Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 10637 ggr
Gluskap
3

Någon hudsjukdom =(

Skit också!
På måndag ska jag ringa hudkliniken så de får titta på mina fläckar på benet, de är ca 2mm stora och vita, alltså utan pigment. Så nu ska jag ta reda på om det är en hudsvamspinfektion pga solning i solariet eller om det är vitilego Gråter

mongu
0

Vet inte om du har letat efter information men jag sätter in länken till Svenska Vitiligoförbundet i alla fall.

http://www.vitiligoforbundet.se/page.aspx

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Gluskap
0

Den behövs inte. Tack iaf.

hus-musen
0

Det är inte ärr eller hudskador då?

Qui dormit, non peccat

mongu
0

Börjar vitiligo med så små fläckar? Brukar inte det vara lite olika storlekar och olika i formen?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Gluskap
0

Nä, trodde först att det kunde vara efter tex rakning eller annat. Men då det kommit fler på kort tid så tror jag inte det.

Det kan börja precis hur som hellst och var som hellst och i vilken storlek som hellst…. jag har ca 15 fläckar på samma område som är ca 2 mm, sen en som är ca 5mm.

Ska iaf och kolla upp det så jag slipper tänka på det mer, eftersom jag i perioder blivit deppad och orolig över om det kan vara vitiligo, då jag levt med det i familjen hela livet och det är ärftligt.

Mitralis
0

Jag var iväg och tittade på mina födelsemärken och då frågade jag om jag har vitaligo och det trodde hon. Mina prickar är inte heller stora 2-3mm, men dom är många, och dom blir bara fler och fler. Har hela benen fulla med vitprickar, många på armarna, några fläckar på bröstet och nu i år så ser jag fläckar på ryggen också. Snart ser jag väl ut som Michael Jackson gjorde.

Gluskap
0

Jag vet inte hur det var för dig, men det kommer inte vara lätt för mig att acceptera det beskedet…

Jag har bara på ena smalbenet, på insidan…
Hur fastställde läkaren att du hade vitiligo?

Mitralis
0

#7 Det var förvisso bara en sköterska som tittade på dom. Men eftersom min farmor hade likadant, fast men större fläckar så utgick jag från att det är vitaligo, och sköterskan trodde inte att det var nått annat.

Är inte alls nöjd över det och tänker på fläckarna mest varje dag, i alla fall på sommaren när resten är någorlunda brunt.
Såg fläckarna på ryggen för första gången i förrgår, blev lite ledsen i ögat då.

Gluskap
0

Gå till en riktig hudläkare och få det kollat, det finns olika hudsjukdomar som går att bota som påminner om vitiligo!
Själv hoppas jag på pityriasis versicolor eller något i den stilen…

Mitralis
0

#9 Tyvärr  är mina fläckar lika vita året runt. Dom lyser till och med blå i solarium.

Akrafia
0

det kan ju också vara lässelutslag…själv fick jag det på benen också vita fläckar

Gluskap
0

Men nässelutslag är väl röda plidor som kliar?

Eftersom vitiligo är ärftligt så tror jag tyvärr mest på det.

Akrafia
0

asså jag menade inte lässelutslag från sälva nässlan utan det finns en sån hud reagtion som heter det… men det är ju bara min gissning.

Gluskap
0

Nej jag vet att du menar hudsjukdom, nässelutslag eller nässelfeber.
Men nässelutslag är rosa/röda, kliar och försvinner efter ett tag och har inga som hellst likheter med vitiligo.

Akrafia
0

okej…

LinaK
0

Hur går det för dig? Har du varit hos läkaren ännu?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Gluskap
0

Skulle igentligen varit där igår, men i sista stund var jag tvungen att avboka, ny tid inbokad om nästan 2 veckor.