Orgasmproblem
Jag har oerhört svårt att få orgasm, både tillsammans med min partner och på egen hand. Kanske bör tillägga att jag använder hjälpmedel i form av sexleksaker och att det visserligen gör det skönare men att orgasmproblemen kvarstår. Jag vet inte om jag kan få orgsam alls… eller om jag får det, är den så svag att den knappt känns. Det är som om lusten plötsligt bara avtar och jag tröttnar. Jag har hört tjejer som har problem att komma när de har sex med en partner, men inte att det skulle vara lika vanligt på egen hand. Jag har trots allt experimenterat en hel del, men ingenting verkar funka.
Någon om har förslag på vad jag kan göra?
Först vill jag påpeka att våra orgasmer påvärkas av så otrolig mycket mer än för en mann. Har vi varit stressade vill kroppen va lite svårare att få med på leken.
Har du mycket att tänka på? Mycket stress i livet eller vardagen? I så fall kanske du behöver ta lång tid på dig att varva ner innan ni kan forsöka rent sexuella grejer. Kanske börja med levande ljus, musik, en lång dusch tilsammans, sen massage utan nånting sexuellt. Kanske sova en liten blund. Sen vakna tilsammans, smeka och starta et långt förspel?
Andra trix att forsöka främja orgasme är att spänna alla musklerna i underlivet och hålla dom spända under stimulansen. Det kan främja mer intensa kjänslor.
Har ni forsökt andra stälningar och positioner? Om inte, experimentera.
Och skäms inte för att beställa böker som kan hjälpa dig. Ett tips är denna boken.
Du är absolut inte ensam om att ha problem med att få orgasmen. Men viktigast är faktisk att du inte stressar upp dig i jakten på orgasmen. Det kommer bara forstöra. Men det är ju då inte därmed sagt att du bara skal luta dig tilbaks och vänta. Den kommer, med dom rätta knepen, och en bok skulle kunne ge dig lite tips du kan prova ut själv och se om det hjälper på vägen.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag tycker du ska ta dig en helg eller kväll helt på egen hand! Jag tror det är lättare att lära sig orgasmen ensam, utan stressen att pojkvännen "väntar" på att nåt ska hända.
Avboka allt annat och se till att ingen stör! Plocka fram skönaste klitorisstimulatorn, lite glidmedel och kanske en tub "orgasmkräm" från sexleksaksbutiken för att göra dig lite känsligare.
Skapa en atmosfär hemma som du blir tänd av (sen om det är att sätta på en skiva klassisk opera med massa levande ljus, eller kolla på hårdporr är upp till dig!)
Ta dig tid att lära känna din kropp. Sätt inte målet på orgasm, utan på att utforska dina gränser. Vad är skönt, och var är inte? Om du kommer till en punkt när det känns så mycket att det blir för mycket, pröva att fortsätta ändå. Osv. Det ska gå! :)
Vänliga hälsningar
Cindy