Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 10224 ggr
Sofieen
0

Cerazette

För tre månader sedan hade jag tänkt sätta in en p-stav och fick piller som skulle vara en motsvarighet till p-staven men liknande hormoner, så jag skulle få känna på hur det känns. Jag fick Cerazette. Men sedan jag började med dom har jag inte haft min mens en enda gång. Innan åt jag Celeste och då hade jag den ju varje månad.

När jag sen sa att jag skulle vilja ha p-stav eftersom Cerazette fungerar så bra sa en annan barnmorska att det inte alls behöver ha samma effekt. Jag är riktigt glad om jag slipper ha min mens eftersom jag oftast får migrän, blir illamående, det känns som min rygg ska gå av på mitten osv. Men nu har jag som sagt inte haft mens på 3 månader.

Känner ni igen det? Är det verkligen normalt?

Tina-A
0

Många blir av med mensen av cerazette! Så det är ju toppen :) Då skulle jag fortsätta med dom pillrerna.

Jag känner 2 som haft p-stav, ingen har längre. 1 hade mens varje dag i 6 månader (man måste tydligen ha den i 6 måndader innan man får ta ut den? Hon tog ut den så fort hon fick) Och den andra hade väldigt oregelbunden mens lite hela tiden så hon tog ut den efter ca 1 år.

Men vissa fungerar det ju bra för! Dock avrådde min barnmorska mig från p-stav eftersom det är så väldigt olika hur mensen påverkas och man kan inte veta i förväg hur det går.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sofieen
0

Jag har hört det där om p-staven jag också. Min syster hade samma problem och valde att ta ut den. Jag har vart skeptisk, först och främst för att man ofta får samma biverkningar som sin mamma eller syster.

Jag tror jag fortsätter med Cerazette så länge jag kan. Detta är ju helt underbart =) Haha! Jag har verkligen avskytt när det vart dags. Mår så hemskt dåligt den veckan. Får ofta karrensdag och får ligga hemma med en värmekudde på magen.
Näj, usch. Kan jag slippa gör jag gärna det =)

Tack för ditt svar =)

Mitralis
0

Jag äter cerazette och jag har inte haft mens på snart ett år nuGlad. Är väldigt nöjd över det

Sofieen
0

# 3

Åh, vad skönt!
Jag vet att vissa känner sig "okvinnliga" när dom inte får sin mens, men faan vad skönt det är =) Speciellt när man får så ont så man tror att man ska dö =P

Cindy
0

Anledningen till att man kan slippa mens om man äter minipiller eller har p-stav är för att de bara innehåller progesteron - dvs hormonet vi har i kroppen efter mens. Det BORDE alltså ge samma effekt. Vanliga p-piller innehåller även östrogen.

Det är dock väldigt individuellt hur man reagerar. Somliga behöver en högre dos för att bli mensfria. Alltså KAN det vara skillnad mellan p-stav och Cerazette för dig.

Prova att sätta in staven, och ta ut den och fortsätt med Cerazette igen om det inte funkar.

Vänliga hälsningar
Cindy

juliapettersson
0

Är sugen på att testa Cerazette, mest för att jag får så mycket biverkningar utav andra piller, har testat 5 sorter… Hur är det med biverkningarna tycker ni, Cerazette-användare?

Mitralis
0

#6 Jag har inte märkt av några biverkningar av cerazetteGlad Av Yasmin så fick jag graviditetsfläckar i pannan och lite annat smått och gott så dom rekommenderar jag inte i alla fall.

Sofieen
0

# 6

Jag har absolut inga biverkningar alls. Bara att jag inte får min mens, men det gråter jag som sagt inte över. Jag skulle rekommendera fler att äta det om man har probelm med andra p-piller eller mensvärk och andra problem i och med mensen.

juliapettersson
0

Min största biverkning som jag tycker är jobbigast, är att jag blir så torr av p-piller. När jag inte äter dem, har jag flytningar som vanligt och är alltid lite blöt. Men jag har inte ens flytningar längre med p-piller. Är det nån annan som har samma problem måntro?

Sofieen
0

# 9

Det kan mycket väl stämma, att man inte blir lika "fuktig" som förut. Blir du det vid upphetsat tillstånd? *herregud vad intimt det blev nu =P * För blir man inte det kanske man inte borde äta p-piller.

juliapettersson
0

#10, hihi ;) Nej, har faktiskt svårt att bli blöt när jag är kåt… Måste alltid ha glidmedel till hands. Slutade med p-piller i somras, då fungerade det som vanligt "där nere". Men känns som att det inte finns något annat passande preventivmedel, så jag hoppas verkligen på Cerazette nu!! Eller har ni något tips?

Sofieen
0

# 11

Okej, men jag tror det kan bli ett medföljade problem när man äter p-piller för vissa. Har haft samma problem..
Jag har inte provat något annat än p-piller. Först hade jag Neovletta, men jävlar vilket humör man får av dom! Pjuh! Stackars min sambo, säger jag bara. Sen gick jag över till Celeste tror jag. Det var bättre men jag fick fortfarande min mens ju.. och det är ett problem stort nog för mig. Så jag gick över till Cerazette och jag älskar dom! Nu vet jag att det är normalt at inte få sin mens också. Så jag mår prima! INga andra biverkningar alls.
Nu vet jag inte om jag vågar gå över till p-stav faktiskt. Jag har det så bra som jag har det.

