Tennisarmbåge?
Någon som har/haft långvariga besvär?
Om du haft: Vilken behandling fungerade för dig?
Om du har: Vilken behandling får du?
Igår fick jag diagnosen, vilken jag gått med i drygt fyra år.. och det var på neurologen! Fick remiss dit för att vc trodde att det var diskbråck i nacken, och att det var orsaken till att jag har ont i arm och hand.
Japp!
Antiinflammatoriskt +att inte göra för mycket med armen hjälpte. Men den blir alldrig som förr, får vara försiktig med att göra sånt med mycket upprepade rörelser med armen typ spika brädpanel, måla,skrapa… inte för många timmar i rad. Innan inflammationen kunde jag hålla på mycket längre utan problem.
Jag har ju jobbat framför en dator sedan.. ja, det är nog kanske 13 år nu. Försöker att använda vänster hand mer, men det är svårt.. man har vant sig vid smärtan, men på kvällen/natten är det som värst.
Tyvärr har jag ju astma med så jag kan inte äta antiinflammatoriska medel. Ska till vc på onsdag, då får jag väl veta vad de kan göra. Kanske gel, eller en kortisoninjektion?
Hade du mycket besvär med handen också? Det är ju det värsta tycker jag.
O ja. Fick det för drygt 10 år sedan under en period när min sambo var nyopererad o absolut inte kunde gå, eller lyfta tungt. Den som fick kånka hem matkassarna, var jag. Av det utvecklade jag tennisarmbåge. Den läktes så småningom, fick Orudis gel som skulle smörjas på. Men helt OK blir det aldrig.
Jag börjar misströsta då jag haft det så länge.. men jag lär inte få någon "arbetslättnad" hemma.. Får skola om mig till vänsterhänt. (De är ju smartare med har jag hört) 
#3 Hade du besvär med handen också?
#4 Nej, inga besvär med handen. Bara i armbågen. Men den kan ge sig till känna ibland även om jag har besvär från t ex nacken, vilket händer emellanåt, pga en gammal skada i vänster skuldra… så mycket av den där muskulaturen hänger ju ihop.
Jag hoppas att du trots allt hittar ett sätt att lindra, om det nu inte går att blir helt bra…
Om det är datamusen som är problemet finns ju andra musvarianter… nån kula man snurrar på… nån stång-grej har jag sett också hos en kollega som haft musarmsproblem. Vissa har stor hjälp av att kunna variera bordhöjden så de kan byta mellan sittande o stående. Kanske läge för lite ergonomhjälp om du måste fortsätta med samma arbete!?
(-nej jag har inte haft problem med handen,"bara"armen o axeln)
Jag har redan en ergonomisk "mus", en sådan med en styrplatta på som man har framför tangentbordet. Har haft den i tre år.. Tyvärr så kan jag inte arbeta med annat, men tur i oturen är att jag bara jobbar halvtid.
Till råga på allt så har jag impingement i axeln också.. men det ska troligen opereras.
Jag har haft ergonomer som tittat på min arbetsplats, så den är anpassad.
Jag fick tennisarm, musarm och problem med i princip varenda jiffla muskel i överkroppen när jag jobbade med städ för många år sen. Det lugnade ner sig rejält efter att jag böt jobb och inte slet lika hårt på kroppen. Tur att jag var ung så kroppen hade lätt att läka.
Går dock nu hos en sjukgymnast för att behandla min stenhårda rygg. Jag har inflammation i musklerna längsmed ryggraden, axlarna och svanken. Behandlingen är medicinsk laser, och den gör underverk med mig! Tyvärr betalar inte landstinget för det, så det kostar 500kr per gång, men jag ser det som en investering i min hälsa.
Har precis beställt ett ryggbälte från Back On Track, då min korsrygg är värst. Deras produkter är gjorda av tyg som reflekterar kroppsvärmen och därmed påskyndar läkningen, och minskar slitning av muskler. Har hört sjukt mycket gott genom jobbet (zooaffär) av kunder vars hundar och hästar haft deras täcken, så jag tänkte what the heck jag kan ju prova! Kan en halt häst bli ohalt, och en stel hund som har så ont att han inte vill gå helt plötsligt springa, så ska den väl hjälpa lilla mig lite också…
Finns även armbågsskydd http://www.backontrack-global.com/se/produkter/människa/armb%C3%A5gsskydd
Vänliga hälsningar
Cindy