Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 9181 ggr
Magster
0

Gravid?

Jag är en otroligt paranoid människa och undrar om det är möjligt att man skulle kunna vara gravid om man använt kondom, gjort 2 negativa graviditetstest samt fått sin mens två gånger efteråt. Dock är mensen mindre varav den blev uppskjuten då jag åt antibiotika två veckor innan själva samlaget? Finns det någon chans att man skulle kunna vara gravid då?
Detta är inget absolut inget skämt, jag är otroligt osäker och rädd när det kommer till detta.
Har läst så mycket om mensen som fortsätter och graviditetstest som visar fel och kondomer som spricker utan att man märker det.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

hus-musen
0

Ja, du kan vara gravid. Inget är 100% liksom. Men det är inte troligt om du hade kondom, haft mens två gånger och testat negativt på två graviditetstest. Gå till en barnmorska så kan du göra utförligare prov om du är osäker.

Får jag fråga varför du tror att du kan vara gravid?

Qui dormit, non peccat

Maria
0

Mensen kan fortsätta, ja. Kondomen sprack inte vad jag förstår och graviditetstester kan visa fel men väldigt sällan och du har gjort två.

Skulle du vara gravid så skulle du hamna i Guinnes rekordbokFlört

/Maria

Magster
0

#1 Jag är mycket, mycket paranoid och inget kan få mig att sluta tänka "kanske". Men jag tror att det är pga att min mens är mindre än vanligt och oregelbunden men det kan ju som sagt ha med antibiotikan att göra lika väl.
Tror ändå jag ska höra med en barnmorska för säkerhets skulle, för jag kan inte gå runt längre med denna ångest som säkert är helt falsk dessutom.

#2 Men dit vill jag inte! SkrikandesFlört

Det låter knäppt, jag vet, men jag kan inte bli övertalad verkar det som!

Medarbetare på Hästfoto.

elyse
0

#0 Om du är så paranoid tycker jag att du ska skaffa p-piller med en gång. Hör av dig till en barnmorska som samtidigt som ger dig recept på p-piller kan ge dig besked om du är gravid eller inte.

Iskall
0

Att mensen är oregelbunden kan bero på mycket, men det kan även bero på att du går omkring och tänker på att du kanske kan vara gravid. Så att då kan kroppen ställa till det ganska mycket.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Magster
0

#4 Jag gjorde det för ett tag sen och det lät inte som en bra idé för mig, tyvärr.
#5 Hoppas det.

Ska köpa ett nytt test imorrn och är det negativt så nöjer jag mig.

Medarbetare på Hästfoto.

Iskall
0

Du kanske skulle skaffa p-stav, spiral eller kanske p-spruta då är du rätt säker.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Magster
0

Jag vill inte ha några p-medel som kommer påverka min kropp. Jag tycker det är tråkigt att folk inte kan föreslå något annat än detta. Jag är inte ens 18 år och ska tydligen redan påverka min kropp med en massa hormoner när den inte ens själv är klar med detta!

Kan en moderator vara snäll och ta bort denna tråd helt?

Medarbetare på Hästfoto.

Maria
0

#8 Ställer du en fråga och vill ha svar och råd så kan du inte VÄLJA vilka svar och råd du vill ha utan människor ger dig råd utav sina egna erfarenheter. "so take it or leave it"

Kanske en psykolog kan ge dig bättre råd eftersom du själv säger att du är paranoid.

/Maria

elyse
0

#8 Då är det nog bättre för dig att inte ha sex. Det finns inga icke hormonella preventivmedel längre. Förut fanns en s.k. p-dator, men den säljs inte längre. Om kondom inte gör dig lugn, så finns det inget annat alternativ än att inte ha sex, anser jag.

exitingsvillemo
0

#8 anledningen till att folk inte kan ge dig andra råd än just P-medel är ju för att det helt enkelt inte finns andra råd att ge, förutom som #10 skriver, sluta helt med 6.

pernillaa
0

#10: Jo det finns visst icke-hormonella preventivmedel. Jag har ett - kopparspiral! Sen är väl pessar icke-hormonellt, och även kondom. Sen sterilisering givetvis men det är ju väldigt drastiskt.

Sen kan jag hålla med om att det är svårt för människor att föreslå någonting annat än detta då det är det enda som finns att säga. Visst, risken finns ju alltid, finns ingenting som är 100 % säkert. Men ingen här kan ju avgöra hur det är just i ditt fall och det låter ju otroligt att du skulle kunna vara gravid trots mensen och gravtesterna.

Men det finns ingen här som kan säga hur det är just i ditt fall.

