Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 13249 ggr
mona43
2009-03-06 20:34
0

klåda

Har provat med salva/kräm mot svampinfektion och till och med vagitorier mot Svamp, men inget hjälper så speciellt, får lindring av endel salvor, men klådan lindras bara tillfälligt, tvättar mej mycket försiktigt och använder lite lactacyd, men är så ömtålig,det svider när jag kissar så jag bara vill skrika, vet någon om det kan ha något att göra med att jag använder hormonspiral?

Tacksam för råd och tips

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

hus-musen
2009-03-06 20:58
0

Du borde gå till en gynekolog och få det bekräftat att du har Svamp. Det kanske är nått annat medecin du behöver=)

Hormonspiralen kan göra slemhinnor extra känsliga.

Qui dormit, non peccat

Aviendha
2009-03-06 21:15
0

Jag har hormonspiral, och tycker mig det senaste året ha fått skörare slemhinnor. Önskar att något mjukgörande och återfuktande fanns, för det kliar, men jag har inte Svamp, utan är bara känslig. Alra värst vid mens *suck*

Låter riktigt trist att det tom svider när du kissar. Kan du inte ha något annat problem? Urinvägsinfektion? Klamydia? Du kan ju kolla upp dig iaf, behandlar du mot Svamp (även om du inte har) så tar slemhinnorna stryk av det, och det är ju väldigt onödigt isf.

Musiken
2009-03-06 23:05
0

Behandlar man for mycket mot Svamp sa kan man bli resistent! Ga till en gynekolog! Jag drogs med Svamp lange utan att jag visste om det (inte ens gynekologen lyckades bekrafta att jag hade det), men nar jag gick dit andra gangen sa fick jag tabletter istallet for alla salvor, och det fungerade mycket battre! Efter 2 dagar sa var det frid och frojd igen :)

exitingsvillemo
2009-03-07 00:42
0

Att det svider när du kissar beror antagligen på att du kliat sönder dig. Det är hemskt, jag vet…

Gå till gynekolog så du kan utesluta Svamp.

Lactasyd torkar ut slemhinnorna och gör besvären värre.

Köp Baby-olja och smörj rikligt när du duschar, undvik tvål, what so ever.

Du kan också se över din kost. Mycket socker gör slemhinorna torra. Jag är diabetiker och har mycket problem med detta. Det var av den anledningen jag sökte läkare och då konstaterade man diabetes.

Inga andra mystiska symptom? Ökad törst, ökad urinmängd?

Maria
2009-03-07 10:17
0

Vanlig olivolja är super…

/Maria

Pimu
2009-03-07 12:06
0

.. tycker som dom andra .. besök gynekologen ..

Jennifersthlm
2009-03-07 14:49
0

ja kolla upp!!

Mitralis
2009-03-07 18:44
0

Bäst att kolla upp. Kan vara en könssjukdom.

Sedan kan det vara nått så enkelt att du är "allergisk" mot ditt toapapper. Endera är det nått medel i det som du inte tål, eller så är det för "rivigt". Köp mjukt och fint papper istället för det oblekta och riviga och se om det blir nån skillnad.

Hoppas det löser sig.

mona43
2009-03-07 20:43
0

Funderar på att gå till disktiktläkaren och se om hon vill ge mej en remiss till gyn, ringde själv dit men fick ett nej, jag fick inte ringa själv sade de, jag måste få en remiss av disktiktläkaren.Rynkar på näsan omständigt detta, men det börjar bli allt för jobbigt nu. Tror inte det är diabetes, det är som vanligt med drickande, törst osv. Men de får testa allt de vill så man får någon sorts klarhet. Tror svedan beror på att jag kliar. Mina besvär började när jag fått min dotter och spiralen sattes in. måste ofta tvätta mej med olja i stället för lactacyd. Använde svampmedel för ofta ett tag, det gav ingen eller ytterst liten hjälp, använde hydrocortison men det blev snabbt värre, så det slutade jag med. Är känslig i övrigt mot shampo, tvål tvättmedel, borde nog pröva att tvätta underkläderna i parfymfritt.

"Ingen är felfri"

Jennifersthlm
2009-03-07 20:57
0

Men mödravården då??

mona43
2009-03-07 21:23
0

Barnmorskan sa att hon inte kunde hjälpa mej med detta, bara med att ta ut spiralen. Obestämd

"Ingen är felfri"

moos
2009-03-08 00:15
0

tvätta aldrig med tvål och absolut inte lactacyd. Tvätta endast med apotekets duscholja som inte svider vid självsprickor och Svamp, vilket barnolja kan göra. Lufta ofta.

exitingsvillemo
2009-03-08 00:42
0

#12 barnolja svida?Obestämd vad har du testat för barnolja? Jag har nyligen haft torrsprickor i musen och tvättade med babyolja utan ngnsomhelst sveda. Det är ju bara vanlig olja utan parfymer och annat hemskt.

#0 jag fick också besvär efter jag fick barn. Man blir torrare där nere efter en förlossning. Ofta kan man behöva extra glidmedel vid sex osv… Men använd som sagt, inte tvål.

mona43
2009-03-08 13:50
0

Nej barnoljan svider inte alls, skall köpa apotekets duscholja och testa också, man bör nog använda en mycket mild tvål på övriga kroppen också.Glad

Tack för alla tips och råd

/Mona

"Ingen är felfri"

linhof
2009-03-08 16:05
0

prova ringblomssalva…. är jättebra Glad

mona43
2009-03-08 19:00
0

#15 Finns den på hälsokostaffären?

