Size 0
Vad anser ni om size 0 som motsvarar barnstorlek 130 -140? Bra eller dåligt? Såg en dokumentär för ett tag sedan och tycker att det var lite väl magert för en kvinna.
Har inte hört beteckningen size 0 förr. 130-140 är väldigt lite för en vuxen kvinna i Sverige, men de som väl är så små är väl inget fel med det så länge det är deras naturliga storlek oc inte beror på ätstörningar eller att man mår dåligt på annat sätt? I en del asiatiska länder är det nog ganska många som faller inom den storleken.
Tycker det är ett prblem att kvinnoidealet är så snävt så att så många ska känna sig avvikande.

jag tycker det är dåligt. okej kan hålla med #1 om att de asiatiska kvinnorna kanske platsar där
men varför ska vi "andra" kinnor ha den pressen på sig att komma ini de kläderna.
en tjej ska ha lite former, lite muskler.
jag tycker inte de är snyggt om man är platt över allt. den delen kan killar få stå för.

jag gillar det inte för fem öre.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Jag tycker inte heller om det. Lite läskigt att det ska vara så petit. Var med en väninna i en klädbutik och kollade på barnkläder. Då hamnade vi i denna diskiussion och kollade in just den storleken på barnavd. Men de finns ju även på vuxenavd som xxs tror jag, kanske är det xs.
Tycker det är ett intressant ämne, eftersom det handlar om hur medierna skapar ett ideal på både gott och ont.
/Lisa
Nääe fö tusan kom inte hit med skiten!! Vi har nog med unga tjejer som redan har problem tack vare "smalfixeringen".
Rent vanvett!!!
Jag har själv haft den storleken och har en väninna som har den storleken. Det är jättebra att den finns så att mindre kvinnor slipper handla på barnavdelningen för att hitta kläder.

Är du säker på att Size Zero verkligen motsvarar strl 130-140. Om du googlar på det så får man upp storlekar runt 30-32, och det motsvarar väl ändå inte 130/140?

#7 barnstorlekar går upp i större än vad de minsta vuxenstorlekarna gör. När jag gick i 38/40 så kunde jag utan några som hälst problem använda kläder i 168-170.
sen om du jämför själv i affärerna med ett 32-plagg och ett 170 plagg, ex ett par byxor så är 170 med all sanolikhet större än 32-plagget.
Vet du vad lowe?! Nästa gång jag besöker en klädbutik måste jag prova barnstorlek på skoj. Vore något det.
Till stickykitt, tror det du fick fram var det som motsvarade sizo 0 i damstorlek, inte i barnstorlek. Här under följer en länk till en artikel i det.
http://www.aftonbladet.se/wendela/article426925.ab
/Lisa

Size 0, är en storlek som de flesta kändisar och modeller strävar efter att kunna komma i just nu. Och vill man se sjuk ut eller som ett benrangel så kan det ju vara nått att sträva efter.
Nä men kläderna sitter tight på en 12 åring, och det är inte en normal storlek och nä det är inte något bra med den storleken.
Det kommer bara bli fler tjejer som får ätstörningar. Bättre att gå fram med att tjejer är skapta att ha former och att det är vackert att ha former.
Fruktansvärt! Inte nyttigt eller vettigt eller hälsosamt för fem öre!
/Christine
Vad jag hört så är size 0 motsvarande 30 eller 32 i svenska kläder. Alltså en storlek mindre än XS (XS är strl 34).
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

