får en eller två ampuller. Om jag bara får en så kommer jag att vägra. Tänker inte kasta bort ännu en ampull.

Usch vad jag är slut. Har blivit så illa så jag blivit tvungen att be min mor köra flera mil hit och ta ledigt från jobbet för att hjälpa mig med sonen min när han är här för jag klarar det inte annars. Jag orkar inte med honom, klarar inte hämtning och lämning hos dagmamman eftersom jag inte har bil. Orkar inte städa och diska och tvätta och laga mat. Nu sover jag 2,5 h /dag, under dagen alltså och är ändå heeelt utslut på kvällen. Trodde aldrig det skulle bli såhär djävla illa alltså.

Nu har jag avlägsnat min kopparspiral och måste hålla mina blödningar under uppsikt här framöver ett tag innan jag vågar prova sätta in en hormonspiral. Har uteslutit alla hormoner i preventivmedel just för att jag är utbränd och deprimerad och alltid har varit. Jag tål inte hormonerna då jag redan är så djupt nere i mitt psykiska mående.

Haha, när jag kom till barnmorskan för att ta ut kopparspiralen så hade jag duschat av underlivet bara 5 minuter innan men när jag lade mig där på britsen var det blod fullt upp i busken, bak i rumpan och ner på benen. Hon fick lägga papper under rumpan på mig som hon bytte 2 ggr och fick torka med en tuss i underlivet flera gånger för att se vad hon gjorde och när jag ställde mig upp fick jag trycka en pappersbit mellan benen för att inte bloda ner överallt. Hahaha. Hon sa att jag verkligen blöder ovanligt mycket. Värsta hon hade sett i alla fall, med en "normal" mensblödning i alla fall när "inget är fel".

Suck, ville bara tjollra av mig lite om det här. Tycker det är jobbigt. Är tillräckligt trött av min utbrändhet som det är utan mitt dåliga järnvärde. Blä helt enkelt.

Värst är mitt dåliga samvete jämtemot min son som bara vill vara med sin mamma och vill ha min uppmärksamhet och jag bara bråkar. Orkar inte gå ut med honom på helgerna så det är film-maraton här dygnet runt. Stackarn. jaja, det blir väl bättre. Vännen min.

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
0

Förresten, varför finns det ingen forumgrupp som heter "Menstruationscykeln" eller nåt liknande?!

Bergspuman
1

Taskigt järnvärde vet jag vad det är. Fick samma problem i vintras. Hb 96 och järnet 5. Inte så taskigt som ditt, men trött trött trött, flåsig. Blev i princip bara liggande på helerna, orkade inte ta mig för något. Inte blöder jag sådär heller. 6-7 dagar med riklig blödning 2 av dem. Tycker nog inte det är tillräckligt… Jag vägrade avföringsprover, vet ju med mig att magen är helt frisk. Men den enda blödningskällan är ju mensen…

Började käka Hemofer i april och efter 1 månad kände jag mig betydligt bättre!

Jag tror du måste åtgärda din mens i första hand, den orsakar ju den kontinuerliga järnbristen. Den senare får du liksom nödsläcka med järnsprutor, men får du inte bukt med blöderiet så har du en ond cirkel. Funderat på hysterektomi??? Drastiskt, jag vet. Testat Cyklo-F?

Tyvärr är det ju ligga på och ligga på hos sjukvården för att få hjälp. Bara för att man inte passar in i standardmallen för sjukdomar innebär det inte att man inte kan få hjälp! Tjata ett varv till hör du.

pernillaa
0

Ja det är verkligen jobbigt. Skönt att det räckte med tabletter för dig. =)

Jo jag har fått tranon(cyklo-f) utskrivet nu men så ska jag ju komma ihåg att ta dom också. Men nu måste det bli bättre när jag tagit ut kopparspiralen och börjar med Tranon, de dagar jag kommer ihåg. Värre kan det inte bli och minsta förbättring är ju bra.

