Mensvärk!
Vaknade av extrem mensvärk igen idag
sprattlade av kramper, mådde illa och yr, åt en ipren och två alvedon som en läkare sagt att jag ska, det hjälpte efter ett tag, det är inte alltid det gör så här ont, men har nån nått tips på nått förebyggande t.ex.
Inget förebyggande, men jag brukar vira in en filt runt mage/rygg när det gör ont. När jag sover kan jag ha en liten kudde under ryggen och en på magen. Sedan kan man ju ta ett bad, det är avslappnande (bara att använda tampong).

Att röra på sig brukar funka lite grann. Ta en promenad eller jogga. Eller ett pass på friskis :) Annars brukar jag ta en alvedon, det brukar också hjälpa.

Jag lägger mig och ser till att jag håller mig varm. Jag får ofta extrem mensverk och blir illa mående. men det brukar bli bättre om ja ligger ned och inte gör ngt alls. och kommer ihåg att äta, man är ju inte direkt sugen på mat när man har ont och mår illa. men iaf ja brukar bli lite bättre när ja har ätit. och sen alvedon.
Jag har hört att man ska ut och gå då man får mensverk
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Jag knaprade tabletter och tog mig en liten värmedyna och la på magen och sedan la jag mig för att sova. Spydde av mina smärtor och sova var det bästa medlet :D
Brukar ta en ipren, lägga mig i soffan med myskläder och värmedyna. Sen tittar jag på någon bra film :)
Värd på Choklad iFokus
Om man ligger still så blir ju mensen också still och flyter inte på?
Ligger där och gnor…
Jag har sällan mensverk men ibland kan jag få ont om jag har mycket och bara ligger till… Eftersom den bara ligger kvar :)
#7 Vad jag ahr hört är det olika. Min flyter på även när jag ligger ner.
Värd på Choklad iFokus
#8 Ja så är det kanske :) Olika för olika individer
För mig försvann alla problem med mensvärk då jag gick ner de är extra kilona jag släpade på.
Prova ta en riktigt låång varm dusch :DDD
o slappna bara av. funkar alltid för mig
Jag skulle aldrig klara av att gå en promenad eller dylikt vid mensvärk - det hjälper inte alls utan är bara plågsamt. Om man inte vet vad som passar så kan man testa olika saker så att man blir säker på vad som passar för just en själv.

Brukar röra på mig och försöka tänka på annat :P
/Elvira :D

Jag tror det är väldigt individuellt vad som funkar. Jag har så pass ont så att jag mår illa och spyr vissa gånger. Då är det ingen hitt att ut och röra på sig.. blir bara värre då. men för någon som har "bara" ont så kankse det är bra att röra på sig så det kommer igång snabbare.

att röra på mig funker inte alls, de känns bara värre och jag blir spyfärdig. Bäst är det att ta ett varmt bad eller en dusch och hålla magen och ryggen varm.
Qui dormit, non peccat
Jag brukar också få en extrem värk. Ibland hjälper inte ens ipren. Jag brukar må bättre om jag får sova, eller spela xbox. Låter konstigt men det hjälper faktiskt då man koncentrerar sig på ett spel istället för hur ont man har. ^^

Tack för tipsen
…dock så har jag extremt ont…och jag tar redan både alvedon och ipren på samma gång…men jag skulle helst slippa det…
#14: Jag har också spytt två gånger, en gång låg jag på golvet och kunde inte resa mig upp, så jag fick krypa ut i badrummet för att spy
#10: konstigt, jag har hört att det kan bero på att jag är så smal

Jag får också en väldig värk. Kan knappt gå. Men jag försöker sova, då brukar det gå över. Mamma och pappa säger alltid: men rör på dig! Det är ju också jätte lätt när man ligger halvt död för att man har så ont..

