Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 6732 ggr
botakt
2009-03-31 19:23
0

övervikt?

Jag är 15 år och 155 cm lång och 60 kg. Är det normalt? Eller ska jag gå ner lite? Obestämd

hus-musen
2009-03-31 19:32
0

Näe jag tycker inte att du ska gå ner. De är en normalvikt för någon i din ålder=)

Men vill du träna lite o sporta så är de ju bra, men du ska inte banta! Sånt förstör kroppen och förstör ämnesomsättningen!

Qui dormit, non peccat

botakt
2009-03-31 19:34
0

#1 okejs. Jag  rider och går promenader. Men jag känner att det inte räcker…..Gråter

gullenos
2009-03-31 19:41
0

Jag vet inte sånt med vikt och sånt jag bryr mig inte så mycket om det. Bara man mår bra själv.

Men du kan ju göra som jag. Äta bara godis på fredag lördag och söndag :) Inte dricka cola (fast det är ju ijoförsig för att jag inte gillar det). Men förut eller nu också är jag typ sockerberoende. Asså jag tror verkligen jag är det. Jag typ åt godis hela tiden och söta saker. Jag blev orolig och fick ångest när det inte fanns nått sött och då kändes det som om min dag var förstörd. Helt sjukt ju. Därför har jag börjat med att inte äta godis på vardagarna! Om man inte äter så försvinner suget!

Bara ett tips :)

botakt
2009-03-31 19:48
0

#3 jo brukar inte äta så mkt godis ^^.  Men iallafall det var ett bra tips

Rita-S
2009-03-31 19:50
0

Jag tycker inte du behöver oroa dig för din vikt. synnerligen inte för att du är 15, du kanske kommer växa lite mer i höjden :)

Att du promenerar och rider tycker jag är riktig bra. Om du sen inte dricker läsk eller äter nåt mycket godis, att du tillåter dig en liten gnutta gott typ enbart lördagar, och att du även inte äter dig över-mätt, det tror jag faktisk kommer räcka plenty för att inte lägga på dig.

Kom även i håg att 1 kilo muskler tar mindre plats i volym enn 1 kilo fett. Jag vet folk som har bantat och trimmat och tränat, och vikten har inte minskat så himla mycket, medan centimetermått har rasat nedöver.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
2009-03-31 19:58
0

Håller med Rita att du inte ska oroa dig för din vikt. Du är så ung så du har inte växt klart än.

Sen är du igång med både promenader och ridning så du är ju aktiv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Vargnatt-]
2009-03-31 20:00
0

Tycker inte alls du behöver fundera på att gå ner i vikt, fortsätt du med dina promenader och din ridning så behöver du nog inte oroa dig för sånt :)

botakt
2009-03-31 20:03
0

# 6 och 7     Jag har inte växt på  1-1½ årOskyldig      Men jag äter mediciner det kanske hjälper upp vikten med?Skrikandes

Rita-S
2009-03-31 20:08
0

#8 beror nog lite på vilka mediciner, men det är rätt många som binder vatten till kroppen vet jag.
Så om du ökar mycket i omkrets och känner dig lite plösig kan det va vatten du binder i kroppen. I så fall finns det ört-te man kan köpa på hälsokosten som har mildt vattendrivande effekt så man undviker sådan till en viss grad iaf :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

botakt
2009-03-31 20:10
0

#9 Antidepresiva mediciner äter jag som man tar med vatten Skäms

Rita-S
2009-03-31 20:14
0

ja, det är nog så att en hel del antidepp binder vatten i kroppen ja, så du kanske skulle kolla efter vattendrivande the på hälsokosten?

botakt
2009-03-31 20:47
0

#11 Jo kanske det vad hter det thet?

Rita-S
2009-03-31 20:50
0

det finns många många olika sorter :) Jag föreslår du går inn och frågar vad dom har för något av milda vattendrivande the på närmeste hälsokost i så fall

botakt
2009-03-31 21:03
0

#13 okejs. Ska kolla om det finns där jag bor Skrattande

Xondah
2009-03-31 21:12
0

Du behöver defenetivt inte banta;o Vart är världen på väg när en 15 åring tänker på bantning.  Jag skyller på media.

botakt
2009-03-31 21:16
0

#15  Jag mena inte hetsbanta utan bara för hälsans skull :)

Rita-S
2009-03-31 21:21
0

#16 det är helt okej att va intrecerad av att få en bättre hälsa eller bibehålla den :) Bara inte låt det gå för långt. Din kropp är i växt, och att hålla strikta dietter kan faktisk va rätt skadligt medan du utvecklas som du gjör just nu.

Därav mina ord om att jag personligen tror det räcker länge om du äter normalt, inte överäter och skiter i för mycket godis och läsk :) Det borde räcka bra.

hus-musen
2009-03-31 21:28
0

#16 Ärligt talat, enda gången man ska börja banta för hälsans skull är när vikten inte kan mätas på en vanlig badrumsvåg..