Vad är det som gör då att du är såhär rädd? Vad är det som får dig att misstänka graviditet?

Jag var också extremt rädd för graviditet förrut. Tog ett gravtest nästan varje månad. Även om jag hade mens. Och jag kom på att det handlade om att jag någonstans i mitt undermedvetna ändå ville bli gravid, trots att det skrämde skiten ur mig. Och att jag behövde lite action, sorgligt nog.

Ha en bra dag! // Pernilla

Iskall
0

Om du vill ha ett preventiv medel som inte har några hormoner så finns det alltid kopparspiral för dig, kondom för honom och jag har även hört att det finns kondomer som en tjej ska använda, vet dock inte hur den används, men har för mig att den är hormonfri.

Men som andra redan har sagt, så kanske du inte ska ha sex alls om du inte är beredd att skydda dig ordentligt.

Rita-S
0

Pessar tilsammans med spermadödande kräm, kondom med det samma, femidom med det samma, det vore mina förslag om man inte vill sätta inn kopparspiral (som inte innehåller hormoner) eller nåt med hormoner.

Annars är det avhållenhet som gjäller om man inte vill bli gravid.

"hoppa av i svängen" och säkra perioder rekomenderar jag inte, det är inte 100% tillförlitlig även om det kan gå bra över längre tid.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Iskall
0

En kompis till mig körde med avbrutet samlag men hon blev gravid ändå, så det rekomenderas inte om man inte vill bli gravid.

elyse
0

#12 Kopparspiral kan de stora biverkningar i form av större blödningar och stor smärta vid mens. Att sätta in den är inte heller smärtfritt. Eftersom jag själv valt bort spiral p.g.a. det rekommenderade jag det inte. Och det är ju inte heller 100% säkert, så jag tror inte att det skulle lugna den här tjejen. Därför gav jag rådet att inte ha sex öht.

Iskall
0

#16 Jag har haft kopparspiral, hade inga problem med större blödningar eller större smärta vid mens, det gjorde inte heller ont att sätta in den, så att det är individuellt.

elyse
0

#17 Jaså? Ja, då kanske jag också vågar.

hus-musen
0

kopparspiral är väldigt individuellt, jag kan inte ha den:(

ena 100% sättet att vara säker på att man inte blir gravid är att inte delta i någon form av sexuella aktiviteter över huvud taget.

Qui dormit, non peccat

Alex
0

Mitt råd är faktiskt att gå till en prykolog. Är du en så paranoid människa som du skriver och tror du är gravid trots mens, två negativa graviditetstest och kondomanvändande, ja då hjälper det antagligen inte med vilka medel du än stoppar i dig. För då sitter det i ditt huvud, och då är det nog tyvärr som många skriver att det är avhållsamhet som gäller.

Du behöver inte ändra på säkerheten, du behöver ändra på dina tankar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Iskall
0

#18 Du borde brata med din barnmorska om vilket skydd som är bäst för dig.

elyse
0

#21 Jag har redan tid inbokad, men nu går jag på p-piller och det är inga större problem.

Iskall
0

#22 Barnmorskor är väldigt duktiga på preventivmedel och dom vet vad dom har erbjuda, så vänta och se vad h*n säger.

elyse
0

#23 Jo, jag ska iaf diskutera kopparspiral. Dock är jag helst ute efter en slags p-dator. Jag har själv hittat några som går ut på att mäta temperaturen, men dessa visste inte barnmorskan ens vad det var. Då blev jag besviken, för det borde ju vara deras jobb att känna till sådant.

Iskall
0

#24 Vad är en p-dator för något?  Har aldrig hört talats om en sån

Rita-S
0

Det är väl detta med att mäta såkallade säkra perioder. med ett instrument berättar den risken för graviditet baserat på hur nära man är äggförlossning och sådan ut från kroppstemperatur, men det är inte så säkert. Det ända säkra är 100% avhållenhet, så är det alltid. Dock tilsammans med spermadödande kräm kan det va bättre än att hoppa av i svängen med avbruten samlag.

Jag skulle inte förlita mig på detta utan heller då använda Pessar själv. Pessar är en gummikopp man sätter runt livmoderhalsen innföre samlag och därmed finns där ingen öppning för sperman att komma inn i livmodern. Tilsammans med spermadödande kräm kan detta fungera riktig bra om man inte vill stoppa inn främmande legeme inn i själva livmodern eller hålla på med hormoner.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Iskall
0

#26 Jag tycker att det låter väldigt osäkert med en sån eftersom man vet ju dock aldrig när lusten faller på, och det kan vara jobbigt att hålla på att testa sig hur nära ägglossningen man är Och dessutom så kan ju spermier leva i livmodern ett bra tag.

elyse
0

#25 En sådan som såldes i Sverige förut mätte hormonnivåer i urinen, har jag för mig. De jag har sett som finns att köpa nu registrerar ens menscykel med hjälp av temperaturen. Den första/de första månaderna kan man inte lita på den blint eftersom den skapar ett slags register, men efter ett tag känner den igen hur temperatur och t.ex. ägglossning hör ihop.