size 0 är sjukt. det är inte snyggt när en kvinna får plats i sådana kläder och det är framför allt inte hälsosamt! Det bidrar bara till smal-hysterin och kommer resultera i att allt fler drabbas av ätstörningar och ångestsyndrom. Det är fel att småtjejer ska behöva växa upp med det här som mål. Jag vet att jag har förvrängda kroppsideal, mycket beroende på de bilder vi matas med dagligen, men tänk de stackars tjejer som kommer växa upp i en värld där det här är en självklarhet inte bara ett nytt fenomen i Hollywood.
Alltså, om man tänker så här. Vi har ju storlekar som heter XXS, vilket borde motsvara Size zero, alltså storl 30, 32. Om man tänkte såhär - de börjar räkna där ifrån. Det är 0. Sedan går det uppåt. Det är ju ändå bra att strl 30 eller 32 är den minsta storleken och att size 0 inte är ännu mindre. Dom börjar från en liten storlek och går uppåt.
Flickor strävar väl inte mer efter "size 0" än vad de gör efter vilken annan storlek som helst. De har en storlek de vill komma i, det kan vara strlk 38, 34 eller (om man har lite vridna ideal, eller kanske bara en väldigt liten och späd kropp!!) strl 30. Tyckte inte att storlek 0 är "värre" än någon annan storlek.

Det finns väldigt, väldigt få kvinnor (kvinnor, inte flickor eller tjejer) som faktiskt har en kropp som kommer i den storleken utan att vara undernärd. Size 0 är inte den storlek på kläder som man börjar skalan med utan en storlek som behövts läggas till under senare tid eftersom att det har blivit det nya idealet. Alla vill vi vara vackra och framgångsrika som de stjärnor i Hollowood, av vilka vi matas med bilder på näst intill non stop, men ju äldre man blir desto mer självkänsla har man och förstår hur världen ligger till. Man mognar och kan acceptera att man inte ser ut som skyltdockorna gör och man kan dra slutsatsen att det inte är normalt att se ut som dockor heller. Men som barn kan du inte avgöra det och det är sjukt och fel att de ska behöva växa upp i en värld som inte klargör åt dem vad som är verkligt och realistiskt utan sätter upp ideal som är omöjliga och ohälsosamma. De kommer aldrig att förstå att människor inte ska se ut på det sättet. För dem är det inte bara ett fenomen långt borta i USA utan också något som stöds av varje butik som har dessa storlekar för vuxna! Det är inte normalt men det skickas ut signaler som säger inte bara att det är normalt utan också ett mål!
Size 0 förvärrar bara de problem som redan finns i samhället med unga som svälter sig. Tjejer och killar som lider, verkligen lider, av ätstörningar varje dag. Folk ser upp till dessa människor och vilket exempel ser de?!
Jag tycker att size 0 är snäppet värre än det vi sett tidigare.
#15: Andra storlekar som behövts läggas till är väl då också XXXL, XXXXL, XXXXXL osv, osv. Är de storlekarna mer hälsosamma än 0? Finns det människor i en viss storlek, varesig det är en stor eller liten storlek, så kommer kläder göras i de storlekarna. Folk dör av både övervikt och undervikt. Varför är storlek 0 värre än storlek XXXXXXXL?
Visste inte att det fanns så stort som XXXXXXXL, Åh finns det är det heller inte så hälsosamt. Kanske krävs det ett eget forum inlägg för att ta reda på det. Låter verkligen inte hälsosamt, precis som sizo 0 inte är. Men jag håller med dig om att kläderna kommer att göras oavsett storlek, om marknad finns.
#17: Nu -vet- jag inte om det finns så många X, men tittar man på USA's största storlekar tror jag det kanske finns större till och med.
Ta gärna reda på det. Vore jätteintressant.
Man behöver inte vara 1.75 och väga 40 kg för att passa i storlek 0! Och ja, det är få som kommer i den storleken, men är man väldigt liten och har små höfter så är det inte några problem att ha XXS/XXXS. Ska man sluta tillverka en storlek för att det finns vissa som inte klarar av att den existerar utan att försöka komma i den? Jag håller absolut med om att det finns massor av asiatiska kvinnor som är byggda på ett sätt där de kan ha storlek 0. Jag blir upprörd av att det finns människor här inne som verkar se storlekens existens som ett problem, inte att det finns tjejer med osunda värderingar och föreställningar om hur de bör se ut.

Jag tycker att det är bra att storleken finns, till de som är naturligt bygda för att passa size 0, men inte att det är idealet.
Självklart så är det inte hälsosamt med så väldigt många X före L heller. Men det är inte idealet som många kvinnor strävar efter. Men det är bra att storleken finns, för de som går i de storlkearna, både litet som stort. Men som jag sa tidigare, idiotiskt med size 0 idealet.

