Irriterade bröstvårtor
Imorse när jag vaknade var mina bröstvårtor helt torra och flagade skinn. Smörjde in med helosan och det blev bra ett par timmar.
Sen började dom klia, och blev helt kladdiga med nån vätska (bara den ena blev kladdig). Jätteäckligt! Nu är dom fortfarande det, kliar som attans och den ena är fortfarande kladdig.
Nån som vet vad det beror på och hur jag kan åtgärda det?
Värd på Choklad iFokus
jag vågar inte svara på vad det är, men så blev mina bröstvårtor också under en tid när jag var din ålder. Min spontana tanke är att det har med hormoner att göra.
Småbäbisar som ammas, kan få sk häxmjölk, ur brösten, dom får detta pga moderns homoner som förs över via bröstmjölken.
I din ålder kretsar ju en hel del hormoner i kroppen och kanske har detta satt igång ett kortvarigt häxmjölk-tillflöde?!
Att det flagar och kliar är nog vätskan. Det blir vått och varmt och kliar, när sen vätskan torkar ser det ut som att det är skinn som lossnar fast det bara är torkad vätska.
Bröstkörtlarna förädras ju på dig. Har du fått din mens? Om du fått den hur länge sedan var det du hade den sist?
Jag var inte mycket till hjälp, hoppas ng annan kan komma med en vettigare förklaring
#1 Haha, tack ändå. :) Jag har fått min mens för drygt 1½ år sen, och det var väll en månad sen jag hade den sist. Kan det ha och göra med att den är på ingång tror du?
Hoppas inte fallet är så, min mens är monstermens som håller på i 2-3 veckor och är ett rent helvette med jätteblödningar och jag åker till spanien på söndag. :/
Värd på Choklad iFokus
Kanske bör tillägga att den ena är helt röd och svullen (samma som är klibbig), och båda gör ont om man snuddar vid dom.
Har iallafall tvättat emd lite ljummet vatten. Men tror ni det är bäst att ha bh eller låta dom "luftas", det känns betydligt bekvämare med bh men kanske inte är så bra?
Värd på Choklad iFokus
Om det gör ont så skulle jag råda dig att ta kontakt med en läkare eller sköterska av ngt slag som får bedömma.
Ungdomsmottagningen ka du ju gå till =) Eller ngn annan öppenvård om du så vill.
Jag vill inte råda till ngt då jag själv inte besitter den kunskapen.
Prata med din mamma (om ni har en bra kontakt och kan prata om sådant) eller ring själv till ungdomsmottagningen.
Röd och svullen låter nästan som en infektion av ngt slag.
Mina bröst har alltid läckt lite vid mens och blivit fruktansvärt irriterade.
/Maria

samma här. brukar få sjukt ont i bröstvårtorna vid mens. De brukar bli irriterade och lite såriga också då…
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken
Jag skulle nog undvika BH så långt det går och smörja in med olivolja.
#7 Fast ibland kan en BH (helst bommull) göra nytta istället för att brösten skaver mot någon blus eller tröja. För det finns ju inga bröst som håller sig helt stilla
/Maria
#8 Ja, det beror ju på vad det är för BH. Men jag tror inte att själva irritationen blir bättre av att "stänga in dem", men ömma bröst utan BH gör såklart ont det med.

hmm..min pojkvän har haft samma problem ganska länge nu. kan det också ha med hormonerna att göra??