urinvagsinfektion?
Har pa sista tiden blivit "akut" kissnodig ungefar var 10e minut. Jag maste springa pa toa for att undvika olyckor, och anda ar det bara nagra droppar. Det ar aven lite irriterat dar nere sa att saga, kliar eller svider inte, bara en irriterande kansla. Kan jag ha urinvagsinfektion? Och vad gor man isf at det? Har inget minne av att jag har haft det forr.
// Amanda

Kan val tillagga att det blir lite battre om jag inte dricker sa mycket, eller om jag ror pa mig.
// Amanda

Du har urinvägsinfektion och du måste dricka mycket! Annars kan de krypa upp i njurarna på dig. Drick lingonsaft och tranbärssaft så mycket du kan!
Hjälper inte det så måste du gå till en läkare och få medecin utskrivet.
Qui dormit, non peccat

Vilken tur att jag har tranbarsjuice hemma da! Asch vad jobbigt..
// Amanda

Är de bara sådär pyttelite så är de inte så farligt=) Brukar gå över på nån dag om man dricker ordentligt! Vänta tills de känns som att du kissar taggtråd..Fy fan, de var vidrigt!
Qui dormit, non peccat
Lite konstigt tycker jag att det är att du inte har ont, urinvägsinfektion brukar göra svinont, sådan helsk smärta att det känns som att man bara vill dö! Usch jag hatar urinvägsinfektion!
Men som sagt drick så mycket du bara kan, blanda i citronsaft eller tsk äppelcidervinäger det är bra. Tranbärsjuice ska också vara bra.

#5 Nja om de är bara en liten som inte brytit ut helt så är de mest irriterande känsla=) Brukar sj ha så innan tagtråden kommer..
Qui dormit, non peccat
#6 Jag har själv haft otroliga problem med urinvägsinfektion och det gör ont som jag vet inte vad på en gång. Får det så fort jag har blöta badkläder för länge eller om jag sitter där det är kallt, räcker ibland med att jag går ut när det är lite för kallt. Ja jag är jätte känslig när det gäller det där tyvärr! :(
Jag brukar kalla det "förstadie" när man är jättenödig konstant fastän blåsan är tom. Då brukar det gå över av tranbörsjuice eller att pressa lime i vatten och dricka mycket. Är det värre så är det fruktansvärt att kissa, det går knappt över huvud taget! Då är det medicin som gäller för annars går man ju åt.
Paulina

Man kan ha s.k. "tysta" urinvägsinfektioner. Men som du fått råd om så se till att dricka mycket. Även om det känns jobbigt att springa o kissa så ofta så måste du skölja igenom.
Det är inte alls bra om det blir en njurbäckeninflammation av det vilket kan ske om det får gå för långt.
Så se till att hålla dig varm o drick mycket-
Hoppas det ordnar sig snart om inte så sök för det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Har en kompis som har problem med ständiga urinvägsinfektioner. Förutom de tips andra redan gett så brukar hon alltid lägga sig i ett varmt bad eller lägga en vetekudde på maggen.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#10 Fast det hjälper ju inte mot själva infektionen. Kan ju lindra lite men…
Jag hade under förra året extremt mycket urinvägsinfektioner, de flesta "botade" jag hemma med tranbärsjuice och mycket vatten (=kissa ofta!). Och se till att du kissar ut allt, så att det inte blir kvar urin med bakterier. Tranbärsjuicen innehåller ett ämne som gör att bakterierna inte kan fästa på slidväggarna, utan följer med kisset ut. Så så länge det bara är lite så brukar det räcka.
Men skulle du få det igen inom snar framtid (eller om det blir värre nu) så kontakta läkare så du får antibiotika mot det. Och var uppmärksam på om du börjar känna lite smärta upp i ryggen, då ska du åka in direkt! Kan ju nämligen bli njurbäckeninflammation av det.
Jag har själv tagit tre antibiotikakurer mot urinvägsinfektion, de första var ju "klassiska" rejält ont och bodde på toaletten i stort sett… Den tredje kändes dock bara som en lätt och jag körde på huskurer, tills fram på kvällen när jag började få ont upp i ryggen. Då åkte jag in ändå, och visst var det på väg att bli njurbäckeninflammation av det. Så det kan det bli utan att få en "rejäl" urinvägsinfektion.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#11 Nej, det gör det inte. Tipset var bara om man vill försöka lätta på smärtan tills infektionen börjar avta.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Suck, har gatt mer an en vecka nu och jag har de sista dagarna hinkat i mig mellan 1 och 2 liter tranbarsjuice och en halvliter citronvatten varje dag, men inte blir det battre for det. Inte samre heller iofs, sa det ska jag val vara glad for. Borde kanske ga och skriva in mig hos en lakare trots allt. Orkar aldrig ta tag i det eftersom det innebar sa mycket pappersarbete osv.
// Amanda
#13 Har det gått mer än en vecka ska du absolut träffa en läkare! Går det att bota med huskurer brukar det gå över på en dag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

