Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 4135 ggr
Hickory
2009-07-07 21:45
0

fundering.

jag är själv tjej och har funderat rätt mycket under en tid kring våran sociala ställning i samhället.

ofta vill man lägga skulden på männen när det kommer till jämställdhet, sexistiska påhopp och kränkningar och andra såkallade kvinnoproblem.

men ligger inte problemen hos oss själva egentligen? det kanske inte i grunden är männen som tycker att vi är värdelösa, utan vi själva?

vi tycks ju acceptera vad som helst och viker oss för det mesta.

tex kvinnorna i arabvärlden…är det inte deras uppgift och ansvar att se till att dem får en plats i samhället? om kvinnorna där vaknade upp och mobiliserade sig, vad skulle männen då kunna göra? hota om våld och mord möjligen..men knappast kunna utrota alla kvinnorna, det skulle vara synonymt med människans undergång…

för att männen ska tycka att vi har ett värde måste vi först tycka det själva. först då kommer dem inse att vi, trots könens olikheter, i grunden är väldigt lika varandra och kan leva jämsides utan att konkurrera om herraväldet.

kvinnor måste avkläda sig offer rollen och börja älska sig själva. och vi kvinnor borde bli mera syterliga mot varandra och inte snacka skit och slåss om killar. vi ska ställa upp för varandra.

Callisto
2009-07-07 22:20
0

Jag håller med dig men det är svårt att genomföra. Om man lär sig från början att man inte har ett lika stort värde eller förtjänar samma behandling kan det vara svårt att bryta

hus-musen
2009-07-07 22:27
0

Håller med dig på sätt och vis. Men att försöka stå upp som kvinna i en strängt styrd värld som hos tex vissa muslimer är synonymt med döden så jag förstår mycket väl att ingen vill bli martyr där. Det verkar inte som att du är särskilt insatt i deras värld och seder.

Hela systerliga biten däremot är skitsnack, precis samma sak finns hos killar, och det kallas för konkurrens.

Qui dormit, non peccat

Hickory
2009-07-07 22:33
0

#2jag är väl insatt i islams seder och bruk. onödig kommentar ifrån dig. du kan inte genom ett så litet inlägg ifrågasätta min kunskap.

tycker DU att den systerliga biten är snick snack är det DIN personliga åsikt.

Hickory
2009-07-07 22:39
0

#1…ja, det finns inget svårare än att bryta ett invant tankemönster. därför är det så bra att det finns människorättsorganisationer som kämpar för att bland annat upplysa oss alla. förr eller senare ger det nog den effekten vi vill ha.

Callisto
2009-07-07 22:46
0

Det är tråkigt att det blir så dålig stämning så fort….

Jag vill inte ens ta upp islam eller arabvärlden, det finns inte en chans för mig att förstå deras upplevelser och deras liv, oavsett hur mycket jag vet om religionen. Jag har självklart mina åsikter om hur deras värld ser ut utifrån men kan egentligen inte veta

Hickory
2009-07-07 22:49
0

varför blev mitt inlägg helt plötsligt tolkat som ett inlägg om islam? det handlar om kvinnor!!!!

Hickory
2009-07-07 22:52
0

nej, nu ska jag radera inlägget. det blev så feltolkat.

Callisto
2009-07-07 22:54
0

Nej inte alls, jag kommenterade #2

Hickory
0

hm, går inte det? ….

attans.

det går inte att nämna islam ens lite flyktigt utan att det ska blåsas upp till både det ena och det andra. läskigt….

ialla fall är det jag skrev inte aktuellt längre. ignorera.

Callisto
0

Det är nog lätt att disskussionen går åt det hållet för att det är så känsligt

Hickory
2009-07-07 22:55
0

jupp =)

Callisto
2009-07-07 23:11
0

Om vi istället ska disskutera den riktiga frågan… Jag vill inte se mig själv som offer bara för att jag är kvinna men det är ju en lätt ursäkt att ta till…

adiafora
2009-07-08 00:42
0

Oj. Det ligger så mycket i historien långt tillbaka. För att få till förändring krävs det absolut att både kvinnor och män agerar…men att säga att det är kvinnornas egen "skuld"…nej, det tycker jag inte att man kan. Det är allas fel! Vi föräldrar cementerar fortfarande, mot bättre vetande, samma gamla könsroller i våra ungar från det att pojkar och flickor har olika färger på sparkdräkterna och vi uppmuntrar kvinnliga ödmjuka och tillbakadragna egenskaper i flickor och applåderar pojkar som tar för sig och visar ledaregenskaper i sandlådan. Våra förskollärara, lärare, fritidsledare….alla i samhället bidrar till samma gamla värderingar och könsroller.

Det är ett fel som är grundlagt för länge länge sedan och som bara blir svårare och svårare att riva upp och mura om allteftersom tiden går. Däremot är det bara vårt fel att vi inte bara ställer oss upp här och nu och tex. kräver samma löner som männen. Men det är svårt när vi ju är så timida och välvilliga och duktiga och vill allas väl och inte kan vi ju ta för oss på det sättet….för det har vi aldrig fått lära oss.

Ja, nu generaliserar jag grovt och kletar alla kvinnor över en kam trots att det finns stora individuella skillnader. =)

Hickory
2009-07-08 11:53
0

obs! mitt inlägg är en fundering..en tanke lek….där jag inte på något vis påstår att det jag funderar på går att genomföra.

jag ville bara se kvinnoproblemet ur en annan synvinkel…och då faller mycket även på kvinnan och inte enbart mannen.

#13som det skrevs…vi har skapat den här kulturen under tusetals år så det tar säkert lika lång tid att skapa en ny värld. men så länge det finns små, små förändringar bara så tror jag på en ljusare framtid ialla fall. jag vill tro på den. jag håller med i det du skriver,,,även om det är en generalisering =)…det är ju en ganska stor och invecklad fråga det här med kvinnor.