"Ingen är felfri"

linhof
2009-03-08 21:19
0

#16 ibland kan den göra det… annars kan man göra själv Glad

Länkar receptet…  http://www.shenet.se/recept/ringblomssalva.html

mona43
2009-03-08 23:50
0

Tack för tipset, men var får man tag i ringblommorna nu på vintern? finns de i torkad form eller?

"Ingen är felfri"

exitingsvillemo
2009-03-09 01:32
0

jag tyckte recepten kändes krångliga. Men ska absolut kolla i hälsokost butik =)

mona43
2009-03-09 07:58
0

Ja det är nog enklast för en oinvigd inom salvrecept områdetGlad

"Ingen är felfri"

linhof
2009-03-09 09:25
0

#18 inte den blekaste faktiskt… Flört ja e bortskämd… har en kollega som gör den…

#19 + 20 jupp…. håller med… fast man vet ju aldrig…. man kanske får väckt häxan som man har inneboende? *fniss*

mona43
2009-03-09 12:21
0

HihiSkrattandeja häxan är i dvala nu, man vet aldrig vad som sker om hon väks till livFörvånad

"Ingen är felfri"

linhof
2009-03-09 17:03
0

#22 hehehe…..

mona43
2009-03-09 19:26
0

Skrattande

"Ingen är felfri"

moos
2009-03-13 11:10
0

#13 Det var vad Gynekologen upplyste mej om att duscholjan är bättre. Jag har själv köpt barnolja på Willys tror jag det var som sved men det var inte mycket.

Så det var bara ett tips i all välmeningFlört

Maria
2009-03-13 11:13
0

Rakar man sig i underlivet så ökar risken för Svamp.

Jag tror stenhårt på olivolja som är naturligt och läkande.

/Maria

ariaam
2009-03-13 11:38
0

Jag tycker som dom flesta gå till gyn. Det kan ju oxå vara tvättmedlet eller att du tvättat dej för mycket?

[ngupa]
2009-03-13 15:38
0

Det handlar om candida och den har vi naturligt i tarmen och när det blir en överväxt av den på grund av felaktig kost så blir man ellergisk och då kan det bla visa sig som klåda i underlivet mm.

Läs gärna här mer om just Candida

Om man vill komma åt orsaken och inte bara behandla verkningarna…

mona43
2009-03-13 23:17
0

Tack för alla tipsen, det har blivit bättre med klådan sedan jag börjat använda toapapper försiktigt, inte gnida hårt, bara dutta försiktigt för att unvika att riva upp och det börjar klia och svida mera igen.

Skall se vad jag kan göra med kosten också, har gått igenom många pencellinkurer genom åren, skall försöka få tag i ringblommesalva, eller kanske te kan vara bra också? har ni tips på något annat te som kan hjälpa?

Trevlig helg allehopa!

/Mona

"Ingen är felfri"

Mitralis
2009-03-13 23:28
0

Vad bra att det funkade med toapapperet. Jag blev lite misstänksam mot det när jag trodde att jag hade Svamp och det var bekymmersamt mest hela tiden. Det tog ett bra tag innan jag fattade att det var papperet på jobbet som var boven. Blev bättre när jag var hemma några dagar, men när det är bra tänker man ju inte på det. Sedan sa jag nått om det till mamma och hon sa att hon inte heller kan använda "fulpapper".

Skönt att höra att det är bättre för dej nu =)

mona43
2009-03-14 00:14
0

Ja man får pröva sej framGlad är även känslig för vilka underkläder jag har, det skall vara 100% bomull annars går det inte, skall köpa parfymfritt tvättmedel och se om det blir ännu bättre.

"Ingen är felfri"

mongu
2009-03-14 08:16
0

Tycker du ska kolla med läkare. Börja gärna med din husläkare. För dom kan mycket om såna saker.

Har du Svamp så kan du behöva en kombinationsbehandling med både tabletter och vagitorier.

Sen kan du använda apotekets duscholja på hela kroppen. Det är kanon om man har torr hud.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[ngupa]
2009-03-14 09:25
0

Då ska man vara medveten om att kortison är en sak som candidan lever på och alltså kommer man inte åt orsaken (candidan) bara verkan av candidan…

men man väljer ju själv vad man vill ha… överväxt/ellergi av/mot candida och behandlar symtomen, eller så behandlar man själva candidan.

ariaam
2009-03-25 11:13
0

Prova ACO Intim fuktgel o tvättolja, det kan ju vara så att du bara har jättekänsliga slemhinnor..hittade tipset på en annan sida här på nätet.

Ylva_87
2009-03-25 11:48
0

Om du har väldigt torra slemhinnor kan du smörja med ovesterin, det finns receptfritt på apoteket. Det är östrogen i den salvan.

Det brukar vara bland det första man får utskrivet om man har vestibulit.

Om du kör med vaginatorer som är receptfria mot Svamp så var försiktig. Många som har vesibulit tror att det är just recepfria svampmedeciner som varit utlösande faktor.

Ta kontakt med sjukvården för att få bästa hjälpen!