Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 7630 ggr
bluemary
0

OT: Bananflugor

Hjälp ! Hela mitt kök är invaderat av dessa små varelser som är överallt ! Vad gör jag ? Far omkring med flugsmällaren och en flaska med vatten och milt rengöringsmedel men icke……Finns det något att göra ? Det känns som om hela dagen har gått åt detta.
Vad göra? Flyr snart hemifrån !

Druke
0

Uscha :S

Jag har tyvärr inget bra svar på det, men man kanske kan googla? Flört

Tina
0

Ett tips är att hälla i vinäger (jag använder vitvinsvinäger) och en droppe diskmedel i en kopp av något slag. Diskmedlet bryter ytspänningen och gör så att flugorna drunknar. ;-)

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Sweelin
0

#2 Det använder vi också, har små skålar lite här och där - funkar jätte bra!Skrattande

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Emelie-E
0

Vi har också vinäger i små glas lite här och där =) Visserligen har vi en del flugor kvar, men då ska man se i glasen :P

SaraC
0

Viktigt också att inte ha frukt och grönt framme utan förvara det i kylen, hålla rent i slasken och runt omkring, källsortera och hålla kompostpåsen stängd och ta ut den minst en gång om dagen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

StickyKitten
0

Jag har samma problem! Skitäckligt.

Jag kör också med vatten-diskmedel-tricket och hittills har 40 små flugor mist sina liv Glad

De som inte går på tricket dammsugar jag upp med centraldammsugaren.

Gluskap
0

Gör kör vinäger+diskmedel i snapsglas där flugorna finns,. väldigt effektivt!

Smilegubben
0

uschy-byschy! Ring Anticimex o få råd?

Bergspuman
0

Jag har ett stensäkert tips. Bananflugor / blomflugor lägger ägg i jorden i blomkrukorna. Om du stoppar ner apelsinskal i blomkrukorna blir du iaf av med "nyrekryteringen" av flugorna. Det finns nåt ämne i apelsinskal som de absolut inte gillar.

Gluskap
0

Ah det fungerar med tändstickor också, svavlet neråt =)

Bergspuman
0

Ha ha ha! iFokus lyckades slänga in en annons som handlade om Flugor. Ha ha ha! Jag tror jag dör av skratt Skrattande

ChristineL
0

Hälla kokande vatten i avloppet har jag också hört kan eliminera bananflugor då de ibland lägger ägg där, det kokande vattnet dödar de små skitarna :P

bluemary
0

Tusen tack för alla svar. Nu är dom äntligen puts väck.

Med vänliga hälsningar från Anette

mayolica
0

Dom där små flugorna har vi oxå problem med,det går tex inte att ha en fruktskål stående på bordet. Glömmer man någon matrest framme eller i slasken så tar det inte lång stund innan massor av flugor kommit från ingenstans.

Jag tål inte blommor så det finns det inga här,men jag har oxå funderat på om det inte kan vara så att dom lägger ägg i slasken.

Det med vinäger har vi provat,men jag tyckte bara att det blev mer flugor istället. Kokande vatten i slasken lite då och då kanske man ska prova.

~ mayolica ~

Juvela
0

Jag råkade ut för det också en gång. Visade sig senare att jag glömt en banan i en rygga ^^ Jösses vilket bananflugemoln det flög upp när jag råka dänga till väskan! Det var bara till att kasta, sen försvann flugorna :)

fotokrafs
0

Hade problem med flugorna en gång och antog att de kom ifrån en blomkruka, tog då ut växt med kruka på balkongen och testade att lägga prydnadssten på jorden så att flugorna inte skulle komma åt att lägga ägg i jorden. Nu vet jag inte riktigt om det lyckades för jag glömde kvar växten på balkongen, växten dog och slängdes.. aja flugorna försvann iaf.

Ett annat tips är att be någon som röker.. ja att röka ihjäl dem.

pyromanen
0

Se till att dom inte har nån mat, alltså som #5 skriver.  Det är inte samma sort som bor i fruktskålen/komposten/soptunnan som i övervattnade blomkrukor. Ser man dom runt blomkrukorna är det troligen den sorten och då kan det hjälpa att inte vattna riktigt så mycket.  Man kan även ta en plastpåse runt växten och låta en cigarett ligga inne i påsen o osa en stund.

[Tassy]
0

Man kan även göa vatten på ciggfimp, men jag undrar hur bra det är för växten?

Man kan också strö snus i jorden. Finns många såna "husknep" men har ingen aning om vad stackars växter gillar det hela..