#16 självfallet tycker jag inte att sådana storlekar heller är hälsosamt men det är ett helt annat problem och ett som dessutom inte kommit till Sverige än. Precis som Telefonkontakt säger är de storlekarna inget ideal som folk aktivt strävar efter att nå (förtutom i några väldigt få undantagsfall)
Jag vet att det finns folk som får plats i de här kläderna naturligt och har den kroppsstorleken. Jag har själv en bekant som genom alla år behövt handla på barnavdelningen. Det kommer alltid att finnas extremer och jag skulle inte ha något problem med speciella butiker eller designers som riktade sig till en sådan skara av kunder, det jag inte kan stödja eller tycka är bra är när den här storleken finns som grunduppsättning i alla butiker och väntas tillhöra normen. Det bidrar till ätstörningar. Det som säljs av den här storleken i "vanliga" butiker riktas inte och säljs ofta inte till människor som är små i storlekarna. Om de hade varit för dem som kläderna riktats till hade de inte funnits i de större kedjorna eftersom det inte finns så mycket pengar att tjäna på att bara sälja till en såpass liten del av befolkningen.
Tror ingen här vill utrota size 0 existens. Men alla har rätt att säga sin åsikt, precis som vi gör nu. Tycker även att det är bra att storleken finns, precis som jag tycker att det är jättebra att det finns XXXXXXXL. Sen går det ju som vi gör att diskutera sundheten vare sig det gäller det lilla som det stora. Men i slutändan handlar det ändå om att personen mår bra oavsett storlek. Så länge man är lycklig så får man vara hur man vill. Men det är en spännande diskussion eller hur?!
/Lisa
#0 Att det finns en storlek som heter size 0 har man kanske hört om, men jag har inte sett den storleken i butiken.
Tycker att det är bra att det finns små storlekar, är själv smal så.. Nu kanske jag inte kan ha storlekarna XXS eller 32 ändå, har smala höfter men är inte fullt så smal i midjan. Men som tonåring var man än smalare (kanske inte växt klart heller) och då ville man ju inte gå runt på barnavdelningarna och leta kläder heller. Att hitta byxor kunde vara jättesvår, det var nog bara på JC jag hittade något som passade min spinkiga kropp.
Men om size zero skulle vara/bli ett ideal låter knappast sunt. Precis som #23 och andra säger, i slutändan är det ju hur man mår fysiskt o psykiskt som är det viktiga, inte storleken.
#22 Varför ska man inte få handla i en vanlig butik om man har storlek 0? Tycker du att det är OK att behöva handla på barnavdelningen? Storlek 0 är inte något extremt idag när vi är ett multietniskt samhälle och människor med generellt mindre kroppshyddor bor i västvärlden, men mindre människor finns också inom alla folkgrupper. Butikerna tar in storlekar de tror går åt, därför kan det vara olika på lika H&M i samma stad.
Jag tror inte att små storlekar skapar ätstörningar, utan att dåligt självförtroende och dåligt psykiskt mående gör det. Jag känner inte ett behov av att svälta mig för att jag köper byxor i storlek 36 istället för 32.

