Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 9697 ggr
elyse
0

Järnbrist?

Finns det någon/några här med erfarenhet av järnbrist? Jag tror att jag måste ha brist på något, järn ligger närmast. Jag känner mig ofta trött och tung i huvudet. Blek är jag född som, så det är ingen skillnad där. Jag äter inget rött kött. Jag funderar också om jag kan ha brist på E-vitamin, det är ju liknande symptom. Vad tror ni andra?

Maathilda
0

Har samma symtom, tror att jag också har det. Har ofta ont i huvudet, yr osv. Ska åka till vårdcentralen o kolla det. Jag har det nog för att jag är vegetarian.

elyse
0

Jo, eftersom jag äter inte äter rött kött så tror jag att även jag missar en del.

[mia-38]
0

Ni kan kolla upp er B-12:a.
Äter man inte kött kan man ha brits på denna.

MVH Mia

mongu
0

Tycker ni ska kolla lite värden överhuvudtaget. Det är lätt att få brist på flera olika om man inte äter kött.

Viktigt är att då få i sig proteiner på annat sätt.

Vad äter ni i stället? Är ni bra på att laga vegetarisk mat?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

elyse
0

#4 Protein är väl inget problem? Det finns i grönsaker och bönor, bl.a. Men järn och B12 är svårare.

Jag äter alltid en burk vita bönor i tomatsås och två stekta ägg till frukost. Annars är det väl vanlig mat mest, kyckling- eller kalkonkorv istället för vanlig korv, kycklingburgare, quornfiléer, lasagne på sojafärs, pastasallad etc.

mongu
0

Hittade lite om detta på en bra sida http://www.vegetarian.se/GronMatgladje.html#sid0 kopierar det hit:

Viktigt att tänka på när du väljer vegetariskt  

Protein

Protein är nödvändigt för bildandet av enzymer, hormoner, antikroppar och för underhållet av cellerna. Fullvärdigt protein, med alla för kroppen livsviktiga aminosyror, finns i mjölkprodukter, sojabönor och i kombinationer av andra baljväxter, gröna blad, grönsaker, sädesprodukter, nötter och frön. Det finns ingen anledning till oro för proteinbrist om man väljer en laktovegetarisk kost.

Kolhydrater

Kolhydraterna är kroppens viktigaste och snabbaste energikälla. De kolhydrater som inte används till energi direkt lagras i levern och musklerna. När dessa lager är fulla ombildas resten av överskottet till fett. Frukt, bär och mjölkprodukter ger sockerarterna druv-, frukt- och mjölksocker. Rotfrukter, potatis, spannmål och vissa baljväxter ger kroppen stärkelse.

Fibrer

Fibrer behövs för att öka volymen hos tarminnehållet och hindra förstoppning. Fibrer suger också med sig överflödigt fett och bidrar till att sänka halten av kolesterol och triglycerider i blodet. Kostfibrer i form av cellulosa (onedbrytbara växtdelar) finns i grönsaker, grovt bröd, fullkornsflingor, fruktskal och som pektiner (geléliknande ämnen) i frukter och bär. Kostfibrer finns i mycket låg halt i vitt bröd och inte alls i animaliska produkter.

Fett

Fett behövs för att skydda nerver och benstomme, samt kroppen mot värme och kyla. Fett fungerar dessutom som smakbärare i matlagningen. Fetterna är nödvändiga för kroppens upptag av A-, D-, E- och K-vitaminer. Det finns tre sorters fetter: mättade-, enkelomättade- och fleromättade fetter. Mättade fetter finns i animaliska livsmedel, smör, grädde och kokosfett. De mättade fetterna höjer blodets kolesterolhalt. Enkelomättade fetter finns i olivolja och rapsolja. Dessa är bäst att använda vid stekning. Fleromättade fetter finns i vegetabiliska oljor, bl. a solros- och majsolja samt i nötter och frön.

Forskare världen över konstaterar att vi bör minska på allt fett, oavsett sort. Det gäller att vara uppmärksam även på det dolda fettet i alla bakverk, färdiglagad mat, paneringar mm. Man kan utesluta matfett och lägga pastej eller ost direkt på brödet. Det går att laga mat i ugnen med minimalt med fett, eller lägga maten i kall stekpanna utan fett och steka försiktigt. Det mest generella råd som går att ge med de kunskaper vi har idag är att äta så lite fett som möjligt och då i så naturligt tillstånd som möjligt.

