Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 3030 ggr
pernillaa
0

Menstruationen

Hej

Jag har börjat undra lite över det här med mellanblödningar i menstruationscykeln. Hur uppstår dom?

Jag vet ju hur menstruationscykeln i grunden fungerar så det är just det där med mellanblödningar.

Och sen, om man är gravid, hur kan vissa delvis fortsätta ha sin mens genom graviditeten?

Kram

Ha en bra dag! // Pernilla

[Tassy]
0

Ang. mens och graviditet så ja det är fullt möjligt att man behåller sin mens som vanligt flera månader in i graviditeten. Glad

pernillaa
0

Jo jag vet att det är möjligt, frågan gällde HUR det är möjligt. =)

pyromanen
0

Det med under graviditeten vet jag för det var jag med om. (i min 4 graviditet, inte tidigare) när det började blöda trode jag förstås att jag höll på att få missfall, men inte.  Jag trodde att livmodertappen täpps igen av denhär "slemproppen" under graviditeten och då ska man ju inte kunna få mens, men gynekologen förklarade för mig att proppen inte bildas förrän senare i graviditeten och i början är hela fostret med hinnor, moderkaka mm så litet att det finns gott om "ledig" livmoderslemhinna runt ikring som kan blöda utan att det är nån fara.

pernillaa
0

Jaha, bra att veta. Tack för förklaringen. =)

Stephanie
0

Och jag som blev så idiotförklarad av barnmorskan när jag ville göra ett grav. test, när jag hade så konstig mens en gång…. Obestämd Enligt henne kunde jag inte vara gravid då.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

pernillaa
0

Men hur är det nu med mellanblödningar. Liksom är det bara en liten bit som lossnar och som blöder lite och sen slutar för att sen resten lossnar när mensen kommer ordentligt?

Cindy
0

#5 *svär över barnmorskor, de mest okunniga hobbygynekologerna på planeten*

#6 *spånar hejvilt! jag är också hobbygynekolog!* Slemhinnan tjocknar ju under menscykeln och är som tjockast precis före mensen. Innan dess är den ganska tunn och det kan säkert vara hela den tunna slamsan man blöder ut vid en mellanblödning, för att kroppen sen börjar om på nytt. Kanske ett sätt för kroppen att slänga ut oduglig slemhinna?

Vänliga hälsningar
Cindy

pernillaa
0

Ja jag vet inte jag. Kan vara så. Ska försöka kolla upp det närmare lite här och var.

Aviendha
0

Hm, utan att veta ngt så tycker jag att "oduglig" slemhina låter som en logisk och vettig hypotes.

pernillaa
0

Men det faktum att jag blöder småskvättar då och då med början upp till 2 veckor innan den riktiga mensen drar igång, stödjer inte den teorin. Eller gör den det?

hus-musen
0

kan ha med ägglossningen att göra och hormoner, jag kan oxå få så när jag har ägglossning.

Qui dormit, non peccat

pernillaa
0

Men jag kan blöda en skvätt varje da i två veckor innan den riktiga mensen kommer. Det är säkert hormoner som påverkar det men rant praktiskt, hur går det till?