Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 8360 ggr
Kisemisen
2009-04-22 20:49
0

Sminktips!

Hej

Jag är 13 år och just nu sminkar jag mej bara med maskara. Jag känner att maskaran förstör mina ögonfransar som hade en fin svart färg innan jag använde maskara, men nu är dom mer grå och korta. Jag vill ha ett sminktips som ser naturligt ut, men ändå så man ser att jag använder smink! Jag brukar ha brunkräm men vill helst sluta med det då jag får finnar av det. Jag använder det mest för att dölja mina blodådror på ögonlocken och påsarna unger ögonen.

Ni får gärna tipsa om någon bra ansiktskräm och även bra smink /maskara / eyeliner / puder os.v och lägg gärna in en bild på hur ni sminkar er:)

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Musiken
2009-04-22 21:39
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha jag kommer ihag nar jag borjade sminka mig, det ar inte latt heller!
Jag tycker att less is more! For mycket kram, puder, hittan och dittan ar bara fult. Dessutom far man latt finnar om man har for mycket smink.

En vanlig dag sa anvander jag forst svart ogonskugga, som jag tar pa en liten (och fuktig) pensel och malar efter fransraden med. Blir finare och hallbarare resultat an kajal enligt mig.
Sen laggern jag en hudfargad ogonskugga med lite skimmer i. Detta jamnar ut fargen pa ogonlocken om man har synliga adror osv, samtidigt som skimmret ser fint ut, utan att man ar "for sminkad".
Lagger sedan lite rouge pa applet pa kinderna och lite ut mot tinningarna.
Lite lappglans pa det och sa ar jag klar! :) Ett tips ar att lite rouge oftast "trollar bort" pasarna under ogonen!

Pa fest sa brukar jag ibland lagga foundation ocksa, och om jag har en finne eller morka ringar under ogonen sa tar jag ibland concealer ocksa. Men oftast inte. Blir bara kladdigt och for mycket att halla reda pa. Varierar med olika ogonskuggor och sedan lappstift till det :)

Pa bilden ar min vardags-make up + lappstift :)

Aviendha
2009-04-22 21:40
0

Nu är jag långt ifrån expert i ämnet, men du kanske har fel mascara eller slarvar med rengöringen? Man ska inte heller böja fransarna efter man lagt på mascara, det kan knäcka dem.

En bra foundation ger ett jämnt resultat och kan vara en bra investering. En mer täckande variant kan dölja missfägningar, påsar och dyl så de inte är lika framträdande. Dock är det svårt att få till en bra nyans, för avviker färgen litet från ansiktet så får man en ful rand som tydligt skvallrar om sminkningen ;) Man brukar testa nyansen på käkbenet, personal kan oftast hjälpa en att hitta det man vill ha. Puder kan vara bra att ha över, för att matta av resultatet lite.

Själv är standardsminkningen för en dag foundation, aningen roge på kindbenen, kajal och mascara. Själv använder jag mineralfoundation, tycker den täcker bra och ger ett lätt resultat utan att täppa igen hyn. Man får helt enkelt testa sig fram till det man gillar =)

ChristineL
2009-04-22 23:03
0

Vad gäller ögonfransarna så skule jg nog också tippa på att du använder fel mascara. Du kanske är känslig och behöver nån anpassad just därför. Och rengöring är ju så otroligt viktigt!

Annat vet jag inte mycket om, använder inte foundation och puder just för att det ofta förstör huden. Har tom fått komplimanger av en make-up-artist att jag hade så fin hy :P

Kisemisen
2009-04-22 23:09
0

#3, jahaaaaaa, så jag ska byta mascara, åh, jag är så trög, så trög :P.

Jag har också en fin hy, har fått höra det väldigt ofta, men dock så använder jag foundation för att kunna täcka över lite av mina mörka ringar under ögonen :P.

kram /l

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Kisemisen
2009-04-22 23:09
0

#3, jahaaaaaa, så jag ska byta mascara, åh, jag är så trög, så trög :P.

