Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 7096 ggr
ariaam
2009-09-17 18:30
0

Förhållande

Jag är tillsammans med en man som har problem, han har adhd, går på utredning just nu för det. Vi har varit tillsamman för nåt år sedan, gick isär elr. jag lämnade honom för jag orkade inte med hans psykiska misshandel. Vi är tillsammans igen , tänk att man aldrig lär sig!!

Jag har tröttnat igen, visst han går nu på en utredning, vårat förhållande var på upphällningen för nån vecka sen o han gnällde över att jag inte kunde lämna honom nu, inte svika honom för han höll på med den där utredningen.

Men vad fan är det som ger honom rättigheter att skrika o gapa, beté sig som ett svin mot mej o mina barn????? Han tar för givet att han kan bete sej hur som helst och vi övriga i familjen ska bara tassa på tå för att inte irritera honom. Pratade med honom alldeles nyss itelefon. Jag hade glömt att jag jobbar till 5 onsdagar o torsdagar, brukar träna på torsdagar. Vi ska äta middag. Glömde bort att klockan blir mycket när jag kommer hem. Förra veckan åt vi innan jag åkte o träna. Idag a jag att jag åker o träna o sen hnadlar jag o sen äter vi. Han blev skitsur. Nehej, jag struntar i o träna då, så kan vi äta istället? Han la på lurenGråter  inte första gången..hur länge står man ut måste man stå ut med sånt här?? Hansäger att jag inte kommer att klara mej om vi flyttar isär……

destroyed
2009-09-17 18:33
0

lämna honom illa kvickt! Om han håller på med såmnt här nu så vem vet om han kan göra något fysiskt mot er senare..

ariaam
2009-09-17 18:42
0

Ja jag vet men det är lättare sagt än gjort, tyvärr. Har knappt nån självkänsa kvar. Enda andningshålet jag har är mitt jobb som också är slut snart. Jag var inne på en hemsida som handlade om psykisk våld, det var jobbigt att läsa för det mesta stämde ju in..jag hade tänkt att jag väntar tills utredningen är klar, kanske får han nångon tablett som lugnar ner honom!!??

I helgen blev han sur på min son, minns inte vad det var. Behöver inte vara nåt stort, det blir stort efter ett tag..jaha, då sa han till min som-kom igen bara..så får vi se. Kunde ju nästa räkna ut med baken vad han menade..skrämmande. Min son var så arg att han nästan höll på att gå upp i limningen…

Så jävla otroligt jobbigt detta liv så jag vet inte om jag orkar vidare. Förra gången vi bråkade så sa jag att han kunde flytta nästa gång hans skulle bråka,. vad blev det av det då?? ingenting, här står man som ett fån, idiot…

Vi har ett hus tillsammans också. Det ska ju säljas o så..

Jag tror att han är en borderline också, det är bara han som gäller precis överallt!! Vi finns liksom inte i hans värld. Om han inte kan dra nytta av oss!!!

destroyed
2009-09-17 18:54
0

Det kanske inte är så lätt men du måste göra det för dina barn och dej själv. Att lämna någon som har misshandlat en psykiskt är det värsta som finns för det blri så mycket frågor. vad hände m.m. ifrån vänner och bekanta. Sen så kommer de vanliga sätten som människor kan reagera med t.ex. men är du inte säker på att du provocerade honom. du bara överreagerar m.m. och sånt kan verkligen förändra en person. Tänk så här. Älskar du dina barn mer än allt annat? Vill du stå ut med det är som det är?  Är det den enda(vettiga anledningen typ som att du ska må bra och inte att det blri jobbigt att sälja huset) anledningen att du stannar är för att du hoppas att han får tabletter som "lugnar ner honom"?

Han vet precis vad han ska göra för att trycka ner dej det rä därför han säger att du kommer aldrig att klara dej om du lämnar honom? Har du någon aning om hur många ensamstående föräldrar som lever med sina barn och "överlever"? Ingen klarar av att höra att de inte kommer klara sig utan en person speciellt om man har någon som förlitar sig på en med pengar och annat.

ariaam
2009-09-17 18:57
0

Så sant!! jag var ensamstående 2barns morsa innan vi blev ihop (igen)!! Hur dum får man bli?? Jag som trodde att han hade ändrat sigGråter

destroyed
2009-09-17 19:00
0

Så bara lämna honom! Kasta ut hans prylar och ansök om ett besöksförbud. Och bli inte tillsammans med honom igen. Sånna killar ändrar sig aldrig hur mycket man än vill

ChristineL
2009-09-17 20:59
0

Ja, jag håller med de övriga! Gå nu innan det blir värre. Psykisk misshandel tycker jag är värre än fysisk!

destroyed
2009-09-17 22:43
0

6# det är det men det är inte mycket som man får respons för då det är inte bara att fota skadorna

ChristineL
2009-09-17 22:47
0

#7 - Nej, det är ju just det som är så hemskt också. Finns ingenting att bevisa :(

Cindy
2009-09-17 23:12
0

Kontakta kvinnojouren om du vill ha stöd, för ut ska karln om du frågar mig, men jag vet hur svårt det kan vara på egen hand.

Vänliga hälsningar
Cindy

ariaam
2009-09-18 00:01
0

Tack alla för eran omtanke, det kanske kommer att ta en stund men slutet kommer!!