Rita-S
0

#27 jo det är just det som gör att jag heller inte skulle förlitat mig på det. Dess surare ddet är i slidan, dess snabbare dör spermien. Men det är inte helt 100% att lita på, jag minns inte hur säkert denna metoden är men inte så högt som hormon-preparaterna.

Ett pessar KAN man faktisk stoppa inn och ha i en hel dag om man vill, om man skal ut på romantisk middag tex kan man stoppa inn den innföre middagen sen kan romantikken göra som den vill osv osv, även om det innebär lite tilltak innföre självklart.

Men det samma gör ju kondom och femidom. Och dessa kan man kombinera vad jag har hört, för dubbel säkerhet. Att kondomen spricker kan hända, femidomen inte lika lätt. Den sitter ju inte så tajt.

chokladfudge
0

Skulle kondomen spricka så finns det akut p-piller receptfritt på apoteket. Visserligen innehåller akut p-piller hormoner, men det är ju inte meningen att man ska proppa i sig sånna för jämnan och kondomer spricker trots allt inte så ofta.

Rorosjons
0

#29 Vad är femidom?

Rita-S
0

#31 kondom för kvinna :)
Här kan ni läsa om det

Och trots att jag då har hört man kan kombinera femidom och kondom ser det ut till att dom inte rekomenderar detta pga friktionen.

Men, risken för att femidom spricker är nog mindre än kondomen då den inte sitter lika tajt som kondomen gör.

Rorosjons
0

#32 ska kolla, ha aldrig hört att det finns för kvinnor =)

pyromanen
0

Pessar är dock inte supersäkert. Mitt första (och alltså oplanerade barn) simmade förbi ett sånt :-)  Hon är numera en mycket fin 15-åring Glad.  Skulle bara rekommendera pessar om man är i en situation där det inte är katastrof att bli med barn.

Sessy
0

Hej! Min första fråga är varför du tror att du är gravid överhuvud taget… Om du fått din mens 2 gånger redan och fortfarande är orolig tycker jag att du skall prata med en barnmorka. Mitt råd är att inte gå till ungdomsmottagningen utan till en vårdcentral… av egen erfarenhet. Du blir då undersökt precis som vid en vanlig gynekologisk undersökning som tar ca 2 minuter. Då kan du vara helt säker på om du inte är gravid. Din oro låter mer som ångest och mitt råd är att gå och prata med en kurrator eller terapeut om det, för det är en stor belastning för kroppen om du skall gå omkring och vara spänd och nervös i längden. Jag skulle inte råda dig till p-piller eller något annat hormonellt preparat. Tycker att det är alltför många kvinnor som äter hormoner utan att förstå hur dom påverkar kroppen. Är du dessutom orolig för att bli gravid skall du nog använda kondom som är det säkraste preventivmedlet som finns. Det skyddar som du säkert också vet mot könssjukdommar, vilket p-stav/piller inte gör. Lycka till med din oro..

regskylt
0

#35 kondom är inte det säkraste som finns. spiral är ännu säkrare. om man bortser från könssjukdomar och bara pratar om graviditet

Sessy
0
Alla kvinnor reagerar olika på spiral… det vill säga att man kan bli gravid ändå.. Många kvinnor blöder dessutom kraftigt av att få insatt en spiral och det händer att en del även får livmoderinflammationer. Om man vet hur man säkert använder sig av en kondom och att man som tjej hjälper till att hålla koll på att den sitter kvar under hela och efter samlaget så finns det inget säkrare.. Vill man känna sig över 100% säker kan man även använda lite spermiedödande medel på kondomen.. Lite tips.. lycka till.
regskylt
0

#37 ja, kondomen är helt säker om den sitter kvar och inte går sönder. men tyvärr så går de för ofta sönder. man måste ju räkna in de gångerna också, så om man slår ut det hela så är kondom inte säkrast. då är det betydligt bättre med något annat prev.medel som man inte behöver hålla koll på hela tiden. kopparspiralen är ju helt hormonfri och visst, VISSA kvinnor får problem, precis som att vissa män och kvinnor har svårt att få en kondom att inte gå sönder. men då är det ändå säkrare med en spiral, för även om man får problem så skyddar den mot graviditet. och man kan ju enkelt besluta sig för att ta ut spiralen. man bör ju ge det ett försök med andra prev.medel än kondom.

och för att inte tala på vilket slöseri på miljön med kondomer. avändas en gång sen så kastas det.