Vitaminer

Vitaminer är nödvändiga för att undvika rubbningar i ämnesomsättning och livsfunktioner. Ny forskning tyder på att vitaminer är viktiga när det gäller att förebygga sjukdomar. En kost som till stora delar består av grönsaker och frukt tycks hindra vissa former av folksjukdomar. Om vitaminerna har en skyddande effekt vet man ännu inte. Troligtvis fungerar vitamin C och E, betakaroten och grundämnet selen som antioxidanter, ämnen som motverkar de fria radikalerna, som annars skadar kroppens celler. Vitaminer brukar delas upp i två grupper: fettlösliga och vattenlösliga.

Fettlösliga vitaminer kan lagras i kroppen. Till dessa hör vitaminerna A, D, E och K. Till de vattenlösliga hör vitamin C och B-vitamingruppen. Dessa lagras inte i kroppen, utan överskottet följer med urinen ut.

Vitamin B 12

Med en laktovegetarisk kost täcker man behovet av vitamin B 12 utan svårighet. Väljer man att äta vegankost, dvs. utesluter mjölkprodukter, kan det vara lämpligt att äta tillskott av B 12.

Vitamin D

D-vitamin är nödvändigt för kalkupptagningen och fås via solbestrålning av huden, matfett och kallpressade oljor, nötter och frön samt vitaminberikade mjölkprodukter. Den som vistas inomhus större delen av året och utesluter mjölkprodukter ur kosten bör äta tillskott av D-vitamin. Detta gäller framför allt barn och äldre.

Mineraler

Vissa mineraler behöver kroppen dagligen. Hit hör fosfor, järn, kalcium, kalium, magnesium, natrium och svavel. Andra mineraler, s k spårämnen förekommer i låga halter i kroppen. Här behövs endast små mängder. Men dessa spårämnen är precis lika viktiga som de andra mineralerna. Till spårämnena hör mangan, koppar, zink, molybden, kobolt, krom, nickel, kisel, bor, fluor, klor, jod och selen.

Järn

Det är viktigt att välja järnrika födoämnen, speciellt för kvinnor i fruktsam ålder, gravida och ammande. Baljväxter (linser, sojabönor, ärter m m), mörkgröna vegetabilier som grönkål, spenat, nässlor, broccoli, maskrosblad och spannmålsprodukter är exempel på sådana födoämnen. Väljer man sedan att kombinera dessa med C-vitaminrika grönsaker, frukter och bär ökar kroppens förmåga att ta upp järnet. Hirs och aprikoser är särskilt järnrika. Att använda en järngryta vid kokning av syrliga och C-vitaminrika livsmedel ger också ett icke försumbart järntillskott.

Järnupptaget från vegetabilier är lägre än från animalier. Därför bör man som vegetarian vara speciellt noga med att äta C-vitamin vid varje måltid, eftersom det har gynnsam effekt på järnupptaget.

Säd och mjöl innehåller fytinsyra, som kan hämma järnupptaget. I fullkornsbröd bakat på surdeg eller med lång jästid reduceras fytinsyran. Ät gärna skivor med lök, paprika eller vitkål som pålägg på brödet för att få C-vitamintillskott.

Grön matglädje är komponerad speciellt med tanke på järntillförseln. Järnrika och C-vitaminrika produkter ingår i varje måltid. Om man följer matsedeln och äter de angivna mängderna är risken för järnbrist liten.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

gullenos
0

Jag ska gå till doktorn eftersom jag också har brist på något ;S Men jag vet inte vad men det får väll doktorn säga. Hoppas det går bra för dej!

Tatsja
0

Ett råd jag fick i min ungdom var att strö persilja på smörgåsen eller krasse. Äta det varje dag, så fick jag inte järnbrist. Det har hjälpt mig under åren.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mongu
0

# 7 Prover visar vad du har brist på. Också vissa symptom förstås men främst prover.

# 8 Ja persilja är mycket bra att använda.

Vet inte om vi ofta glömmer bort sånt som förr va naturligt? Vad som var bra att äta osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Tatsja
0

Krasse är ju lätt att så också. Barnen älskar att se hur fort det väcer.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?