Kvinnlighet
Vad är egentligen kvinnlighet. Vad är kvinnligt? Hur bedömer man om någon är kvinnlig?
Är det hårlängden? Ilskan vid PMS? Antalet handväskor? Antalet timmar man pratar i telefon? Om man kissar två och två? Att man bär kjol? Hur bra man är på att laga mat och massera fötter? Hur många barn man har? Bröststorlek? Hur illa man tycker om män och deras grisiga vanor? Vilken favoritfärg man har? Hur mycket man sminkar sig? Hur höga klackarna är?
Vad tycker ni? För jag har funderat nu och kan faktiskt inte komma på vad jag tycker är kvinnligt, hur jag vill definera det och hur jag kan bedöma om någon är mycket kvinnlig eller bara lite (om det ens går). Uttrycket kvinnligt används ju så något måste väl finnas som är det?

jag kan nog inte säga vad som är kvinnlig, men en gravid kvinna är det kvinnligaste jag vet. fast det är en lite annan sak..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Det varierar, men något jag tycker är/ser väldigt kvinnligt ut är att sitta med ena benet över det andra (knä över knä), klassiskt när man har kjol.
Helt klar är det en intressat fråga. Jag är 50+:are och har än inte riktig kommit på vad som är kvinnligt.
Nu när till och med män (före detta kvinna) kan få barn, så kan man inte riktigt säga att en gravid är kvinnligt. Hade det vare före den händelsen, så har jag nog sagt att en gravid är det som är kvinnligast.

Jadu kvinnligt för mig är iaf graviditet, men en kvinna som inte kan få barn är ju inte okvinnlig heller. I dagens samhälle så är väl inte "reglerna" så tydliga kvinnligt och manligt har förbytts till något som jag inte ens vet vad det är.
Qui dormit, non peccat
En kvinna kan vara kvinnlig i något som kan verka "okvinnligt" på en annan. Jag vill inte låsa mig i hårlängd, matvanor och sådant, för isf borde jag ringa och boka tid för könsbyte :P
Kinnlighet en utstrålning. En känsla. Den kan en människa förmedla på så många olika sätt.
Paulina
Nu har jag funderat lite och det ligger en hel del i utstrålingen mer än om man är gravid eller inte.
En kvinna som känner kvinnlig utstrålar också kvinnlighet. Det sitter inte i kläder, smink, hårlängd osv. Det kan vara att hon är stolt över den hon är. Sedan sitter det nog en hel del i betraktarens ögon, om man tycker att kvinnan är kvinnlig.

#6 Men en man som är stolt över sig själv, vad är skillnaden där? Varför blir det kvinnligt bara för att det är en kvinna som känner så?
jättesvårt att svara utan att det blir fördomar eller stereotyper… och det är nog mycket svårare nu än för 200 år sedan eftersom det nu är mycket mer tillåtet att korsa gränserna mellan manlig och kvinnligt.
Mjuk, kurvig och omvårdande kanske.. 

#8 Det kanske är så att kvinnligt och manligt är just stereotypt? Och vi vill inte gärna tänka så där för har vi svårt att definiera det?

Haha:p det enda jag tänker på det är det alla pratar om den kvinnliga charmen, den är ju bara något kvinnor har, alla har en charm som gör att något med dem märker man är kvinnor
Kvinnligt för mig är när en kvinna känner sig kvinnlig och tycker om hennes utseende och är nöjd över hur hon är!
Men det är inte heller okvinnligt om man har dåligt självförtroende…
Det är svårt med det där
Om man frågar killar så får man svaret "Kurvor"
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

#11 Men hur känner man sig om man känner sig kvinnlig?
Och vad är skillnaden mellan manligt och kvinnligt om det är självförtroendet och att man är nöjd med sig själv som är kvinnligt? Är självsäkra män kvinnliga? Eller är det bara könet som skiljer?
#12 Det finns nog egentligen inget rätt svar på vad som är kvinnligt och manligt
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

