Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 8346 ggr
Kisemisen
0

Min vikt är hemsk

Jag är 13 år
1.59 cm lång
väger 37 kg.

Jag hatar det, inga kläder sitter snyggt..

Har ni något tips på hur man kan gå upp i vikt?
Jag är rätt onyttig av mig, men jag har nu bestämt mig för att börja äta nyttigt.

Jag cyklar 8 km per dag.

Jag hatar verkligen mina lår som är spinkiga.
Usch

Jag vill egentligen inte prata om det, jag ser.. ne usch.

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

peaches
0

Du kan ju försöka kontakta en dietist som kan hjälpa dig med precis rätt kost, det skulle jag ge som tips.

Animalen
0

Jag är ungefär lika lång som dej fast väger 44 kg, fyller 13 imorrn. Men guud vad lite du måste väga. Fortsätt kämpa tjejen!

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Sweelin
0

Jag är 1,69 cm och väger 45 kg…

Gå upp vikt har jag aldrig kunnat

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

ChristineL
0

En del har ju anlag för att vara smala, andra för att vara lite rundare. Du är ju fortfarande ung och växer fortfarande, kanske kontakta skolsköterskan och se om hon kan ge dig en remiss till en dietist? Jag förstår att du vill gå upp i vikt, har varit tillsammans med en väldigt smal kille som också verkligen ville gå upp. Tyvärr levde han i stort sett på hamburgare och pizza, det är ju inte nyttigt för insidan att äta sånt.

Men lycka till iaf! :)

Rita-S
0

Jag skulle gissa du borde forsöka få i dig lite mer proteiner. proteiner är kroppens byggstenar när man tränar, utan dom ingen muskler. Eksakt hur mycket du borde öka därimot är svårt att säga när du inte säger nånting om hur du äter :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gerbilflicka
0

Jag tror att det kommer att fixa sig sjalvt med tiden… jag va ocksa jattesmal nar jag var yngre, fast jag at massor av onyttigheter och enorma potioner mat. Sen andrades allt det dar av nagon anledning och jag gick upp for mycket i vikt istallet. Obestämd Jag tycker inte du ska oroa dig allt for mycket utan ata som vanligt (kanske extra proteiner som ovanstaende foreslar) och sen bara ta det lugnt.

Kisemisen
0

jag kan berätta hur jag äter, dock är det lite pinsamt.

till frukosten äter jag kornflakes med jordgubbssylt och mjölk, oftast, ibland äter jag ingenting, kanske tar med mig ett äpple på vägen då min mage kan kurra hur ofta som helst.

till middag äter jag då skolmat, jag brukar inte ta så mycket grönsaker men jag hade tänkt börja med det nu.

när jag kommer hem så är det inte alltid så att vi äter mat, men om vi gör det så är det vid 6-7 tiden. det är ganska onyttig mat det också.. mamma hon jobbar alltid och har svårt och hinna med, då blir det att hon tänker att vi måste ju äta, och då köper hon lite pyttipanna.

Sen på kvällen så kan det ju hända att jag äter lite kornflakes till.

Så jag äter inte frukt om jag ska vara ärlig, inte så ofta.. Det blir mer grönsaker då.

_Men kan ni berätta var , alltså i vilken maträtt och grönsaker det finns mest protiner i.

_Jag äter precis som jag ska.. eller jag äter kanske lite väl mycket :P.
Men jag har en tendens att inte gå upp i vikt, har vägt mellan 35-37 sedan 5an.
Dock är det ingen som liksom lägger märke till det och egentligen mår jag inte överdrivet dåligt eftersom jag inte har ätstörningar eller något sånt, visst skulle jag vilja gå upp i vikt, det skulle ha gjort super mycket med mitt självförtroende.

jag cyklar 8 km / dag, jag springer inte så ofta.
Jag har även astma vilket gör det jobbigt att springa och då blir det inget roligt utav det.

Nu till våren ska jag införskaffa mig ett par rollerblades då jag är mest missnöjd med mina spinkiga lår.

Men i vilket fall som helst, i vilka frukter/grönsaker finns det mycket protein? Som ni kan tipsa om

Tack tack /l

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Chestnut
0

Protein hittar du framförallt i kött. Riktigt kött. Sen även bönor, linser med mera innehåller mycket protein. Även ägg.

