Utebliven menstruation
Hej.
Jag passar inte riktigt in att skriva på gravid iFokus, då det inte vill läsa om sina graviditets funderingar där.
jag har en väldigt regelbunden menstruation, men är nu 10 dagar sen. Jag har gjort två negativa gravtest så det kan ju inte vara det.
vad kan det vara för fel?
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Hej.
Har du haft mycket i ditt liv just nu? Varit stressad eller så?
Det kan bero på det i såfall. Mensen har förmåga att känna av sånt och dröja på sej.
Iallafall på mej.
Du har inte fått någon ny medicin eller så som kan påverka? Annars är det inte ovanligt att den försvinner/förskjuts när man är stressad, sörjer eller liknande som Mia säger.
Paulina

allt från stress, dåliga matvanor, svält, hård bantning till att det bara blir så… Sen om man oroar sig över att den inte kommer så bruklar den dröja ytterligare… vänta ngr dagar till..
Ja, jag håller med #1, det kan också vara pga ändrade kostvanor, träning eller helt enkelt ändrad livssituation. Hoppas den kommer tillbaka snart!
/Christine

Det kan oxå vara så att hemmagraviditetstesten inte funkar, så gå till en gynekolog o gör ett riktigt test! Finns många som varit gravda men de har itne synts på testen.
Annars kan de vara pga hård träning, stress, ändrade matvanor mm
Qui dormit, non peccat
Jag tycker inte att ja är stessad och mit liv är annorlunda.
Inga nya mediciner heller.
Lite jobbigt är det ju, men den kommer väl så småning om.
//Maria
Hemmatesterna ska vara bra säkra vad jag har fått veta.
jo det är dte jag hört också, och barnmorskan jag pratad emed idag om jag tagit två negativa test så är jag nog inte gravid och det är bara att vänta..
//Maria

näe inte tillräckligt! Dessutom så kan testen visa fel beroende på vilken tid man tar dem, om man kissat innan, hormonerna i kroppen måste komma igång osv. Tror att man ska vänta 14 dagar sen man skulle haft mens för att få säkrast resultat.
O så finns det dem som aldrig var gravida enligt testen men ändå födde barn 9 månader senare=)
Qui dormit, non peccat
Jag vet några som har råkad ut för att testet har visat minus men det har varit plus igentligen. Det bästa är ju att vänta och se…du kommer säkert märka snart hur det ligger till.
Ja jag har då ännu inte fått någon mens! två veckor sen nu.
//Maria
Sen är det inte alltid att test visar nåt innom dom 2-3 första veckorna faktisk, så ta et nytt test om någon vecka eller så, har varit med om en kompis som var försenad och inget pluss syntes till förens mensen var 4 veckor för sen, då först dök det upp ett pluss på testet!
Men sen har jag själv upplevt att mensen hållit sig borta 3 månader pga stress med.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jo jag hade tänkt göra ett nytt om en vecka så får jag se, är det cokså negativt så lär jag tro på det och hoppas på att mensen kommer nästa månad i stället.
//Maria
Jag har en kompis som gjorde 3 negativa grav. tester, varav 2 hos barnmorska, och ändå var med barn. Så tydligen är testerna inte alltid så säkra.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
nä undra vad det kan bero på? hört många säga så och på testerna står de att de är 99 % säkra!?
//Maria

Jag själv vet inte riktigt hur jag ska tänka eller tro kring detta med tester faktiskt, vi har juh bebisverksta hemma, o för ett tag sen tog jag 2 posetiva och sen ett 2 negativa efter de, så ja är de säkert eller inte - de e frågan
vad jag hört så är ett postivt test helt säkert, då är man gravid men tar man ett negativt så är det inte lika säkert, det kan vara positivt endå.
//Maria
jag tror det ända helsäkra måste va ett blodprov om man är osäker. Urinproven baserar sig på att mäta hormonet HCG, detta utsondras i blod och urin när ägget är befruktad. Dock är det olika hur fort det kommer mätbara mängder i urinen, og det ökar gradvis i urinen under dom 4 första veckor av gravidieten tror jag det var. Har befruktning skett sent i cyceln så vill det ju ta längre tid förens det syns på urin-test.
I blodprov tror jag dom kan se innom 1-2 veckor med säkerhet, om jag inte minns fel. Därav att man kan testa negativt på urintesten så länge efter befruktning. Jag har även läst om kvinnor som skiljer ut så lite HCG att dom på urintest testar negativt efter dom känner tecken på liv med faktisk!
I kompisens fall var barnmorskan helt chokad över att det till sist visade sig att hon var gravid och hade ingen förklaring till det.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ingen bebis här för nu har mensen kommit, dock två veckor sent, har nog aldrig hänt förut tror jag.
tack för alla svar.
//Maria
Men skönt det iaf! :)
ah, men vad skönt att den hittade rätt till slut :)
/Christine

ja skönt att den kom tillslut, man blir ju alltid helt paranoid när den är sen!!
#23 ja man blir ju det och då blir den väl ännu senare bara därför
//Maria
ja, vissa månader har man inget ägg som ska stötas ut. det blir så ibland. helt normalt.
det har hänt mig oxå men jösses vad nojig man blir =)..sprang till barnmoskemottagningen ganska direkt och gjorde flera test hemma..alla var negativa. tillslut trodde jag att jag hade cancer…och sen dagen efter hoppade den igång. typiskt.
på barnmoskemottagningen var dom såååå lugna. dom sa att man bara lugnt ska vänta in den. upp till tre månader kan det gå utan att det är farligt eller ens särksilt onormalt att den uteblir. efter tre månader tyckte hon det kunde bli aktuellt med utredning.
nu e ju det här ett eftersläntar inlägg..men kände ändå att jag ville skriva =)
Jo det är ju sant den kan ju hoppa över, men som du skriver så blir man ju nojjig.
//Maria