Jo jag har övervägt hysterektomi men jag är för ung för det än. Jag vet inte hur mitt liv kommer bli med min nya kille och sen när jag mår bättre kanske jag vill ha fler barn. Jag är bara 24 än så länge. Känner idag att jag inte vill ha fler barn men det kan förändras. provar alla andra alternativ först men måste jag så gör jag det ju för hälsans skull.

Kram

[Tassy]
1

Hua vilket helsike du genomlider Rynkar på näsan

Sänder ett gäng tröstekramar till dig och fixar den önskade forumkategorin iallafall Glad

mongu
1

Hysterktomi är inte nåt man tar till i första läget. Men det finns mycket annat som du kan be om hjälp med.

Sök på gyn. så borde dom kunna hjälpa dig.

Sen en fråga till # 2 hur vet du säkert att magen är frisk? Så säkert att du vägrar att lämna avföringsprover.

De allra flesta gånger så vet man inte om att det är blod i avföringen utan det upptäcks vid avföringsprover.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Druke
1

Jag skickar också en stor styrkekram! till dig, Pernilla.

Hoppas du får tag på någon vettig läkare som verkligen engagerar sig och bryr sig!

mammaru
0

Ett förslag är att gå till en homeopat. Det har varit till stor hjälp för mig med andra besvär.

Cindy
1

Blir så arg när jag läser om puckoläkare som vägrar lyssna! Du vet att du har rätt till en second opinion, Pernilla? Vet att det kan vara jobbigt att kräva en dock, men det ska finnas patientvägledning i varje landsting.

Fick själv använda mig av patientstöd förra veckan när min läkare skickat felifyllt intyg för andra gången i rad. Jag orkade inte kontakta honom igen, så snäll dam på patientstödet fick göra det åt mig. Hon hade dessutom tillgång till "bakdörrar" (hennes uttryck) för att snabbt få tag i rätt personer.

Styrkekramar!

Vänliga hälsningar
Cindy

HannaM
0

Oj du.. jag ligger på 94, eller gjorde senast jag tog prov och det gör s det inget åt. Ville mest säga att jag vet hur det känns!!

Bergspuman
0

#5 Har inga besvär whatsoever från magen. Ser det därför som onödigt med såna prover. Sen skulle jag fanimig kräkas av att göra sånt. Är äckelmagad av mig. Om järnvärdet inte har bättrats väsentligt, eller om det börjar dala igen efter kuren, kan läkaren få säga till - men då får de göra proverna själva. Jag gör det INTE. Basta.

pernillaa
2

Hmm…min mens slutade för några dagar sen(Efter 9 dagars mens) . Har varit skitförbannad idag och skämtade med killen om att det var pms…trodde inte det skulle bli så nu sen jag tog ut min kopparspiral men nu har jag nyss börjat blöda igen. =( *Suck*

Jag bliiir så less alltså.

RuiXue
1

Å fy sjutton vilket elände du går igenomRynkar på näsan

Jag har inte järnbrist, men däremot B12 brist. Så jag vet verkligen hur det känns att inte orka nåt och bara vilja sova. Jag har tagit B12 sprutor 2ggr per vecka i 5 veckor nu och känner mig typ bara marginellt bättre, men nu ska jag ta B12 en gång per månad framöver i 10 månader. Skulle hellre ta det oftare eftersom det inte går att få för mycket av det…

Jisses vad mens. Tycker du borde söka hjälp hos en duktig gynekolog. Finns mediciner som kan minska mensen.

Jennie

pernillaa
0

Jo jag har medicin så det ska väl bli bättre..men är på upphällningen nu liksom.

Hur kommer det sig att du har B12-brist?

mongu
0

# 10 Hjälp det var en konstig inställning. Så du menar att om dina värden dalar så är det vårdpersonalens sak o ta proverna?