Jag säger inte att det är storlekarna som skapar problemen utan att de bidrar.
Den del av befolkningen här i Sverige som faktiskt kommer i den här storleken naturligt är så otroligt liten att den mängd som butikerna tar in inte enbart kan vara menad för dem. De som naturligt är size 0 är inte en tillräckligt stor grupp för att butikerna ska kunna göra någon vinst på att ha deras storlekar. Det är just därför som de har behövt handla på barnavdelningen. Vad ni inte verkar förstå, eller vad jag inte verkar vara tillräckligt tydlig med, är att det inte är människor med den här storlken naturligt som jag ogillar. Det är inte ens själva storleken i sig utan fenomenet som skapades i Hollywood av att stjärnorna började svälta sig själva för att komma i storlekar som, för deras kroppstyper, är löjligt små. Vidare så är det ,tror jag, size 0 fenomenet som har lett till att allt fler butiker, även i Sverige, tar in den här storleken som det inte har gjort innan eftersom det inte tidigare varit lönsamt. Jag tycker att det är sjukt att size 0 målas upp som ett ideal och något att sträva efter.
#26 Men hur vet du att den del av befolkningen som kommer i storlek 0 är så liten att utbudet inte kan vara menat för dem? Det är inte bara vuxna som handlar på t.ex. H&M:s damavdelning utan också 12-13-åringar. Kan inte en del av den ökade efterfrågan bero på att allt yngre tjejer handlar sina kläder själva och går i alla möjliga butiker samt handlar på damavdelningen?
Vilka butiker har den faktiska storleken 0? 32, XS och XXS har funnits så länge jag handlat kläder själv, sedan mitten av 90-talet.

Det är väl inte storleken det är fel på igentligen, utan att skönhets idealet är helt skruvat. Det är hemskt att behöva se unga tjejer må fruktansvärt dåligt för att mode, film och musik industrin bestämmer hur man ska se ut. När man är ung så är det så fruktansvärt lätt att ta till sig vad kändisar gör och hur dom ser ut. Man vill så gärna se ut som de man ser upp till.
Sen när blev det snyggt, sexigt eller vackert att vara 175 cm och väga 40 kilo, det är ju bara sjukligt.
Det är medias bild på kvinnan det är fel på inte storleken.

jo precis. inget fel med att storleken finns i affären, det är idealet det r fel på
Jag kan absolut hålla med om att idealet inte är sunt, men det får inte gå så långt att de som faktiskt är riktigt smala för att de har den kroppsformen får sk*t för det.

Size 0 passar barn i 7- års åldern och det finns inget sunt i att en vuxen tjej/kvinna kommer i dom kläderna. Åtminstone inte en normal lång tjej. Man får räkna på vad genomsnittet är.
Och det har ju faktiskt blivit sådana debatter runt size 0 eftersom det faktiskt är kända människor som strävar efter det och det är unga som har dom som förebilder. Vilket inte är så värst nyttigt tänkande.

Alla tjejer är olika stora, och beroende på vart man kommer ifrån så är inte storlek 30-32 särskilt litet.
Jag har i sverige storlek 32-34-36, men köper jag kläder från tex asien så är jag plötsligt en L-XL faktiskt räknat i deras mått. Vilket verkligen talar om storleksskillnaden.
och att påstå att vuxna kvinnor inte har storlek 32 är bara bullshit, de finns gott om vuxna kvinnor som har den storleken och mindre ändå, de är inte anorektiker utan bara små.
Då är det mycket sjukare att det görs kläder i storlek XXXXXL, den som drar den storleken är sjukt ohälsosam.
Qui dormit, non peccat
Size zero är väl inget ideal i Sverige vad jag har märkt. Snarare är det väl så att alla ska passa in i BMI 20-25. Nåde den som är lite spinkigare eller kraftigare. Då kommer kommentarer som att "Det är inte sunt". Det kan det väl visst vara, om man är byggd sån. Felet är att det finns ideal. För det är alltid någon som inte passar in och som måste äta upp sig/svälta sig. Tänk om man bara kunde få äta enligt sin aptit och må bra, men nä, redan på BVC ska man pressas in i pssande vikt- och längdkurva.
Tycker det är grymt trist att det finns dom som gör allt möjligt för att passa in det idealet som skapats. Tänk så trevligt om man bara kunde vara nöjd med sig själv istället för att sträva efter något annat hela tiden.