även män kan ju bejaka sina femenina sidor…likväl som kvinnor kan bejaka sina maskulina sidor… 

#14 och vad är då dom maskulina respektiva feminina sidorna=)

#15 tja inte vet jag! 
men de femenina hos en man är väl det mjuka, förstående, empatiska, väninnematerialet?
lite mjukhet helt enkelt…
o det maskulina hos kvinnan…..lite jävlar anamma, kan själv, ska visa de jvlarna, ingen talar om för mej vad jag kan o inte kan göra?
… lite stake helt enkelt 
för mej är det nog så….
hur tycker du det är? 

Jag vet faktiskt inte, därför jag frågar=) Det känns för mig som att allt som jag kommer på som kvinnligt mest är fördommar och mer eller mindre allt av det gör mig till en man=p

#17 hehe… ja det stämmer nog att det mesta man tolkar som kvinnligt vs manligt är fördomar som sitter sedan generationer tbx…. som tex att barnomsorg är kvinnligt… ööhh ursekta? vem har sagt att en man som jobbar i barn omsorg är mindre lämpad? är det för att han är man?
eller en kvinna som vill bli brandman…är hon okvinnlig? knappast men i alla tider har kvinnor tatt hand om barn o män släcker bränder….
så egentligen så borde kvinnligt o manligt vara såhär:
kvinnligt
Slidan
klitoris
blygdläppar
bröst
livmoder
äggstockar
förmåga att producera ägg
och fler fettdipåer
xx kromosoner
manligt
penis
ollon
skäggväxt
stort adamsäpple
grov röst
grövre hår på allehanda kroppsdelar
större muskulatur
pung
förmåga att producera spermier
xy kromosoner

sen finns det ju faktiskt de som föds tvåkönade sk. hemafroditer… men det egentliga könet går att avgöra med ett kromoson test.
xx = kvinnligt (även om det finns en penis)
xy = manligt även om det finns en slida eller bröst

så manligt eller kvinnligt ligger egentligen i generna och borde inte vara något som syns på utsidan.. inte idag i alla fall när man kan operera sej till höger o vänster…herrejisses! det finns ju till o med människor som ser ut som katter 

#18 så egentligen är skillnaden bara fysiskt och fördomar…

#21 japp…jag tror det
och media är en stor bov i dramat…
Tänk….det var inte längesedan kvinnan fick rösträtt i sverige (1921) innan så fick kvinnan inte rösta…"för att hon hade ju bara moderskärlek o kvinnliga banala saker såsom hem o barn i huvudet"
Snacka om fördomar om kvinnlighet!! ???
så jaaa…. det sitter enbart i generna…och i fördomarna 
enligt mej

Visserligen så är mycket fördomar som fortfarande ligger kvar men i grund och botten så skiljer sig kvinnors och mäns hjärnor åt. Vi använder olika delar och prioriterar olika saker beroende på vilken hjärndel vi använder mest.
Alla våra grundläggande instinkter (Födointag, Flykt, Försvar och Fortplantning) finns i reptilhjärnan, vilket innebär att i grund o botten är vi likadana. Men när frontalloberna kopplas in tillsammans med de andra hjärndelarna så reagerar manliga och kvinnliga hjärnor olika. Men inte ens när vi är spädbarn och innan vi fått fördomar i oss så fungerar flickors och pojkars hjärnor olika, vilket jag tycker är rätt intressant faktiskt=)
Qui dormit, non peccat