Det måste ju ändå va i ditt intresse att bli hjälpt med dina dåliga värden.

Att ta ett s.k. F-Hb är inte på nåt sätt komplicerat utan det är enkelt.

Men som sagt du väljer ju själv om du vill gå med på olika prover osv.

Själv skulle jag inte våga va så säker på att magen inte är boven i det hela om man inte kommer på nåt annat fel vill säga.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

pernillaa
0

Ja jag är då glad att jag gjorde det. Om än det var krångligt och äckligt så har jag i alla fall uteslutit magen nu. måste säga att den här vätskan man ska dricka innan gastroskopi och koloskopi var det värsta jag någonsin varit med om. ca 9 timmars terror, satt till 3 på natten. Man ska dricka 4 liter vätska som tömmer hela tarmen totalt och det smakar typ som lite salt ljummet östersjövatten(Kan nästan jämföra det med sperma, fast lättflytande). Egentligen ska man göra det på 4 timmar om jag minns rätt men det gick inte. Jag klarade det inte. Satt med en citron som jag sög på innan varje klunk. Fick värma drickan lite för att jag blev nedkyld av de stora mängder kall vätska jag drack. Kväljde vid varje klunk.

Men ändå….det var klart värt det! För mår man dåligt så är det ju skönt att slippa oroa sig. Särskilt det här med magen är ett skräckscenario för mig. Jag menar, blöder man från fingret sätter man ett plåster på. Men blöder man från magen är det lite svårare.

Bergspuma, borde du inte överväga prover ändå?!

Bergspuman
0

NEJ.

Det finns saker jag bara inte gör.

T ex en gastroskopi är över min döda kropp.

Basta.

Jag ska käka upp min nuvarande ask eemd järntabletter, sedan ska jag kolla järnvärdet igen hos VC. Är det OK, så slutar jag med järntabletterna. Sen får jag kolla ett halvår senare. Dalar järnvärdet igen, så får jag ta ställning till det då.

Sedan är jag 45 så jag bör sluta menstruera inom sisådär 5 år…

mongu
0

Det klart upp till var och en men samtidigt så är det ju på det sättet man kan få reda på vad som är fel.

Det är inte alltid felet är precis där man tror utan nåt annat.

Själv tycker jag det är ett lindrigt sätt att få kolla om man har allvarliga fel. Blödning i mage eller tarm är inte att leka med.

Ha en bra dag! Mongu.

[Tassy]
1

Även om alla här menar väl mot Bergspuma så vill jag be er hålla er till tråden. Hon vet vad som gäller och har fattat sitt beslut som vi får lov att respektera. Var och en känner sin kropp bäst när det kommer till kritan.

Jag skulle själv ha kollat upp magen, men jag vet också hur otroligt jobbigt det är att känna så starkt obehag inför nånting. Det värsta som finns då är att känna sig pressad/tvingad.

RuiXue
1

#13 Jadu, bra fråga det där. Vet inte hur eller varför jag fick B12 brist eftersom jag äter B12 rik kost och alltid har gjort, och dessutom tog vitamintillskott med 100% RDI B12 fram tills alldeles innan bristen konstaterades. Men men, efter 5 veckor med 2 B12 injektioner per vecka så är jag i alla fall människa igen, inte så pigg som jag borde vara kanske, men i alla fall fungerande nog till att arbeta som vanligt. Ska prata med läkaren om att eventuellt ta B12 oftare än en gång per månad framöver också. Tar hellre B12 sprutor hela tiden än att sluta för att sen kanske bli dålig igenObestämd

Men jag tycker verkligen du ska söka hjälp för all din mens. Det är ju inte normalt att blöda så mycket och ofta, och speciellt med dina järnvärden också så är det viktigt att du inte blöder ut järnet snabbare än du kan få det i digFörvånad Jag hoppas verkligen att läkarna och sköterskorna lyssnar på dig! Igen känner din kropp bättre än du själv.

Jennie