Jag har också en fin hy, har fått höra det väldigt ofta, men dock så använder jag foundation för att kunna täcka över lite av mina mörka ringar under ögonen :P.

kram /l

Aviendha
2009-04-22 23:12
0

Jag har ingen koll på märken eller så, men om du frågar på säg Kicks och förklarar problemet så ska de nog kunna hjälpa dig att hitta ett bättre alternativ. =)

hus-musen
2009-04-22 23:25
0

Använd inte brunkräm/foundation om du har bra hy ändå, lite mörka ringar under ögonen har ingen dött av! då  är de bättre om du har en vit kajal eller nått som ljusar upp hela ögat och bara ett täckstift som tar bort det värsta under ögonen. Ett lätt mineralpuder är mycket fräschare än en foundation. och nu när de går mot sommaren så ska du inte använda täckande foundation då du kan bli flammig i ansiktet av solen..

Köp absolut inte skräpsmink på tex hm, köp lite dyrare istället, de är bättre kvalite och du får hjälp med rätt smink till rätt hudtyp!

Sen eftersom du är så pass ung så tycker jag att de är snyggare med väldigt neutralt smink, är så less på unga som sminkar sig så de ser ut som ryska prostituerade..Nu menar jag inte att du gör det men det verkar vara ett tvanligt fenomen nu för tiden..Till vardags så räcker det med mascara, kajal och lite läppglans=) Till fest kan man ju sminka upp sig mera=)

Qui dormit, non peccat

Hennum
2009-04-22 23:51
0

Om du har fin hy utan foundation så skippa den! förstör inte din hy med en massa onyttigt kladd.. :( Jag däremot ser förjävlig ut, jag har äckligaste huden någonsin, men jag blir bara sämre av det skitet som man ska kleta på så jag vill faktist inte använda det. Utom vid speciella tillfällen.

Man ska oxå vara noga med att smink inte ligger för länge, då det bildas ohälsosamma bakterier i det osv. Att ha det i kylen är inte dumt.

Dölja blodådror på ögonlocken? hm… var nöjd med dina blodådror istället skulle jag vilja säja, utan dem skulle du dö.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Maria
2009-04-23 21:53
0

Det pratas mycket smink här och jag uppskattar också kvalité men framförallt smink som inte har testats på djur.

/Maria

Liss
2009-04-24 23:04
0

Jag använder en mineralfoundation som man inte ens känner att man har på sig. Är som väldigt tunnt puder helt enkelt och huden får andas och må bra.

Utöver det har jag bara mascara, kajal och ibland någon ögonskugga som gör att ögonen framhävs :) Säger som "Musiken", less is more. De är så mycket snyggare när man ser naturlig ut. Så att du ska ha smink för att de ska synas att du sminkar dig tycker jag inte alls :)
Har du fin hy, så låt bli foundation. Framhäv dina fina drag med så lite som möjligt.

Och byt som sagt mascara om de blir så som du beskriver.

Vill bara poängtera, om du har foundation eller nåt i ansiktet. Var ytterst noga att de passar din egen färg. Finns inget fulare än tjejer som kommer med världens rand vid kindbenet :)
Kan i alla fall varmt rekomendera mineralmakeup- RIKTIG, inte loreals. (den innehåller massa skit i alla fall)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Ebba-A
2009-04-25 21:10
0

Har man fin hy räcker det egenligen med lite rouge (om man inte har naturligt rosiga kinder), mascara och kajal/eyeliner.

Jag använder en jättebra flytande eyeliner, fats den har filtspets så det blir som en tuschpenna med fin spets. Målar ett tunt streck längs övre fransraden. Sen lite mascara och täckstift på ev. finnar. Jag har naturligt rosiga kinder och fin hy så mer behövs inte, har man inte det så funkar mineralfoundation (dyrt men bra) och lite rouge. Ser naturligt ut, rekomenderas varmt.

