Varfylld blåsa
Har haft en liten blåsa i underlivet ett tag. Idag när jag skulle duscha märkte jag att den var på bristninggränsen så jag klämde den. Ut kom var. Sen nu när jag känner är det gansk hårt och svullet där.
Den sitter 1½ cm in från låret.
Jag har Herpes runt munnen, kan det komma upp i underlivet då? Dock var det 2-3 månader sen det brast ut i ett anfall runt näsan senast.
Just nu är det ganska ömt dessutom.
Vad kan det vara?
Värd på Choklad iFokus

Det kan nog bara en gynekolog svara på så gå till en sån ist.

Det kanske är en hårsäcksinflammation?
Det låter som om det hårda i knölen kan vara ett inkapslat hårstrå? Herpes är väl mer som blåsor om jag fattat rätt? Och inga hårda knölar i mitten? ;)
Jag gissar på att det är en hårsäcksinflammation jag också. :)

herpes är blåsor som är vätskefyllda, det kommer inte var ur dem. Du hade antagligen en inflammerad hårsäck eller en finne där=)
Qui dormit, non peccat
Okej, tack :) Blev lite orolig bara.
ad kan man göra åt inflamerade hårsäckar? :)
Värd på Choklad iFokus
du kan tvätta med decinficerande vätska och se om du får klämt bort var om det kommer mer. Annars brukar kroppen sköta om det själv rätt bra.
Det är ju inte direkt så lätt att låta det komma luft till men du kan forsöka ha lite lösare trosor och byxor en tid så det kan komma luft till med iaf.
Där finns även en receptfri salva på apoteket som heter basimycin eller hur man skriver det som är jättebra mot sådana små infektioner, men jag skulle rådfråga dom på apoteket om hur den är att använda på underlivet. Jag vet inte om den potensielt rubbar den naturliga bakteriefloraen som skal va där eller inte, så bäst att kolla.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#6 Jag har de senaste nätterna sovit i pyjamasbyxor, men utan trosor så det kan vila. Sen försöker jag ha trosor med lite smalare där, så det inte kommer åt den. Hoppas det läker snart, men det har blivit bättre sen igår iallafall :)
Värd på Choklad iFokus
Det är bra att höra :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag har varit med om ungefär samma sak som du. Fick en rejäl finne/kula. De gjorde ont som bara den, men sprack sedna och ut kom var. Sedan försvan den ut av sig själv efter några dagar. Låt den vara men ha lite koll på den ändå att det inte blir mera infekterad…i sådant fall måste du nog söka för det.
Herpes runt munnen och i underlivet är två olika virus så de har inget med varandra att göra. Sedan är herpes blåsor som ungefår blåsor som man har under vattenkoppar

#9 Oj oj oj, stop, stop
Herpes i underlivet (genital herpes) Herpes smittar vid vaginalt, oralt och analt sex. Munsår kan ge genital smitta vid oralsex. Däremot är det ovanligare att genital herpes smittar till munhålan vid oralsex. En gravid kvinna med herpes i underlivet kan även smitta sitt barn vid förlossningen.
Informera din partner. Berätta att du då och då får herpesinfektion i mun eller underliv.
Vi vill ju inte att någon ska tro att det är säkert att ge oralsex till någon när man har munsår, eller att få oralsex av någon som har munsår.
Munherpes kan även smitta till andra delar av kroppen, till exempel fingrarna och ögonen. Vid till exempel oralsex kan munherpes också smitta till underlivet.

Och då vill jag tillägga att genital herpes o mun herpes är släkt med vatten koppor… o bältros..som heter herpes zooster tex
Så träffar man någon som har vattenkopper o så kan munherpes bryta ut om man har det viruset i kroppen 
Smörj in den med idomin några gånger om dagen så försvinner den. Alsolsprit hjälper inte.
Om det är vad jag tror, så har jag också haft en sådan.
Det är en vad jag kallar "sen-böld", ofarlig, men orsakas av stress.
Dom sitter alltid ovanpå benens/ljumskarnas senor.
Idomin hjälper, en FET kräm.

jag tycker nog iallafall som att det låter som att det är en hårsäcksinflammation….
Typiskt just för "sen-böld" är att det först ser ut som en vanlig böld som man kan klämma. Ut kommer lite var, men sen kan man inte klämma mer.
Det kommer då bara ut blod och knölen under kvarstår och ömmar. Ibland kan till och med den brustna huden ovanpå knölen ha svårt att läka och kan vara "öppen" i några dagar.
Alsolsprit gör det nästan värre.
Så om det är en sådan, så hjälper en fet kräm bara inom några dagar och den försvinner.
Man kan få det av stress och "för mycket" sportande. (överansträngning)