Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 72966 ggr
Kisemisen
2009-06-06 17:11
0

RLS

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

RLS: Restless leg syndrom.

_RLS är en sjukdom som oftast finns i generna.
Det är mycket enkelt att få RLS om man under sin uppväxt hade mycket växtvärk och om man fortfarande lider av växtvärk som vuxen.

RLS ger en krypande känsla i benen och det uppstår oftast framåt kvällen när man ligger eller sitter ner och slappnar av.
Detta kan ge sömnstörningar och även sömnsparkningar under tiden man sover.

Den krypande känslan "tvingar" dig nästan att röra på benen.

RLS kan även ge "kokande fötter" - det känns som om fötterna kokar och det kan även ge växtvärk.

RLS kan uppstå under vilken tid som helst i livet, men förekommer väldigt ofta på de som hade mycket växtvärk under sin barndom._

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

hus-musen
2009-06-06 17:12
0

då läre jag klara mig ifrån de för jag hade aldrig växtvärk:P

Qui dormit, non peccat

Kisemisen
2009-06-06 17:13
1

#1, lyllos dig :P.
Både jag, mamma och min syster har fått det nu..
Jag fick diagnosen igår.

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

LinnB
2009-06-07 13:57
0

Både jag och min mor har det. Det är hemskt.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Musiken
2009-06-08 20:22
0

Kann man diagnostiseras med det? Jag trodde att jag bara var otroligt rastlos :O Finns det nagot man kan gora at det?

Kisemisen
2009-06-08 21:35
0

#4, när mamma gick och kollade hos doktorn eftersom hon har struma så fick dom se om de fanns någonting annat som gjorde att hon inte kunde slappna av när hon skulle försöka sova.
Då fick dom fram att det var RLS och frågade även mig och min syster om vi hade haft växtvärk, och sedan fick vi en liten lapp som ett test där man svarar hur man kan känna i sina ben ibland.
Sen kom det fram att vi har RLS alla tre.
Doktorn har inte sagt någonting om medicin ännu men ska dock höra av sig inom några veckor. :)

Kisemisen
2009-06-08 21:35
0

#4, när mamma gick och kollade hos doktorn eftersom hon har struma så fick dom se om de fanns någonting annat som gjorde att hon inte kunde slappna av när hon skulle försöka sova.
Då fick dom fram att det var RLS och frågade även mig och min syster om vi hade haft växtvärk, och sedan fick vi en liten lapp som ett test där man svarar hur man kan känna i sina ben ibland.
Sen kom det fram att vi har RLS alla tre.
Doktorn har inte sagt någonting om medicin ännu men ska dock höra av sig inom några veckor. :)

Telefonkontakt
2009-06-08 22:55
0

MIn mamma lider utan rls.. riktigt jobbigt var det för henne ett tag för några år sedan..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Telefonkontakt
2009-06-08 22:56
0

nu har jag en unge med lååånga fingrar som skickade iväg mitt inlägg..

hur gör man/går det att lindra?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Maria
2009-06-08 23:18
0

Det finns medicinering mot restless legs. Både sådan som man tar i sk. förebyggande syfte och akut vid anfall.

Sifrol mot Parkinson har visat god effekt.

Prata med läkaren så kan han/hon säkert hjälpa till.

Detta är ju sista utvägen förstås och det finns en massa huskurer som man både kan och bör använda sig av.

Restless legs - symtom och behandling

AV: JOHAN BLOOM

Fler artiklar

»

Demens - symtom och behandling

»

Svårare att upptäcka demens tidigt

»

Säker träning för den som har migrän

»

Stamceller ger hopp för obotliga sjukdomar

»

MS och påverkan på förmågan att tänka

Restless Legs Syndrom (RLS) är ett kroniskt tillstånd som drabbar 5-15 % av befolkningen, mest kvinnor. RLS ger bland annat problem med sömnen som leder till trötthet under dagen. Idag finns goda behandlingsmöjligheter, både med hjälp av läkemedel och livsstilsförändringar.

"restless legs" betyder helt enkelt "rastlösa ben". Det är ett passande namn eftersom det mest karaktäristiska för RLS är ett starkt behov av att röra på benen. Rörelsebehovet beror på obehagliga känselförnimmelser djupt inne i benen. Patienten upplever en ytterst obehaglig oro i benen så att det inte går att hålla dem stilla.

Restless legs - symtom

Symtomen på RLS brukar beskrivas som en stickande, krypande, hettande, svidande, domnande, brännande och i bland en smärtande känsla. Symtomen uppträder oftast vid längre tids stillasittande, t.ex. på kvällen framför TV:n eller i sängen.