Sen vid fst kan man ju alltid piffa upp sig med ögonskugga, lipgloss och lite sånt vid speciella tillfällen :)

Värd på Choklad iFokus

Chestnut
2009-04-26 12:12
0

Jag använder en brunskimrande ögonskugga (samma nyans som mitt hår), svart kajal, mascara och lite foundation till vardags. Har en jättetunn foundation som jag bara använder i mina "akne-områden", har lyckats hitta exakt min hudton. Mina läppar är ganska stora och fylliga så till fest blir det bara liute lipgloss eller läppstift i en neutral färg, inget till vardags.

Med vänliga hälsningar
Chess

Kisemisen
2009-04-26 14:22
0

#12, har du ingen bild? Skulle vara kul och se Skrattande

/Linda

elyse
2009-04-26 18:10
0

Rengöring och fuktighetskräm är något att satsa lite mer pengar på! Jag har Biothermes Aquasource både i rengöringskräm och som fuktighetskräm och det är lätt den bästa investeringen jag gjort sedan jag började köpa sådana produkter för ca 10 år sedan.

Sminkmässigt så är en bra concealer (Jag har en från Lumene, ett stift, som jag tycker är bra), läppbalsam, mascara och penna/skugga till ögonbrynen en bas man kan ha året runt. Nu när det börjar bli varmt ute har jag ingen foundation. Gällande ögonbrynen så kan det ge ett helt annat intryck med en fin ving-formad båge än om man inte ägnar någon tid åt brynen.

Chestnut
2009-04-26 22:45
0

#13 Fastnar inte på bild Oskyldig

Med vänliga hälsningar
Chess

Sweelin
2009-04-27 02:15
0

Jag använder bara mascara och rouge :) Fin hy har jag, väldigt ren och jag har nog aldrig använt brunkräm eller nått… Absolut inte nödvändigt för min del…

Dom i min skola som har brunkräm ser ju inte kloka ut! Helt orange i aniktet med en tydlig rand under hakan… Verkligen inte snyggt!

#7 Håller med på att de flesta ser ut som prosituerade

Det är ju egentligen lite synd att alla sminkar sig så hårt då man är ung… Man ska ju vara naturligt vacker tycker jagGlad

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

pigelina
2009-08-06 19:24
0

Jag är 13 år,  jag använder foundation, concealer, mascara, rouge, solpuder, ngt läppglans elr foundation på läpparna, har även använt idomin men har tappat bort den. sen använder jag ibland vit eyeliner.

Så sminkar jag mej till skolvardag, på sommrarna sminkar jag mej inte alls, på fest brukar jag slänga på lite glitter eller eller ngt annat;)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Callisto
2009-08-07 02:30
0

Har ganska nyligen upptäck mineral foundation och tycker det är guld! Känns så lätt och ger ett så bra resultat, ett tips kan dock vara att lära sig använda det korrekt. Det är inget puder som ska ligga ovanpå huden utan ska arbetas in i huden så det håller längre.

Utöver det brukar jag ha lite svart runt ögonen (har en svart övonskugga som fungerar som eyeliner om man fuktar den) och mascara. Eftersom jag har vildvuxna ögonbryn lägger jag ned en del tid på dem. Jag noppar, klipper och trimmar. När jag sminkar mig om morgonen brukar jag också fylla i ögonbrynen med penna och lägga på en ögonbrynsgel så att de håller sig på plats. Som någon sa tidigare: ett par välvårdade ögonbryn kan göra all skillnad i världen. (Insider tip är att få ögonbrynen proffesionellt noppade en gång och sedan hålla sig till den formen, de brukar ha koll på vad de sysslar med)

ellenbellen
2009-08-09 20:46
0

Vet någon vart man kan köpa en bra mineralfoundation? snälla? :D

/Ellen (:

Callisto
2009-09-28 00:49
0

Mitt märke heter tromborg, du kan ju göra lite efterforskningar på nätet och se om det finns någon återförsäljare nära dig