Du kanske skulle kunna koka dig ett ägg till frukost? Ägg, ett glas med apelsinjuice och en smörgås med ost och paprika på tycker jag i alla fall är jättegott!

Med vänliga hälsningar
Chess

Mitralis
0

Jag är absolut ingen expert, men som jag ser det så verkar det som att du under en hel dag ibland bara får i dej kalorier motsvarande en måltid. Då är det inte alls konstigt att du är smal.

Man bör äta fyra/sex gånger per dag. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsfika.

PROTEIN
Kött och fisk innehåller mycket protein och det gör ägg och mjölk också. Därför är det självklart att många undrar om vegetarisk mat innehåller tillräckligt med protein.
Så länge man har kvar mjölk, fil, ost och/eller ägg i sin mat behöver man inte bry sig speciellt. Under förutsättning att man äter den här maten mer än bara någon gång i veckan.
Veganerna behöver däremot leta upp sina proteinkällor: baljväxter (torkade ärtor, bönor och linser samt djupfrysta gröna ärter), alla de olika sädesslagen samt frön och nötter. Det finns protein i grönsaker och frukt också men i mycket små mängder.

[Fiction]
0

Du är 13 år och inte färdigväxt, varken på längden eller bredden. Om du äter normalt för din ålder, kommer du att få mer hull och muskler på kroppen tids nog. Hormonerna kommer att göra sitt, var så säker. Ingen brådska. :)

Rita-S
0

Kikärter innehåller dessutom mycket proteiner, men om du äter kött och mjölkprodukter får du i dig proteiner från detta. Sen är ju frågan hur mycket grönsaker och så du har i förhållanden till köttmängden o så :)

Men det värkar som du äter relativt normalt, dock skulle jag nog rekomendera att inte slarva med frukosten och även lägga inn något mellanmål här och där. Du borde, anser jag, äta minst 3 större mål om dagen och gjärna 1-2 mellanmål med. Du är fortfarande i väkst, din kropp behöver byggstenar och energi för att forma dig :)

Om du lägger till kanske ett kokat ägg på frukosten, och kanske nåt äpple eller annan frukt som mellanmål samt ser till att du äter när du kommer hem från skolan även om familjen kanske inte gör det så tror jag alt är bra. man skal inte va hungrig på morgonen när man ätit klart, det är ju då man lägger grunden för den energi man behöver under dagen.

Det värkar inte som ni äter helt fruktansvärt dårlig hemma tycker jag. Pytt är kanske inte världens bästa, men det är ändå bättre än att låta bli äta, och bättre enn McDonalds.
Det finns många maträtter som inte behöver ta lång tid att göra, som tar lika kort tid som pytt.
Exempelvis kan man dampa grönsaker i micro medan man stäker nån laxfilet, eller nån annnan sort fisk, sen finns det beasås på box som man kan använda som kall-sås brevid. Men om din mamma jobbar mycket förstår jag hon kanske inte har orken att hitta på snabblagat mat. Det finns dessutom en stadig ökande mängd microlåder som är rätt hälsosamma numera.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Mitralis
0

Kan tyvärr inte hålla med #11 om att du äter "normalt" då det verkar som att du ibland bara äter lunch.
Kornflakes med jordgubbssylt är mest bara socker och ger ingen riktig näring. Pyttipanna är okej, gärna med stekt ägg till, men det är inget man bör äta varje gång.

I övrigt så håller jag i stort sett med #11 som kommer med bra tankar och förslag =)

Jag är lite orolig att du cycklar 8 km per dag med så lite näring i kroppen, det kan inte vara bra. Har du otur så kommer din pubertet att försenas eftersom kroppen går på sparlåga.

Jag är glad över att du är så smart att du själv inser att du inte äter helt rätt och jag ser stort hopp för dej=)

Gå gärna in på Matlust i Fokus och titta på Snabbt och gott och Vardagsmat. Under Snabbt och gott hittar du en god Tonfiskröra som vem som helst man röra ihop och ett lika enkelt recept på Laxpasta.

Rita-S
0

#12 .jag menade normalt som normal mat. Som du ser uppmanar jag att äta fler mål och mellanmål dessutom..