#23..okej…jag glömde den biten
får lägga till det på manligt o kvinnligt listan
och jag håller med…det är intressant
kvinnligt
Hjärnans tankemönster
Slidan
klitoris
blygdläppar
bröst
livmoder
äggstockar
förmåga att producera ägg
och fler fettdipåer
xx kromosoner
manligt
Hjärnans tankemönster
penis
ollon
skäggväxt
stort adamsäpple
grov röst
grövre hår på allehanda kroppsdelar
större muskulatur
pung
förmåga att producera spermier
xy kromosoner
Jag tycker det räcker med att jag född kvinna. Sedan lever jag efter min personlighet, inte kön.
Jag klär upp mig ibland, men jag gillar gå omkring i mysiga kläder hemma. Viktigt för mig är att jag har långt vackert hår. jag brukar sminka mig, men går ofta utan smink också.
Jag kan kakla, tapetsera, lägga golv, skruva och borra och såga.
(Min syster förstår inte hur jag kan göra sådant själv) Men jag gör det för att jag tycker om det. Jag har heller inte varit ihop med någon speciellt händig man.

#23 Om vad och i vilka situationer tänker män och kvinnor olika?

#23 det är inte det att vi tänker olika utan att olika delar av hjärnan arbetar…. beroende på om man är man eller kvinna…. alltså vi kan tänka samma sak fast olika delar i hjärnan arbetar…om ja inte missuppfattade helt?

De stämmer bra det, olika delar av hjärnan arbetar på män och kvinnor även om vi kommer fram till samma sak=)
Qui dormit, non peccat
Det är bevisat att män (i genomsnitt!) är bättre på rumsuppfattning och att kvinnor (i genomsnitt) har bättre simultankapacitet. Men eftersom det är genomsnitt så betyder det ju inte alls att alla kvinnor eller män följer mönstret. Det finns kvinnor som galant backar en lastbil med släp in där det finns 1 cm marginal… och det finns män som är piloter och fixar att ha koll på alla lampor och apparater samtidet.
Utöver dehär två sakerna ska det inte finnas någon skillnad på vad hjärnan kan prestera hos män/kvinnor (i ganomsnitt)
En kvinna som är mån om sitt yttre, och som är mån om andra, det är en riktig kvinna enligt mig.

#30 då är jag man=)
#30 Och många män i min omgivning är då kvinnor….

#28 är det egentlgien en skillnad värd att tala om då? OM vi ändå kommer fram till samma saker? jag menar en högerhänt och en vänsterhänt kan skriva samma sak men använder olika händer, ingen större skillnad för mig egentligen.
#29 hihi, alltså är definitionen för kvinnlig någon som inte kan baka en lastbil=p
#33, nej, det är det med rumsuppfattning, som altså genomsnittsmannen är bättre på, det kan t.ex. handla om att fatta att det finns en centimeters marginal, så det är lugnt, eller nej, det är en cm för lite, jag backar inte. Genomsnittskvinnan som är sämre på rumsuppfattning behöver större marginaler, är inte lika bra på att bedöma 3-dimentionell plats.
#32 Så är det ju vad man än skriver. Det finns alltid både män och kvinnor som är lika i sätt.
För mig är i alla fall det väldigt kvinnligt. :)

#35 jepp så är det alltid så då är frågan, finns det egentligen något som är manligt respektive kvinnligt?
Finns nog ingen regel nej. Allt handlar bara om hur varje person ser på saken. Min "sanning" är ju inte din sanning.
Jag ser kvinnlighet i hur man uppför sig eller vad jag ska säga, nån som är lite piffig i sitt utseende, sättet att röra sig på och tala hlar också om kvinnlighet. Svårt att definera tycker jag, handlar mest om många små detaljer.
/Christine

Jag är nog inte speciellt kvinnlig. Det enda man egentlgien kan döma efter är utseende och uppförande som syns. Att vi använder olika delar av hjärnan för att komma fram till saker är inget någon annan egentlgien vet eller ser så det är svårt att använda det som en definition på kvinnligt när man träffar folk.
Det yttre och beteendet är ju mest fördomar om hur man tycker en kvinna ska vara, inget är rätt och inget är fel egentligen, det är ju bara åsikter. Men jag tror inte jag passar in på en enda av dom beskrivningarna av kvinnor som finns här=)