#35 Ah den värld vi alla drömmer om men verkar ack så omöjlig!
#27 kan inte riktigt tycka att 12-13 åriga flickor hör hemma i damavdelningen än.
Jag har ingenting emot de människor som naturligt har en kroppstyp som tillåter att de har på sig så små kläder. Det jag inte gillar, och tycker är sjukt och sorglikt, är size 0 fenomenet som uppkommit på senare tid i Hollywood. Kvinnor som inte har den tidigare nämnda kroppsformen svälter sig själva till en sådan grad att de nästan ser ut som vandrande skelett och bidrar därmed till att göra det här fenomenet till ett globalt ideal.
Alltså, inget fel på storleken utan på sättet den används
#36 Tja, vad man tycker behöver inte stämma överens med hur det ser ut. Jag tycker inte heller att 12-åringar borde handla på damavdelningarna, men det gör de och butikerna vet att de är potentiella kunder. H&M skulle inte ha de underkläder de har om de inte visste att yngre tjejer handlar där.

#36 Med tanke på hur få barn/ungdomsklädersaffärer det finns så är väl HM ett mycket bra alternativ! De flesta tjejer i den åldern kan hitta moderna roliga kläder på HM och de är tillräckligt gamla för att göra ett val över vad de själva vill ha på sig. Dessutom så har HM och många andra affärer en "ungdomsavdelning". Hm för mig är förknippat med barn/ungdomskläder och inte Damkläder.
Qui dormit, non peccat

#38 Jag tycker inte att flickorna hör hemma på damavdelningen och satte inte så stor vikt vid att elyse valt att ta upp just HMs damavdelning. Tyckte att det viktiga var just damavdelning

#39 Ah okej.
Men de är ju fortfarande så att det finns inte direkt några andra kläder för ungdomar att handla just sk damkläder. Och synnerligen i en så pass svår tid som 12-13åråldern med pubertet och annat så vill man knappast gå på barnavdelningen och handla kläder.
Qui dormit, non peccat

Nej men det kanske fortfarande är där man egentligen borde hålla till

Sen finns det en del barn som inte kan handla på barnavd. pga att dom växer för fort. Inte att dom är tjocka utan att dom växer till på både längd o bredd så barnkläderna inte passar alls.
Det är inte så kul för det barnet heller för de missar många gulliga saker som deras kompisar kan ha.
Så var det för min dotter. Hon växte fort på alla sätt med fötter, klädstorlekar osv. Fick mens vid knappa 11 års ålder och efter det så växte hon inte mera. Men var då 1,76 lång.
Däremot det "skönhetsideal" som skapas av dessa kändis eller kändisfruar är verkligen skrämmande. Det dom gör styr tyvärr många unga som börjar svälta sig för att nå upp till idealet. som inte är nåt ideal egentligen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#36 Jag är 13 och handlar på vuxenavdelningen bara. Tittar aldrig ens på barnavdelningen. Det finns nästan aldrig kläder i min stil + att jag är för bred över ryggen och för stora bröst för 170 på barnavdelningen.
Håller med #28 fullt!
Värd på Choklad iFokus
130, 140 osv. upp till 170 är ju centilång. Alltså längden.
Vuxna kvinnor är i allmänhet längre än 130-140 cm i Sverige.
/Maria