Och när du oxå äter antidepp som brukar binda vatten i kroppen, (ppiller och andra preventivmedel binder vatten i kroppen oxå) så kan de räcka med att dricka te som är vätskedrivande. Glöm bara inte att du måste dricka vatten för att undvika uttorkning.

Strunta i att äta hamburgare o pizza, all snabbmat, energidrycker, läsk och godis. Är du sugen på något på lördagen så ät popcorn=) Jag älskar popcorn och man kan krydda dem med lite allt möjligt o doppa dem i såser så de är inte tråkiga=)

Qui dormit, non peccat

botakt
2009-03-31 21:34
0

#18 neh… Men jag äter inte P-piller å sånt..  Popcorn äts  oftare än godis. Snabbmat bara ibland vid spec tillfällen.   Men vad gör man om man är tjock då? Låta det vara?   

#17   Jag slutade växa för 1 oh ett halvt år sen.  Så jag veet inte hur man ska göra

hus-musen
2009-03-31 21:39
0

#19 Vad äter du annars då? det kan vara så att kosten är helt fel för din förbränning, vissa människor ska äta mycket kolhydrater o andra ska äta mycket protein. Mjölkprodukter kan vara bra att undvika över lag. (som yougurt, mjölk, sås, ost o smör mm.)

Vet du att man ska gå 10,000 steg om dagen egentligen? Köp en stegmätare o se hur långt du går på en dag, går du bara 3,000-4,000 steg så är de ju på tok för lite, en längre promenad skulle kunna hjälpa tex=)

Qui dormit, non peccat

botakt
2009-03-31 21:44
0

#20  Jag äter vegitarisk kost. Ibland räkor och fisk.  Iallafall räkor/skaldjur måste jag äta för att inte behöva ta tillskott. Jo 10.000 steg visste jag ^^  Det blir nog mer än  det per dag.  Var kan man köpa stegräknae?

botakt
2009-03-31 21:44
0

#20  Jag äter vegitarisk kost. Ibland räkor och fisk.  Iallafall räkor/skaldjur måste jag äta för att inte behöva ta tillskott. Jo 10.000 steg visste jag ^^  Det blir nog mer än  det per dag.  Var kan man köpa stegräknae?

hus-musen
2009-03-31 21:55
0

#21 Då kan de vara så att din kropp inte kan ta hand om alla kolhydrater, kolhydrater blir till fett. Du kanske skulle ta o byta kost? Eller satsa på kolhydrater som är lättare att förbränna.

Stegräknare kan man köpa lite överallt, på tex biltema, clas ohlsson, ellos osv=) Om du googlar så hittar du nog flera ställen nära dig=)

Qui dormit, non peccat

botakt
2009-03-31 22:01
0

#23 jag kan ändra min veggokost lite bta ut saker och så kanske?

okejs får kolla där

hus-musen
2009-03-31 22:07
0

#24 Ja de kan ju vara bra=) Ät lättsmälta kolhydrater som är långsamma! Snabba kohydrater innehåller mycket socker som blir till fett..

Om du gillar te så finns de teer som hjälper matsmältningen oxå! Fråga på hälsokoster så kan de hjälpa dig! Glad

Qui dormit, non peccat

botakt
2009-03-31 22:49
0

# 25 Vad är  det snabba kolhydrater i då? Jag har inte riktig koll på det därSkäms

Teer kan man hitta dom på vilken hälsoaffär som helst eller är det speciella?

hus-musen
2009-04-01 16:37
0

#26 Är du vegetarian och inte har koll på vad du äter? Du måste vara den första jag träffat=)

De är långsamma du ska äta, alltså sånt som finns i bönor och baljväxter, pasta, ris, potatis, rotfrukter och grönsaker samt grovt bröd.

Te hittar du väl i alla hälsokostaffärer skulle jag tro=)

Qui dormit, non peccat

Buffaomini
2009-04-01 18:09
0

tycker inte du behöver gå ner i cikt
men sen handlar de också om vad de 60kg är för något
fett eller muskler eller mer 50/50
sen väger muskler mer. men de viktiagste är att du mår bra själv med din kropp. lyssna på din kropp

botakt
2009-04-01 19:23
0

#28 det är nog 50/50. Men jag är inte så  mullig så eller hur jag ska säga

Buffaomini
2009-04-01 22:34
0

#29 för att du verkligen ska veta om du "oroar" dig
prata med någon som verkligen kan sin sak.
på mitt gym kan man göra en så kallad bia mätning. som tar reda på exakt vad som är vad. inte för att jag tror att du behöver gå ner i vikt

http://www.prenet.se/V%C3%A5rtprogram/BIAm%C3%A4tning/tabid/59/Default.aspx

någonstans på sidan kan man leta reda på var man närmast kan göra det.

sen handlar dem också om hur vi tänker och hur vi ser på vår kropp
har man kanske inte ett bra förhållande med sin kropp spelar de ingen roll hur man ser ut, man är ändå missnöjd