Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 29950 ggr
andaloce
19

efter hormonspiral

Hej alla! Letade här på iFokus för att se om jag hittade någon sajt där jag kanske kunde få svar på mina frågor, och hittade hit!

Jag tycker det här känns som en ganska dum fråga Skäms.
I oktober 2008, bytte jag från vanlig kopparspiral till hormonspiral, eftersom jag ville se om jag slapp mensen! Jo då, visst slapp jag mens och det på en gång!

Ett halvår senare bestämde vi oss för att få barn igen, så i mitten på april tog jag ut spiralen och barnmorskan sa att menstrautionscykeln fortsätter som vanligt.

När man har hormonspiral så har man alltså ägglossning men inte mens?! men nu min fråga. Nu är det 2månader sedan jag tog ut spiralen och hade en blödning (som mens) ca 2dagar efter uttagandet. Efter det har jag inte fått någon mer mens, gjorde gravtest för ca 1mån sedan men det visade inget.

Har man ägglossning utan mens?? även efter man tagit ut spiralen eller är det hela cykeln som blir rubbad??

Blir lite förvirrad! i vanliga fall vill man ju inte ha mens, men nu när man vill ha barn, då vill man ju få tillbaka mensen så man har något att gå efter.

hus-musen
1

Det kan ta 6 månader innan kroppen fungerar normalt igen, så nej du har ingen ägglossning ordentligt ännu. För vissa så funkar inte kroppen förrän ett år, de är en bieffekt som inte många talar om.

Qui dormit, non peccat

andaloce
0

Hm, om man läser om spiralens för och nackdelar, så ska ju en av fördelarna vara att man kan bli med barn direkt efter uttaget om man vill det, eller åtminstine ca max 3månader efter.

Det är ju isåfall falsk marknadsföring Obestämd!

hus-musen
0

#2 Det beror antagligen på vilken sorts hormonspiral man använder oxå, de glömde jag att skriva=)

De är så olika på alla människor faktiskt hur kroppen reagerar, vissa har haft stora problem i uppåt ett år innan kroppen lugnat ner sig, andra märker ingenting alls.

Qui dormit, non peccat

Telefonkontakt
0

va? har man ägglossning när manhar hormonspiral?! jag vill inte ha ägglossning, är en värsta frögurka :/

ska sätta i om en vecka…

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

fibro
0

#4  frögurka??

Vet inte om ägglossning, men jag har haft Levonova horonspiral i mååånga år och slipper iallafall PMS och jobbiga "röda dagar"….

Telefonkontakt
0

#5 jag blir väldigt lätt gravid. varje gång jag har haft ägglossning (som jag har märkt av) så har jag blivit gravid. Sist var på valborg nu iår och då användes kondom som tydligen inte höll måttet…

sedan så har jag blivit gravid 2 ggr tidigare när jag har kännt av ägglossning, en gång resulterade i abort och den andra i min dotter..
tillägger att jag gjorde abort nu sist.

vill inte ha ägglossning.. Foten i munnen

fibro
0

#6 ääähhh fyyy tusan vad jobbigt!!! Hoppas verkligen det ordnar sig…Förvånad

Telefonkontakt
0

#7 ja, hoppas jag med. kände av ägglossning igår dock.. och har haft sex både idag och igår (självklart med kondom) och jag är hypernervös att jag blivit gravid igen..

längtar verkligent ill jag fått spiralen den 25e!

fibro
0

#8…Kvinna, håll bena i kors till den 25:e Flört.

Mammzing
0

Levonova är bara så suveränt !
Haft X antal sen sista dottern föddes för 18 år sen. Aldrig krånglat.
Nu är jag 49 och haft den här i 1 år så det blir den sista!
Nästan sorgligt!

fibro
0

#10…Kan bara hålla med!!!

Den är SÅÅÅ bra…

Anna_Sv
0

Håller med #10 och #11.

Telefonkontakt:
Ja, man har ägglossning som vanligt. Hormonspiralen verkar lokalt i livmodern så att livmoderslemhinnan är i "viloläge", därför kan ett eventuellt befruktat ägg inte fästa vid livmoderväggen.  Därav den minskade eller obefintliga mensblödningen. Hormonspiralen är mycket säker (så länge den sitter på plats), bara avhållsamhet är säkrare - sägs det.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Telefonkontakt
0

#9 jag håller fortfarande benen i kors, och spiralen är på plats, men har brutalt mycket mens :(

fibro
1

Ja, stackars du, jag såg det i en annan tråd.. Men det är nog sista gången du har sån mens, hoppas jag. Sen ska det ju bara bli bättre, så stå ut gumman Flört

Telefonkontakt
0

#14 hehe, jo jag står ut. men inte så kul att sängen och trsorna är helt fläckiga nu :P

Anna_Sv
0

Nu blöder det som mest eftersom de varit "inne och grejat" men det kommer att avta dag för dag när spiralen satt sig, så att säga.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Telefonkontakt
0

tog mig lite över 1 vecka innan jag började att blöda. precis lagom till beräknad mens.

men jag tror att det börjar bli mindre. ser inte framemot att åka tåg imorogn med skyfall i trosan.. :/