Mitralis
0

#13 Eftersom jag bara såg pyttipanna och kornflakes med jordgubbssylt och mjölk som förslag på mat de åt, så gjorde jag bedömingen att det nog inte var så varierad kost.

Och som du ser i #12 så håller jag ju med dej =) "I övrigt så håller jag i stort sett med #11 som kommer med bra tankar och förslag =)"
Håller med om fler mål mat som du ser i #9

Mitralis
0

Kisemisen. Hur mår du egentligen?
Ser i ett inlägg att "Dock är det ingen som liksom lägger märke till det och egentligen mår jag inte överdrivet dåligt eftersom jag inte har ätstörningar eller något sånt, visst skulle jag vilja gå upp i vikt, det skulle ha gjort super mycket med mitt självförtroende."

Sedan undrar jag om det finns möjlighet att dina äldre syskon kan hjälpa er med maten.
Om dom har flyttat hemifrån, men ändå bor nära, så kanske du kan gå till dem och äta när mamma jobbar sent.

Kisemisen
0

#15, hur jag mår?

Alltså, det kanske framstår som om jag mår så dåligt precis som om jag hade kunnat skära mig själv os.v, det gör jag naturligtvis inte!
Jag menar, att det hade gjort rätt så mycket på mitt dåliga självförtroende att gå upp i vikt.
Men att jag väger så ''lite'' är inget som snurrar i mina tankar hela tiden, kanske mest om jag e.x provar kläder.
Men det som snurrar mest i mitt huvud är hur mina lår ser ut. Att se mina kompisar som jag tycker har perfekta lår kan vara.. alltså, inte jobbigt, men det kan kännas mer ``varför är det där inte jag?´´.

Jag bor 5 mil utanför stan där mina syskon bor, och det närmaste huset är till en gammal gubbe med sin tant som bor 5 km ifrån oss, så det är liksom inget val.

Min mamma tycker att hon väger för mycket och har försökt gå ner i vikt, vi köper därför mycket grönsaker os.v, men nu när hon har fått sin sjukdom så har hon blivit mycket tröttare så hon orkar inte stå med mat i flera timmar, när hon kommer hem vid 7 tiden så gör hon lite mat (med sallad) och sen blir hon trött och vilar lite..

Jag cyklar ungefär 8-9 km / dag och sedan ska jag även börja åka inlines.

Igår så åt jag havregrynsgröt med margarin och lättsockrad sylt, då jag inte bara vill sluta med sockret BUMS!

Men idag gick det åt h*lvete igen, då mitt sockersug bara kom och jag åt lite godis..
I skolan.

Och ett wienderbröd och 88an.

Men imorgon så ska jag försöka börja äta lite mer proteinrik mat.

Lycka till mig själv :)

Rita-S
0

Heja heja, vi hejar på dig :)

Kisemisen
0

#17, tack ;) jag kan ha en viktdagbok.

Skriva hur mycket jag väger varje dag och vad jag äter :)

[Fiction]
0

#18 Jag tror inte att en viktdagbok är en särskilt lyckad idé, då det blir alltför mkt fokus på vikten. Detta kan lätt slå över i en besatthet. Jag vet av egen erfarenhet.

Jag föreslår i stället att du äter en varierad kost. Tänk dig en tallrik som består av: 1/3 grönsaker, 1/3 spannmålsprodukter (ris, pasta, potatis, gryn etc), 1/3 protein (kött/bönor/sojaprodukt/fisk). Se bild här nedan.

Varje dag bör du få i dig:

- Frukost
- Mellanmål
- Lunch
- Mellanmål
- Middag
- Kvällsmål (bör vara utformad ungefär som frukosten)

mongu
0

Min tanke när jag läser det du skriver är att du behöver hjälp av en dietist. För att lära dig hur du ska äta. För det verkar inte som du äter så värst bra.

Verkar va mest godis eller söta saker och ganska oregelbundet.

Vikten tycker jag att du inte ska ha för mycket fokus på. Du är tonåring och det händer så mycket i din kropp under några år här.

Men däremot att vänja dig vid mat att äta på regelbundna tider och att se till och få i dig alla mål. Från frukost och sen dagen igenom.