#18: Jag kan inte sova för att det gör så ont, det är jättejobbigt om det är på natten, då brukar jag vara jättetrött på dagen sen för att jag inte kunde sova på natten. Men som tur är så har jag värktabletter

#17 Att du är smal har inget med mensvärken att göra, isåfall skulle alla smala tjejer vara halvdöda vid mensen!=) Ta inte både ipren och alvedon utan håll dig till en o samma medecin. Är du säker på att du tål ipren då? Jag får ont i magen, feber och spyr av ipren.
Qui dormit, non peccat

Jag har blivit rekommenderad att ta både alvedon och ipren av en läkare, därför att bara ipren inte hjälper ibland, bara alvedon hjälper inte alls…jag har spytt antagligen för att jag fått i mig tabletterna försent och på grund av värken, men det har bara hänt 2 gånger
Det är rekomendationer från läkare att kombinera ipren och alvedon då dessa samarbetar om att stärka varann, samma händer om man tar alvedon och voltaren tilsammans (något jag har fått rekomenderat från min egen läkare faktisk), så det är inte nödvändigvis fel att göra. Men inte alltid det är nödvändigt heller. Sådana saker borde man göra efter rekomendation från vårdpersonell i så fall.
Men det är klart har man så ont att man kräks kan det va bortkastad att ta tabletter, kräks man innan dom hinner bli smält ner så är det ju ingen hjälp att käka tabletter.
Jag tycker du borde tala med din läkare om din mensvärk, för att ha så ont att man inte klarar gå¨upprest och sen kräks är absolut ingen höjdare alls, jag hadde så i början när jag fick mens och jag blev rådad att gå över på p-piller då. Detta är ju ett tag sen nu så det kan ju ha kommet medisiner på marknaden som kan hjälpa så man släpper just detta. Kanske även i form av näs-sprej?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#21 Jo men jag tänkte mera på att om du är säker på att du tål ipren eftersom många har svårt för ipren.
Man ska ju inte blanda medeciner oftast, om inte läkaren sagt nått annat då. så jag litar på er när ni säger att läkarna rått er till det=)
Qui dormit, non peccat
#23 faktisk säger dom detta även på apoteket :D Men jag tycker oavsett man måste få en konfirmation från sin läkare på att det är okej. Trots allt kan det ju va så att en kombination av Voltaren och Alvedon kan krocka med annan medicin man har för andra saker.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Det stämmer man kan blanda Alvedon och Ipren. Det rekommenderas många gånger.
Dom båda verkar på olika sätt. Alvedon är smärtstillande och febernedsättande medan Ipren dessutom är antiinflammationshämmande.
Sen är det många gånger som faktiskt inte Alvedon är den rätta vid mensvärk. Den tar inte smärtan på rätt sätt. Man behöver oftast angripa värken med nåt som är antiinflammatoriskt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Att det kan vara så olika från person till person! Jag har ingen mensvärk alls! Och det är jag glad för! :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Du kanske ska höra med läkarna om du kan få starkare värktabeller utskrivna? Naproxen åt jag för några år sedan mot mensvärk och det hjälpte faktiskt. Eller som någon annan skrev, prova om det kan hjälpa med p-piller(om du inte redan har det).

Jag har sex när jag har den värsta värken och det brukar i princip gå över helt då.
Kanske inte fungerar för alla och alla tycker ju inte om att ha sex när dom har mens. Men det är värt att prova kanske =)
Om någon är sugen på att testa alternativa metoder har jag blivit rekommenderad te på daggkåpa, hallonblad (inte svarta teer med hallonarom) och/eller rölleka. Ska nog testa på det själv, och då får man ta och dricka ett par koppar/dag runt mensen. Min mor gav mig ett "kvinnote" som innehöll just hallonblad och daggkåpa, så det borde ju gå att få tag på.
_No way! Yes way!
Jag hade förr väldig mensvärk. Var inte i skolan under hela mensen för det gjorde så j*vla ont. Men sen jag började med p-piller har jag bara lite ont och det hjälper att ta en ipren om dagen :)