Vad jag vet så är inte storleken på kläderna i centilång avgörande för hur lång man är? jag kan ha 156 men är 162 lång.
Qui dormit, non peccat
Jag vet att det är konstiga mått men det är faktiskt längden de representerar. Kanske syns det bäst på byxor, vad vet jag…
/Maria
Jag tycker likadant som #28.
Självklart ska inre storleken tas bort då det finns kvinnor som har den här storleken utan att vara sjuka. Men att det är idealet för många idag är knäppt. Inte hälsosamt att ha så smal kropp.
Jag förstår mkt väl att ni inte vill förespråka ett osunt kroppsideal, men jag tycker att fokus läggs på fel saker när det plötsligt handlar om att en viss storlek är "sjuk" och borde tas bort.
En size Zero motsvarar en storlek 32 enligt svenska mått mätt och det är trots allt en storlek som existerar på H&M:s ungdomsavdelning Divided - på deras damavdelning är den minsta storleken 34. Man behöver inte vara anorektiskt smal eller ens underviktig för att dra denna storlek. Jag känner tjejer som är väldigt korta och relativt normalviktiga och kan komma i en storlek 32.
Själv är jag 30 år, 1 75 lång och har storlek 32-34 och är inte sjuk. Faktum är att jag även har en ganska kurvig kroppsbyggnad med lite bredare höfter, naturligt stora bröst och tunn midja och ser inte ut som ett vandrande benrangel. Jag tror att mga har bilden av att man måste se ut på ett visst sätt för att platsa i en size 0, men det är väldigt individuellt hur man är byggd. Visst är jag smal, men det ser fortfarande inte sjukligt ut och jag äter mer än de festa av mina medsystrar som drar betydligt större storlekar i kläder än vad jag gör.
Vedevärdigt
Jag tycker att det är bra med så brett utbud som möjligt på många ställen,så att det passar alla.Det ska inte behöva vara så att den som inte kan ha så kallade "normala"storlekar måste åka tio mil för att hitta kläder, som det ibland är för dom som är extremt magra utan att det är något dom själva valt.
Man väljer inte heller att vara under en och femtio lång som vuxen,eller onormalt lång.Det är en kränkning att dom som skiljer sej från från mängden inte ska kunna ha samma rätt att välja.
Förstår inte heller varför en 12-13 åring ska hänvisas till barnavdelningen,många tjejer kan tex ha ganska stora bröst även om dom är korta och smala. Tror inte heller att ungdomaran vill tillhöra barnavdelningen när dom börjar närma sej tonåren.
~ mayolica ~
Vad är det för fel med 12-13 åringar som handlar kläder på damavdelningen?
Finns många ungdomar idag som faktiskt inte kan ha kläderna på barnavdelningen, för att dom helt enkelt är för långa/kraftiga för storlek 170.
Själv handlar jag både på barn och på dam.
Jag tror att det är väldigt få 13-åringar som handlar på kläder på barnavdelningen, det är en del i att "bli stor" inget konstigt med det!

Känner att jag måste försvara mina åsikter här igen. Size zero kallas fenomenet i där kändisar svälter sig själva för att komma i kläder som normalt passar 12 åriga barn. Efter att själv ha haft en ätstörning kan jag bara se det här som thinspiration och jag förstår hur andra som befinner sig i den situation jag själv varit i ser det här och hur det får dem att känna. Att barn måste handla sina kläder på ungdomsbutiker och barnavdelningar med den skillnaden att det står 140 i nacken istället för 32 tycker jag personligen är ett litet pris att betala. Jag tror att size zero fenomenet och det ökade utbudet av den storleken kommer att bidra till att den bilden som kändisarna med dessa kroppar skickar ut. Att ha den bilden som ideal kommer bara bidra till att fler mår dåligt. Det är inte storleken i sig men det är vad den förespråkar, eller vad kändis världen gett den för betydelse kanske är mer rättvist.
Negativt om det görs till ett ideal där kvinnor eftersträvar det, givetvis. Men för den sakens skull kan man ju inte ta bort möjligheten för de som ser ut så "naturligt", och inte kan göra särskilt mycket för att påverka det, att kunna handla kläder någon annanstans än på barnavdelningar.
Som någon sa, det finns ju kläder i enormt stora storlekar också och att vara kraftigt överviktig är inte bättre än att vara underviktig. Ska man plocka bort kläderna i de väldigt stora storlekarna också då, eftersom det inte är sunt att vara så överviktig?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#52 om vi vänder på det då? Du säger att barn/ungdomar som tvingas handla på barnavdelning är ett litet pris att betala.
Men de kvinnor som faktiskt har storlek 32 då? Ska dom då behöva handla på barnavdelningen dom också?
Jag har 34-36 i storlek på vissa plagg och är inte ett dugg sjuk, liten i växten bara
snäppet ner till 32 är ju inte jätte lågt borta liksom…
Jag handlar gärna på barnavdelningen om jag hittar snygga kläder där men den största skillnaden mellan barnstorlekarna och de små damstorlekarna är utrymmet för tuttarna.
Därför kanske det är så att det behövs en storlek 32, till alla små kvinor med lite större byst än en 12-åring.