Rita-S
0

Vissa menn och kvinnor är även allergiska mot materialerna i kondomet, eller stofferna i glidmedlet. Man måste komma fram till nånting som fungerar för en själv, helt änkelt. Presis som med allt annat är det individuellt vad som fungerar bra för en kvinna.

Vissa kan inte använda p-piller eller p-preventiver av nån form. Vissa kan inte använda kondom. vissa kan inte använda spiral. Då får man använda det som går, om jag skulle blöda som en stucken gris av spiral kvittar det ju hur bra det fungerar för alla andra, och om jag får sår och bölder av kondom kvittar det ju om majoriteten inte reagerar alergisk på gummi.

Alex
0

#38 Framställningen av p-piller och andra preventivmedel är nog inte så snäll mot miljön den heller. Flört Och piller stoppar man i sig varje dag, även om man så bara har sex ett par gånger i månaden. Kondomen används i alla fall bara när den behövs…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

regskylt
0

#40 det är sant, men om man har ett precimedel som håller i 3-10 år så är det nog bättre mot miljön i längdne än om mans ak använda 5 kondomer i veckan  Tungan ute

mayolica
0

Kopparspiral ger offta svåra biverkningar man får lättare infektioner i livmoder som i vissa fall kan göra att man blir steril, svåra smärtor och blödningar. Fast om man blir steril behöver man i och för sej inte oroa sej för att bli gravid mer.

Din oro låter väldigt överdriven,tycker att du ska prata ut med en barnmorska ordentligt. Risken att du skulle vara gravid är minimal.

~ mayolica ~

Sessy
0

#41 Kondomer har ingen miljöpåverkan jämnfört med något  annant preventivmedel..Äter du upp tablettkartan när du är färdig med dina p-piller? Det är plast och alluminium…Tycker att man i detta fall kan utesluta miljöpåverkan och istället tänka på den kroppsliga miljön. Du får det att låta som att det är en bagatell att få en livmoderinfl. antar att du aldrig haft en.. Pratade senast idag med en kompis som gjort en tjej gravid.. hon åt p-piller.. tycker inte det är nåt fel att använda både kondom och p-piller om man nu känner att det är en bra kombination, men vi måste tänka oss för innan vi sätter in främmande föremål i våra kroppar eller pumpar i oss olika kombinationer av hormoner.

Till dig som är orolig för att bli gravid och inte vill äta p-piller och startade denna tråd, be din barnmorska om råd ang. mini piller. Och gå inte med på nån hormonfri p-piller tablett.. ett säljtrix bara. Det är lika stora risker med det pillret som med vanliga p-piller. Vanligt gulkroppshormon i en låg dos är det som är vänligast mot din kropp. Tror att det var ca 97% säkerhet. Du kan kanske ta dom isamband med kondom.. utifall att… den mot all förmodan inte håller skyddet.

regskylt
0

#43 jag har faktiskt haft en väldigt allvarlig infektion i livmordern några dagar efter att jag födde min dotter. Var så allvarlig att jag var nära att stryka med, så jag vet vad det handlar om.

RuiXue
0

Vill man inte ha hormon preparat så är det nog bara kondom, spiral, pessar eller inget sex som är säkert.

Själv går jag på minipiller sen 2 år tillbaka och det funkar hur bra som helst. Jag och min fästman skippar kondomen numera också.

Min mens är sen denna gången dock. Men jag tror mest det har att göra med att den vill jävlas med full kraft och ha värsta dagen på torsdag eller lördag! Torsdag ska jag på SPA, och lördag gifter jag mig. Så det är nog det som spökar. Finns väl en minimal chans att jag är gravid men det är inget som oroar mig i och med att det är så mycket på G just nu.

Jennie

Iskall
0

#45 Att din mens är försenad kan bero på att du har många bollar i luften

Bunn
0

Problemet i sig kanske inte sitter i oron över vilket/vilka preventivmedel som bör/ska användas. Om du verkligen är paranoid, som du påstår dig vara, så tycker jag du hellre bör söka hjälp via en psykolog/kurator så du kan komma tillrätta med dig själv och de problem du har i "rätt ende" så att säga.

Lycka till!

Mainebusters
0

Bara en fundering.. TS bad för länge sedan om att tråden skulle tas bort.. går det inte att göra det om man bett om det? För vad jag kan se så är hon inte aktiv här längre..

Till TS: hoppas det har löst sig för dig!