# 13 Hur jobbigt det än är så måste du gå till läkare nu. Det är inte alls bra att gå med det. Risk finns för att det går upp i njurarna o då är det riktigt allvarligt.
Så gå till läkare redan idag.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

har man urinvägsinfektion ska man absolut INTE lägga sig iett bad!! bakterierna som hamnar ivattnet från kroppen kan "krypa" upp i underlivet o göra infektionen värre! sen funderar jag på detta med kyla..hur kommer det sig att folk säger att man får urinvägsinfektion av kyla, när infektionen är rent bakteriell???
du ska absolut uppsöka en läkare. Det är enkelt, bara lämna ett urinprov. Ring din HC.
Urinvägsinfektion är inte att leka med.
#16 Man får det inte enbart av kyla. Men blir man kall så har bakterierna lättare för att komma och hälsa på. Så något i kombination med kyla får större risk för att ge en bakterieinfektion. Men enbart av kyla får man det inte.
Några av de vanligaste orsakerna till att tjejer får urinvägsinfektion är bl.a. att de inte går på toaletten efter sex, eller torkar sig bakifrån och fram när de vart på toaletten. Analen innehåller ju en hel del bakterier, så kommer de fram till urinröret är risken för urinvägsinfektion rätt stor.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#18 oki…förklara gärna lite närmare hur detta kommer sig..bakterier gillar ju inte kyla….

#19 Bakterier trivs väldigt bra i kyla, beror alldeles på vilken sorts bakterie det handlar om.
Qui dormit, non peccat
#19 Jag vet inte exakt, men just i urinvägen ska de tydligen ha lättare att fästa om man är kall. T.ex om man blir blöt och då kall på det så ökar risken för urinvägsinfektion rätt rejält än om man blir blöt och det är varmt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

oki..tack för svar
Sen så kan ju inte jag bekräfta att det faktiskt är så, men det är vad jag hört i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
gå för all del inte omkring med en UVI. det kan leda till njurbäscken inflammation och Det är ingen rolig historia.
Jag tror inte så mkt att tranbärsjuice hjälper mot en UVI men att det är bra i förebyggande syfte om man har lätt för att få UVI. Finns även kapslar att köpa. Tänk på att tranbärsjuice innehåller mkt socker o inte rekommenderas till diabetiker.

#24 Jodå de hjälper då syran dödar bakterier. Men inte om de har gått för långt naturligtvis, då behövs antibiotika.
Qui dormit, non peccat
Drick mycket vätska och gärna sura sådana. Citronvatten fick jag order om att drick när jag var liten (mycket återkommande UVI).
Jag hoppas att du har kollat upp det vid det här laget och eventuellt får antibiotika, för jag säger som flera andra här. Njurbäckeninflammation är ingen trevlig historia!

joda, jag gick till lakaren forra veckan och fick antibiotika, sa nu kanns det battre :)
// Amanda
#27 Härligt. 
Ett glas vatten med en sked äppelcidervinäger har jag också blivit tipsad om… Men då kan i alla fall jag säga att jag föredrar tranbärsjuice. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
jag hade urinbägsinfektion förut och sa till pappa att det gjorde ont nät jag kissa så vi åkte dirket till nån läkare som tog urin prov sen fick jag medcin utskrivet så var det borta på vipsen :)

Va bra att du sa till och fick medicin. Det är viktigt för urinvägsinfektion kan bli allvarliga komplikationer om den får va obehandlad.
Ha en bra dag! Mongu.