Mitralis
0

Jag har en kompis som satte in p-stav. Hon grät hejdlöst för allt och inget så den åkte ut så fort det gick. En annan som hade p-stav fick väldigt fula ärr efter dom tagits ut.

Ylva_87
0

#12 Du kan ju prova att sätta i staven och om det inte funkar så tar du bara ut den och fortsätter med cerazette.

Jag har haft två stavar och har två små ärr på armen, inget man ser om man inte letar. Jag fick inte heller några biverkningar av staven från en början, efter ca 6 månader började jag blöda mer eller mindre konstant men så valde dom att sätta in cerazette paralellt så att jag fick upp dosen. Jag slapp mensen i drygt 4 år. Underbart! och jag mådde kanon av dom :) tyvärr ville dom inte att ja skulle ha så hög dos med hormoner.

Sofieen
0

# 14

När jag läste det där tänkte jag att jag lätt kan tänka mig p-stav om man kan komplettera med Cerazette. Men så kom jag til sista raden =P Det är kanske inte så bra att låta kroppen ta emot så mycket hormoner. Men ett försök är det ju värt. Man kanske ska prova ändå..

Förresten, jag har hört att man inte får ta ut staven innan 6 månader. Är det verkligen så Skiljer det kanske från stad till stad?

Ylva_87
0

#15 Du kanske får exakt samma effekt av att enbart ha p-staven. Det är så individuellt hur mycket hormoner det behövs för att få upp till den nivån att du slipper mens. Jag har även hört om de som satt in två stavar.

Sen kan du alltid prata med dom om att ha dubbelt, men det är väldigt ovanligt så antagligen kommer dom inte att ha hört talas om det.

Att jag inte fick ha kvar mitt me så höga doser hormoner beror på att jag har vestibulit och att de tror att det kan försämra slemhinnorna ytterliggare. Så för någon som är frisk så kanske det inte är några problem. Jag hade ändå så under flera år och mådde jätte bra.

Jag tror inte dom kan tvinga dig att ha staven en viss tid, men jag tror att dom vill att du har den kanske 6 månader för att se hur kroppen reagerar.

Mitralis
0

Kompisen jag pratade om i #13 fick ta ut sin p-stav mycket tidigare eftersom hon mådde så pass dåligt psykiskt.

Sovgott
0

Jag åt cerazette i flera år och hade mens iallafall. I början hade jag oregelbunden mens, var kanske helt blödningsfri en vecka av fyra. Visserligen väldigt minimala blödningar, men det var jättejobbigt tyckte jag. Efter några år försvann mensen helt.

Annars inga biverkningar. Och jag slapp dessutom mina hemska migränattacker som jag hade när jag åt Trionetta (p-piller med östrogen, som min barnmorska rådde mig att inte fortsätta med då jag hade migrän med aura).

Druke
0

Jag har ätit Cerazette i fyra år nu och är jättenöjd! Jag har inte haft mens på 3½ år, helt underbart! Skrattande Det är också den enda biverkningen jag märkt av.

Men det finns en annan tråd här inne på Kvinna där Cerazette diskuteras. Där var det många som haft problem med Cerazette. Tråden hette "Östrogenfritt p-piller?", har jag för mig.

Jenahbella
0

jag har haft min pstav i två och ett halvt år och min mens har vart borta mestadels. men sen har jag haft perioder där jag blödit nästan varje dag i en månad, men inte direkt vanlig mens utan väldigt små blödningar.

mollycrimson
0

Alltså, cerazette är ju inte p-piller. Det är minipiller, och man reagerar annorlunda med dem. Jag har mest använt cerazette, för FÖR ATT JAG INTE FICK NÅGON MENS. Vissa får jättemycket blödningar, medan vissa som du och jag, inte får något.

Druke
0

#21 Cerazette klassas som ett östrogenfritt p-piller Flört

dogpoo
0

gud man blir svartis när man läser om hur bra det gått för dom flesta, och att dom flesta hittat nått kroppen accepterat. själv har jag provat 4 olika p-piller, p-stav, och mini piller.

men min kropp verkar inte gilla nått utav det.

Musiken
0

#6 och #23 Har sjalv haft samma problem. Provade alla piller som fanns, och tillslut fanns bara Exlutena kvar att prova - och de funkade!! Skrattande For forsta gangen nagonsin sa har jag inte mens (annat om jag ar sen med pillret), jag grater inte for allt, jag ar inte sjalvmordsbenagen (matt otroligt psykiskt daligt nar jag at Neovletta och Cerazette), jag bloder inte oavbrutet i 3 manader har paus i 2 dagar och bloder sen 3 manader igen och jag har inte gatt upp namnvart i vikt (ja, inte av pillret iaf..)! Kanns som att jag ar i himmelen nar man jamfor med de andra pillrena jag tagit :)

Jenahbella
0

#23 jag har med provat många flera sorters p-piller som vart ett helvete :O p-staven och cerazette e de första som funkat för mej :P 

konstigt att de e så olika egentligen! men alla e vi olika :)

mollycrimson
0

#24+25

Ja det är verkligen konstigt hur olika allt fungerar för oss! Huvudsaken är ju att man mår bra, trots dessa extrahormoner :)

myff
0

jag åt cerazette och hade inte mens..sen hade jag p-stav och hade mens konstant i 3 månader..sen tog jag ut den..bytte till p-ring istället..det var bättre.