P-piller
Hejsan, jag undrar vilka p-piller som är bäst att börja med. Jag har mycket mensvärk och finnar, så jag vill gärna börja med p-piller. Måste man berätta för sin mamma? Vi har inte ett så öppet förhållande, pratar inte om så mycket saker..
Tack för svar!
- Ellen
errare humanumest ignoscere divinum.
Du behöver inte prata med din mamma. Men det kan ju vara bra om du gör det. Tråkigt att ni inte kan prata om saker och ting. Jag har alltid varit rak och öppen med min dotter. Sagt att hon ska kunna fråga om allt och inget, finns inget som är pinigt. Och hon frågar.. Om inte annat så får ju jag äran att hämta ut hennes piller..
Hon provade först Neovletta tror jag att det heter. Passade inte henne, hon blev jättetrött och sur! Men sedan testade hon Yasmin, och det passade henne kanon! Är man över 20 år så är det ju lite dyrare, dryga 800 kr för ett år, men hon är ju 16 år så det blir ju mycket billigare.
Men du får nog prova dig fram till vad som passar dig bäst. Du får säkert recept på 3 månader först för att du ska kunna testa.
Lycka till!!

Man kan aldrig veta hur man reagerar på ett p-piller, alla är olika. Men Yasmin brukar hjälpa många med finnar, det finns även en mildare variant, Yasminelle, jag är dock inte lika säker på effekten på huden där. Som #2 säger så kostar dessa lite, inte som vissa p-piller som tillochmed är gratis om du är ung.
Har du stora problem med acne finns även Diane, det räknas dock inte som ett p-piller (även om det har den effekten), så en barnmorska kan inte skriva ut dessa utan det behöver en läkare göra.
Man bör också ha i åtanke om du "behöver" p-piller, det finns vissa smärtstillande du kan få utskrivet som hjälper extra bra mot mensverk, och så finns det ju preparat för acne.
Leta upp närmsta Ungdomsmottagning och boka tid för ett samtal.
Jag började med Neovletta, men mådde så illa att jag kräktes och kräks man upp tabletten är ju själva syftet med att ta piller borta. Nu har jag haft Yasminelle i över två år, men tycker att slemhinnorna blivit så sköra - man kan glömma att ha sex flera gånger på en dag. Nu i veckan ska jag börja med Yasmin och hoppas att de är mer gynnsamma.
Gå till ungdomsmottagningen och prata med dom så blir du rekommenderad och får det utskrivet gratis, dock kostar ju själva pillrerna. Trivs du inte med dom, får du gå tillbaka så hittar de säkert något annat till dig :)
/Christine
Cilest använder jag. Den är bra om man har finnig eller känslig hy. Funkar bra för mig!

Jag använder cerazette. det är ett minipiller som fungerar helt underbart:)