p-piller
Hej alla!
Är ny här men har redan fastnat helt! Vilka bra och lärorika frågor och svar jag läst här!
Jag äter Cilest 28, har för mig att det är ganska milt p.piller. Men jag undrar om viktökning och akne är vanligt?
/Line

Nu har jag aldrig ätit just de pillren du nämner, men det är ganska vanligt med viktökning om man äter p-piller eftersom många av sorterna stimulerar hungerskänslorna vilket gör att många äter mer än innan.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Aha, det visste jag inte. Tack för informationen!

Har inte ätit just de p-pillrena och som det är nu äter jag inte alls. Vikten tycker jag inte att du ska oroa dig för lika mycket som humöret. P-piller kan orsaka otroliga humörsvägningar och det tycker jag att du ska hålla utkik för. Det finns många olika p-piller och var inte rädd att byta om det här inte passar. Kom ihåg att det också finns andra sätt att skydda sig.
Det är faktiskt så att jag har ätit p-piller i över nio år…
Jag har försökt att hitta information om hur länge som "ok" utan att hitta nåt.. En kompis säger att man inte ska äta i mer än fem år, finns nån risk annars(?). Min karta tar slut i sommar, funderar på att lägga av då..
Egentliga anledningen till att jag började med p-piller var att jag hade en väldigt besvälrig mens. Väldig mensvärk, kraftiga blödningar och den var väldigt oregelbunden. Så det känns lite läskigt att sluta.. När jag började med pillerna blev den genast mycket bättre.
Någon som vet vad det finns för risker med att äta för länge? Om det nu finns några.. Svårighet att bli med barn kanske?

jaha. då får du ursäkta. (har bara haft så dåliga egna erfarenheter av mina p-piller)
Borde det inte vara lätt att ringa upp docktorn som skriver ut åt dig och fråga? De borde väl ha koll?

#4 Det finns ingen anledning att göra uppehåll med p-pillren.
Jag frågade min barnmorska om hon tyckte att jag skulle göra uppehåll när jag hade ätit några år och hon sa att hon tyckte att jag skulle fortsätta äta dom, men att jag fick göra som jag ville.
En gång slutade jag med dom en sommar, det skulle jag inte ha gjort. Oregelbundna blödingar och förstörd sommar.
Jag tror att om man har ätit p-piller i 9 år så gör några år till varken till eller från, man ser till chanserna att bli gravid.
Hör med din barnmorska vad hon säger, för det här är bara min sida av det hela =)
Lycka till!
Tack för era svar!!
Jag vet, enklast vore att ringa barnmorskan och fråga.. Har inte blivit av bara..
Det är ju så himla behändigt med p-piller, allt runt omkring mensen blev mycket lättare.