Vet inte om du är äldst eller hur gamla dina syskon är, men en tanke när du berättar att din mamma inte mår bra. Det är att kanske ni kunde underlätta för henne genom att hjälpa till att laga lite kvällsmat. Det behöver inte va så märkvärdigt men samtidigt som ni hjälps åt så lär ni er mycket på detta med kost ochså.

För du cyklar en hel del och du ska åka inlines. För att orka så behöver du ha i dig näring. Det är bara så. Finns inga genvägar.

Sen så blir säkert mamma glad för lite hjälp. Givetvis så ska det ju inte va så ni känner det som en  belastning eller är låsta så ni inte kan göra nåt roligt utan mer som en stund ihop i familjen.

Var rädd om dig!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mitralis
0

#16 Skönt att höra att du inte skadar dej på det sättet.

Jag applåderar din frukost. Mycket bra initiativ att koka gröt. Att det var sylt på tycker jag inte gör någonting. Gröten mättar bra ändå =)
Att du äter socker ibland tycker jag inte gör någonting, bara du äter riktig mat också.

Jag har inte sett någon i denna tråd som tipsat om havregrynsgröt till frukost. Ändå dyker du på den bästa av de bästa frukostar, när du själv försöker ta initiativ till en förändring i kosten.

**Jag tror att det är din mamma som behöver en dietist, inte du.
**

Jag tror att du vet nästan precis hur du ska äta för att må bra, men att du blir motarbetad av din mamma.
Tyvärr gör vi vuxna också fel, och vi snöar lätt in i våra egna tankar om vår egen vikt och glömmer lätt att tonåringar har ett större behov av näringsriktig kost.

Jag tror inte att din mamma vill dej något illa när hon lagar den maten hon lagar, eller att hon inte lagar någon mat. Det är bara det att hon glömmer bort att alla inte är som henne.

Tror att det skulle vara bra om du pratar med din mamma om att du önskar att det skulle vara lite mer variation i kosten.

Försök att göra det när ni båda mår bra då det är lättare att prata snällt och komma fram till lösningar då.

Stort lycka till! Jag är övertygad om att det kommer att gå bra för dej =)

emee
0

Protein finns i yoghurt, mjölk, bönor, linser, quorn, ägg…äter du direkt när du kommer hem från skolan, det kan nog vara bra att göra det…sen är det nog bra att byta ut sylten mot frukt istället och cornflakesen mot musli. Sen tror jag det kan vara bra att styrketräna, det gjorde jag innan och det är både det att man får lite muskler och att kroppen verkar börja ta upp näring bättre och sånt…

Jag vet hur det är att vara smal, jag har alltid varit det och kanske du ska vara så, det kanske passar digGlad …Asiater till exempel är ju generellt sätt kortare och smalare än västerlänningar så jag är mer som en asiat i storlek än en västerlänning, trots att jag är västerlänning…

pyromanen
0

Har en dotter som är nästan lika smal, trots att hon äter bra frukost, ordentlig lunch och lagat mat på kvällen samt bara godis på lördagar… hon tycker om nästan all mat och tar ordentliga portioner.   Men dels har hon såna anlag (hennes pappa är jättesmal) dels är hon sen till att växa.

Det är ju vanligt att det spretar väldigt under några år i en skolklass, så några växer ifrån flera decimeter och får kvinnliga former, bröst o lår några år tidigare än andra. Och då kanske det kan vara jobbigt att jämföra sig…

Mina tanker när jag läser om dig är att det är viktigt att inte göra en jättegrej av detta, eftersom det kan göra mer skada än nytta att bli väldigt viktfixerat. Som någon annan sa så är du inte alls färdigväxt, och det kommer med all säkerhet "fyllas på" din kropp. Börja inte med matdagböcker eller kaloriräkning!  Du har redan bra vanor vad gäller motion, lägg inte till för mycket mer motion, för då bränner du ju av allt du äter :-)  Godis är inte bra i vardagen!  . Se til att få i dig 3 måltider mat om dagen och om man äter matiga mellanmål utöver 3 huvudmåltider så blir man inte  lika godissugen.  Om din mamma är jättetrött nån kväll så steka några ägg…eller gör en omelett, det kan du t o m själv göra,  superenkelt och bra med protein och billigt.

