Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettklimakteriet
Läst 7716 ggr
[ninanni]
0

Vad gäller?

Jag har hört att först efter sista mensen då har man upp till 10år med olika symptomer att vänta och det är klimateriet? Vad heter det då som man har innan?

Som när jag var 35år började svallningar och nattliga svettningar kroppen,heta händer och fötter(som man brinner)det var 8år sen, för två år sen började min mens minska och jag får "gråtperioder"har gjort så tills idag.

ska man vänta sej ännu värre när mensen är helt borta? ska man ha yttligare 10års helvete?

Sen om någon ängel här kan svara på en sak jag undrat så många år. Varje hormonsvängning jag haft typ mens,fött barn och nu detta..så får jag förkylnings symptom..ont i halsen,febervärk,ont i körtlar osv..vet någon vad det kan vara? kramar

IaMiaMaria
0

Det finns ingen som kan säga att du kommer ha problem i 10 år sen försvinner dem.

Så kan det vara för någon, dina besvär kanske förvinner helt med din mens. Men sen så finns det hjälp att få. dumt att gå och ha svåra besvär då de går att lindra.

Prata med din barnmorska så har hon säkert någon lösning till dig.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

hus-musen
0

menopausen brukar börja ju ungefär i 45årsåldern, ibland tidigare och ibland senare. Men den fortsätter inte i 10 år efter sista mensen, de är inget som är sant. Mormor hade problem i kanske 3-4 år efter att hon kom in i klimakteriet.

Så jag tror att du har något hormoniellt problem som kan hjälpas, min mormor fick tabletter som minskade värmevallningar mm=) Prata med din barnmorska=)

Qui dormit, non peccat

ANNIA
0

När det gäller klimakteriet/menopausen så finns det inga generella regler. Utan det är väldigt individuellt.

Själv kom jag in i förtid för 8 år sen. Då mest bara oregelbunden mens. För ca 4 år sen börja jag få vad jag kallar värmeväxlingar. Bara att jag kände mig extra varm ibland. Och dom hade jag inga större problem med utan tänkte att jag slapp lindrigt undan om det bara skulle bli så.

För ca 3 år sen börja svettningarna. Jag tar tabletter emot dom men nu gör inte dom längre nytta utan får försöka hitta nytt märke. Har fortfarande mens även om den är oregelbunden.

Och för min del så ställde även sömnen om sig. Jag var klart en nattmänniska förut, oftast kom jag inte i säng förrän 5-7 på morron och gick upp sent på eftermiddan. Sen blev tidigare isäng och uppe nån gång på förmiddan. I höstas ställde det om sig igen till natt och nu håller det åter på att ställa om till dag.

Mamma hade knappt några problem alls, hennes mens sluta när hon var 45 och fick inga som helst känningar av nåt.

En väninna till mamma som är över 65 har alltid haft svettningar ända från början, har även idag.

Finns även dom som inte haft några problem alls under många år efter att mensen sluta för att sen få problem.

Så hur det blir för dig ninanni går inte att säga generellt. Så det enda du kan göra är att prata med barnmorska.

hus-musen hela klimakteriet/menopausen är hormonellt eftersom kroppen slutar producera hormonet östrogen. Och det är östrogen man äter för att minska ner tex svettningarna.

[ninanni]
0

tänk att det finns änglar lite här och var på fonusGlad

tusen tack för era svar! Nu känns det mycket bättre,det är bara att rusta för kommande dagar med hormoner då!Skrattande

Jag tror oxå ,hur kvinnan har det runt omkring"det påverkar klimateriet ! Kram

ANNIA
0

ninanni här kommer ett par äldre länkar som du kan läsa lite. vallningar från alternativ behandlingar och sen örter-östrogen från häxor vad man kan ta för naturläkemedel.