Hos många är obehagen värst nattetid, inte sällan i övergången mellan vakenhet och sömn. Symtomen lindras av rörelser, t.ex. att tänja ut musklerna, massera eller gå upp och promenera. Under sömnen förekommer ofta ofrivilliga sparkar och rörelser.
Oftast diagnostiseras RLS hos personer i medelåldern, men de kan ofta tänka tillbaka och spåra sina RLS-symtom till slutet på tonåren eller ännu längre tillbaka. Det finns inget diagnostest för att påvisa RLS utan patienten måste berätta sin sjukdomshistoria för doktorn så han/hon förstår. Det är viktigt att berätta om sömnstörningar och om andra familjemedlemmar har besvär.
Gör ett RLS-test och se om du ligger i riskzonen

Två former av RLS

Primär RLS där man inte vet den bakomliggande orsaken. Finns ofta familjära band och startar i slutet av tonåren.
Sekundär RLS som beror på en bakomliggande orsak exempelvis låga järnvärden, graviditet, b-vitaminbrist och sviktande njurfunktion.

Restless legs - behandling

Mildare former av RLS kan oftast behandlas genom livsstilsförändringar, exempelvis hälsosam kost, minska på alkohol, minska på kaffe, sluta röka, promenader, massage, mental träning och rutiner för sänggåendet. Få mer tips på egna förändringar som hjälper vid RLS

Om man har en sekundär RLS kan tillskott av järn, vitamin B12, folsyra och magnesium minska eller ta bort symtomen. Viktigt att man talar med sin läkare innan man äter dessa preparat.

Behandling med RLS-läkemedel
Forskning har visat på vissa bakomliggande mekanismer för RLS. Det tydligaste sambandet finns med signalsubstansen dopamin som har viktiga funktioner i hjärnan och resten av det centrala nervsystemet. Dopamin fungerar som en budbärare mellan olika hjärncentra och alla de nerver som behövs för att det centrala nervsystemet ska kunna styra kroppens muskler.
Att just dopamin är viktigt för muskelkontrollen är väl känt. Det har visat sig att RLS-symtomen minskar vid stimulering av dopaminsystemet. Vi vet också att dopaminaktiviteten avtar på kvällen och att hjärnan nybildar dopamin under sömnen vilket stämmer väl med dygnsrytmen för RLS. Det har visat sig att läkemedel som ökar dopamin i hjärnan är effektiva. Det vanligaste läkemedlet som används i dag är Sifrol (pramipexol) som godkändes av Läkemedelsverket 2006 för behandling av RLS.
Tidigare betraktades RLS som mindre vanligt och kanske också mindre viktigt att behandla. Diagnosen missades ofta eftersom kunskapen om RLS var dåligt spridd. Nu har det blivit bättre och allt fler får korrekt diagnos för sina besvär. Dessbättre är det väldigt sällan som primär RLS beror på allvarliga medicinska störningar.

/Maria

Kisemisen
2009-06-08 23:21
0

#8, om man har kryp i benen så kan en lätt motion lindra besvären.
Rls kan bero på järnbrist, vilket det oftast gör och drabbar då vanligtvis kvinnor.

Här är en liten egenvård:

• Promenera.
  • Massage eller akupressur.
  • Avslappning (spa och yoga) 
  • Värme på ben och fötter (eller kyla på ben och fötter)
  • Regelbundna sovtider och att sova i ett svalt rum.

Lindbygarden
2009-06-10 00:11
0

låter fruktansvärt jobbigt!

LinnB
2009-06-10 11:09
0

Kyla funkar för mig! På vintern brukar både jag och mor gå ut barfota och ställa oss i snön. Haha. Eller stoppa fötterna i en hink med kallvatten på sommaren.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Musiken
2009-06-10 12:07
0

Jag brukar ocksa anvanda kyla nar det ar jobbigt. Sover alltid kallt, och blir fotterna det minsta varma sa kryper det i hela benen och upp till svanken. Maste man fa det diagnostiserat forresten da det kanns som att man kan "behandla" det hemma?

exitingsvillemo
2009-06-10 20:11
0

Jag har också myrkrypningar, har märkt att vanliga värktabletter lindrar besvären dock. Alvedon funkar ibland, men det bästa jag provat var nog ZON-salva.

Jag kan inte somna alls när det börjar, känns som man blir helt galen, speciellt eftersom det är så otroligt svårt att förklara känslan för resten av familjen.

Oftast får jag träningsvärk dagen efter för att jag har spänt vadmusklerna så mycket. Oftast sitter det bara i vaderna på mig.