PillanN
2009-09-20 18:40
0

Bra att du är så vaken i situationen att du ser faran. Tänk på att vi vuxna har ett val…det har inte barnen. Hoppas du kommer ur detta fort

ariaam
2009-09-20 19:30
0

Jobbar på detGråter

destroyed
2009-09-20 19:44
0

hur går det???

Maria
2009-09-20 21:17
0

I det här läget är barnen det  absolut viktigaste. De måste få ha rätten till en trygg uppväxt.

/Maria

ariaam
2009-09-20 21:24
0

Så sant!Hans irritation och ilska rinner av dom som vatten, tydligen så bryr jag mej mer än dom!

Jennifersthlm
2009-09-20 23:31
0

Vilken skitstövel han e, absolut kommer du klara dig utan han, mycket bättre desutom, kasta ut han och be han aldrig återvända, elakt kanske men man kan inte skylla elakhet på en diagnos, kanske om han haft andra symptom men du ska inte ta skit för att han e sjuk…

Lycka till och skickar lite styrkekramar

ariaam
2009-09-20 23:55
0

TACK alla för eran omtänksamhet, visst är det dumt av mig att säga detta men snart är hans utredning klar, sen får vi se vad som händer. Jag hoppas att han får medicin för sina utbrott! Vill han inte ta dom så kan han bo själv!!

PillanN
2009-09-21 11:27
0

Hoppas du inte tar detta på fel sätt men,..det låter lite som att du har svårt för att ta steget,att du väntar på att han ska bli bättre. Sant? Barn är väldigt bra på att dölja känslor så det är inte säkert att det "rinner av dom"som du säger. Att ha en människa i familjen som beter sig på detta sätt,och som dessutom ska vara en förebild för barnen kan inget annat än gå snett. Tänk på Dig och Dina barn i första hand,ni är viktigare än något annat. Vet någon utomstående om problemen? Om inte kan det vara en god idé att göra de som står dig nära medvetna om detta,och att mannen i fråga även vet detta.

Har själv varit med om en liknade situation som sedan urartade till en mardröm,sånt de flesta bara läser om.Pma gärna om du vill.

Styrkekramar :)

mayolica
2009-09-21 13:45
0

Både du och dina barn skulle må mycket bättre utan honom,fundera på vad du får ut av att leva med honom som är possitivt.Jag har oxå bott ihop med en sådan typ,det gav inte mej något possitivt alls bara negativt. Jag mådde mycket bättre när jag slängt ut honom.

Du ska absolut inte tro på honom när han säger att du inte kan klara dej utan honom,det är bara ett sätt att försöka binda dej till sej genom att få dej att tro så. Det är egentligen han som inte tror att han klarar sej ensam,dom brukar alltid säga så om dom är livrädda att bli lämnade.

Han har säkert fler negativa egenskaper som han inte vill/vågar kännas vid och för över dom på andra i familjen istället,och får er att tro att det är tillhör er istället. Av det jag kan läsa här så mår han egentligen väldigt dåligt,han får sitt självförtroende genom att förminska andra.

Han har ganska mycket att jobba med,medicinen kan vara en hjälp på vägen men tro inte att det händer ett mirakel över en natt. Han måste komma till insikt och bli trygg i sej själv,det kan ta många år och framförallt måste han själv verkligen vilja jobba med sej själv.Men det är hans ansvar,inte ditt du har ingen skyldighet att ta hand om honom.

Tänk på dej och dina barn istället,du behöver nog bygga upp ditt självförtroende och det kan du inte om du bor med en som trycker ner dej. Har du fortfarande starka känslor för honom är det nog ett bättre alternativ att vara särbo istället för sambo.

~ mayolica ~

ariaam
2009-09-22 15:01
0

Tack för många kloka ordFlört, ja det är nog så att hans självförtroende växer när han får hacka på oss!!

Senast idag sa han att jag skulle packa min väska o flytta..han säger så mycket som han inte menar egentligen men det som han inte fattar är ju att det blir ett stort hål i själen ju mer han säger sånt som han inte menar!! Ingen orkar ju med sånt!

PillanN
2009-09-22 19:05
0

#20 Måste säga att jag och mina barn har aldrig kännt en sådan lättnad,glädje,frihet och trygghet som när jag lämnade min f.d.När vi satt där i vår nya lägenhet bland en massa flyttlådor som stod huller om buller…..och vi bara log! Att få göra vad man vill,när man vill och hur man vill,det är det som kallas frihet. Hus och andra materiella ting är det minsta man ska se som håller en kvar,huvudsaken man har kläder på kroppen o skor på fötterna så löser sig resten.

Lycka till!

ariaam
2009-09-22 19:53
0

Ja, jag minns känslan, har varit där själv , en gång!Glad

hus-musen
2009-09-23 22:26
0

Jag har inte orkat skriva tidigare, men släng ut karln och skaffa ett vettigt liv till dig och barnen! varför ska du stå ut med honom? Skulle han acceptera att du betedde dig likadant mot honom? troligtvis inte.. Skit samma om han har ett par bokstäver, det ger honom inte rätt att vara ett svin för det. Finns många som kan uppföra sig som civiliserade människor med långt svårare problem.

Qui dormit, non peccat