HannaM
0

Jag vägde inte mycket mer när jag var så gammal och hade ungefär den längden också. Det spelade ingen roll vad jag åt. Jag åt allt, i mångder. Och då menar jag mat. Jag åt ytterst lite godis och chips utan jag åt verkligen mat upp till fem gånger per dag eftersom jag tränade en del då.

Det löste sig av sig själv när hormonerna började göra sig påminda lite mer. Hade dock en lagkompis som var ännu smalare och hn var helt enkelt byggd på det viset. Hon la inte på sig men var fortfarande vältränad och frisk.

Jag tror det bästa du kan göra är att följa dom råd du fått här med mer protein och kanske äta lite mer och dessutom försöka vänja dig vid att du ser ut som du gör och försöka uppskatta dig som du är. Så länge du äter bra, känner dig pigg och din kropp fungerar så är det ingen fara för hälsan att vara smal även om jag förstår frustrationen över att kläderna sitter fel och du inte gillar hur du ser ut. Försök uppskatta dig, ett bra självfötroende och en bra självkänsla är guld värt, vikten löser sig förhoppningsvis.

Kisemisen
0

**Det kändes som väldigt många hoppade på min mamma med att hon behövde en dietist och sånt.
Ni känner inte min mamma!
I slutet av förra året så fick min mamma en ärftlig sjukdom, medicinin som hon äter gör så att hon blir trött.
Och att hon jobbar från 6 på morgonen till 5 på kvällen gör det hela bara värre.
Jag försöker finnas där för henne, jag brukar städa och sånt.
Och jag förstår att hon inte orkar stå och göra mat i en timme när hon är så trött.
Innan var hon väldigt deprimerad och mådde dåligt. Och visst vill hon må bättre, hon vill gå ner i vikt.
Men den medicinen hon äter gör så att hon går upp i vikt.
Detta mår hon också dåligt av!
Eftersom mamma åker innan jag har vaknat på morgonen så blir det att jag fixar min frukost själv, och då tar jag cornflakes för att jag måste äta. Jag är aldrig hungrig på morgonen.

Och det där att min mamma behöver en dietist precis som om det är hennes fel att jag känner att jag väger för lite?
Jag blir bara så ledsen att ni ens kan tänka något sådant idiotiskt även om det bara var ett ''tips'' från er sida.
När ni inte ens känner mig så säger ni något sådant.

Min mamma äter nyttigt, vi brukar ha sallad och sånt, men det är så att jag kanske väljer att inte ta sallad till min mat?

Så om ni tänker sådana tankar, även om det inte var meningen att göra mig ledsen, så gjorde ni det.
**

Mitralis
0

#25 Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Blir tårögd över att mina ord sårat dej så. Det var inte alls min mening.

Jag baserade mina tankar på att du skrev "när jag kommer hem så är det inte alltid så att vi äter mat, men om vi gör det så är det vid 6-7 tiden. det är ganska onyttig mat det också.. mamma hon jobbar alltid och har svårt och hinna med, då blir det att hon tänker att vi måste ju äta, och då köper hon lite pyttipanna."
Tänkte att eftersom du är 13 år så kanske det oftast är din mamma som handlar och ni äter det hon köpt.

Nu i ditt inlägg #25 så kan jag läsa "Min mamma äter nyttigt, vi brukar ha sallad och sånt, men det är så att jag kanske väljer att inte ta sallad till min mat?"

Det var fel av mej att skriva så om din mamma.

FörlåtSkäms

Kisemisen
0

#26, jag menar också att när mamma inte lagar mat åt oss, så brukar hon alltid göra någonting till mej, steka ägg eller ngt

Mitralis
0

#27. Nu låter det genast mycket bättre =) Då får du ju mat även om din mamma kanske inte är så sugen på mat efter en lång och jobbig dag.

Ibland tror att jag skrivit allt jag tänker på det sättet som jag menar det på. Men sedan när jag läser det igen, eller någon annan läser det så blir det inte alls som jag tänkte från början.

Jag tror att vi har haft ett glapp i den skrivna kommunikation som jag tar på mej skulden för.

Än en gång, förlåt.