Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 8861 ggr
exitingsvillemo
2009-01-18 05:49
0

Ungdomsmottagning

Hur tycker du att du har blivit bemött på ungdomsmottagningar?

AnneN
2009-01-19 02:03
0

Jag har alltid blivit trevligt bemött på ungdomsmottagningar och även på MVC

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
2009-01-19 20:28
0

De jag hart träffat på ungdomsmotagningen har varit bra och snälla.

exitingsvillemo
2009-01-19 23:35
0

jag har faktiskt mest negativa minne från ungdomsmottagningen.

Kommer ihåg när jag var där och skulle få nytt recept på P-piller och sköterskan tittade nedlåtande på mig och frågade: Vad ska Du med det till? Ööhhh… Ja inte vet jag, stoppa upp dom i arslet kanske och hoppas på att bli hög…Obestämd Jag menar, varför brukar man äta P-piller?? Hon fortsatte utfrågningen med om jag hade ett förhållande samt hur länge vi hade varit ihop mm mm.

Det hela kändes som att jag var aldeles för ung för att ha sex överhuvudtaget och att jag allvarligt skulle tänka mig att leva i celibat tills jag gift mig. Jisses, jag var ju iallafall 15 eller något sånt.

Karmatarerskanise
2009-01-19 23:59
0

#3 Sådana frågor ställer dom nog till alla tror jag. Dom vill väl kunna höja ett varningens finger om allt inte står rätt till.

Men dom bör ju fråga på ett sätt som inte gör att man känner sig nedvärderad.

[Tassy]
2009-01-20 02:17
0

Jag har blivit väl bemött på ungdomsmottagningen varje gång. Tyvärr är väl kanske inte kunskapen alltid på topp.

AnneN
2009-01-20 13:10
0

#3 sådana frågor fick jag med och de är nog standardfrågor som de måste ställa första gången man skaffar p-piller. Men håller med Hera om att de kan ju ställa frågorna på ett sätt så att det inte känns som värsta polisförhöret.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

exitingsvillemo
2009-01-20 13:48
0

Det var ju inte ens första gången jag skulle ha P-piller, hade ätit i ett år, första gången fick jag utskrivet av MVC och dom var jättetrevliga.

Linn
2009-01-25 17:54
0

jag har varit på två olika UM och på MVC. bytte från UM till MVC till UM i en annan stad. Är nu helnöjd.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Maja
2009-01-28 22:58
0

Där jag bodde innan var det stor skillnad på dem som jobbade där. En var jättetrevlig och snäll, medan andra var riktigt sura och tvära.

Nu bor jag i en mindre stad med enbart en barnmorska på UM och hon är jättesnäll! :)

Rita-S
2009-01-29 06:08
0

jag har aldrig gått där. Anledningen var att jag var för gammal när jag kom till Sverige ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[mia-38]
2009-01-29 07:17
0

Jag har blivit väl bemött både på ungdomsmottagningen och på MVC.

ChristineL
2009-02-10 18:20
0

Jag har bara blivit trevligt bemött på ungdomsmottagningen, men när jag en gång bad om att få göra klamydiatest så blev det lite "Jaha, har du varit ute och slarvat?" Då kände jag mig jättedum, för jag är alltid så noga med kondom men just den gången blev det inte så. Kände mig som en så dålig människa och att barnmorskan verkligen dömde ut mig…

Aviendha
2009-02-10 18:29
0

Jag har blivit riktigt bra bemött utom senaste gången. Det var väl inte dåligt egentligen, men det kändes inte bra alls.

Helt från blåa skyar så ringer killen och säger att han har klamydia och att jag har en tid om 40 min. (Han hade just pratat med den ena barnmorskan, som fö. är faster till en av hans vänner och han var där mycket när han växte upp)

När jag sitter där så frågar hon hur det är, och jag erkänner att jag är helt omtumlad. Vart tusan kommer klamydian ifrån? Visst, vi genomgick en behandling första veckan tillsammans 2,5 år innan, men den borde ju ha tagit och jag hade då rakt inte vart otrogen.

Sade att jag inte visste vad jag skulle tycka och tänka. Kanske hade han bedragit mig? Då har hon mage att säga "han funderade på samma sak, för han har inte vart otrogen alls". Det kändes inte professionellt, kände mig dum och utpekad som bedragare. Det var inte så kul ärligt talat.

SaraC
2009-02-10 18:30
0

Har alltid blivit väl bemött.

Det jag kan tycka är obekvämt är frågor om ens sexpartners, om man har fast partner och så vidare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Vargnatt-]
2009-02-10 18:35
0

Jag har alltid blivit bra bemött. Speciellt här i Munkfors faktiskt, här har de varit extra trevliga och lätta att prata med :)

bubbelbubbel
2009-02-10 18:44
0

har generellt goda erfarenheter av ungdomsmottagningen vi har i stan, dock när jag var där sista gången för två år sedan försökte tanten pracka på mig ett nytt p-piller och jag vägrade, varpå hon säger
-men det skulle ju vara olämpligt för dig att bli gravid nu!

jaha? varför? då var jag 21, med fast jobb och sambo.
hur skulle det kunna vara olämpligt?

efter det slutade jag gå dit. :P

Ebba-A
2009-02-10 20:57
0

Har vart där en gång, när min mens hållt på i över 2 veckor. Hon som var där bad mig vänta ute i 1,5 timme. När jag fick komma dit sa hon bara att jag skulle be mina föräldrar boka tid hos nån barnmorska. Kändes inte direkt kul att stå ute i minusgrader 1,5 timme bara för att få veta kort vad jag skulle göra.

Värd på Choklad iFokus

Liss
2009-02-10 22:25
0

Jag tycker inte om ungdomsmottagningen här i stan, så jag går till gynekolg/kvinnokliniken vid sjukhuset i stället.

Tycker dem är otroligt fördomsfulla och tillåter en inte det man skulle vilja. Vissa frågor är klart att dem ska ställa, men andra frågar tycker jag inte alls dem har någon rätt till. Och sen kan man ställa frågor på ett fint sätt också och inte låta som en moraltant!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

jsca
2009-02-25 13:53
0

här på UM, så receptionisten är ganska otrevlig .. så man blir sur på henne för att hon inte fattar, men som tur är så äre inte hon som tar hand om sen.. för isf skulle jag inte gått dit nå mer..

elyse
2009-02-25 14:03
0

Har haft bra erfarenheter. Gick hos en kurator där under i stort sett hela gymnasiet p.g.a. depression.

[LucyInTheSky]
2009-02-25 22:45
0

Ungdomsmottagningen och MVC är samma här hos mig. =) Men den ena tjejen som jobbar där är helt underbar! Henne ska jag absolut kräva att få sen när det är dags för bebis.. =)

DesireEsmeralda
2009-02-27 19:38
0

Nu är det ju rätt många år sen jag fick gå till ungdomsmottag. men jag har alltid blivit bra bemött där oavsett om det handlat om mitt underliv eller mitt privatliv..Obestämd  Men håller med #5 om att kunskapen ju kan va sisådär ibland.

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Gasoline
2009-02-28 11:12
0

Ungdomsmotagningen i Kopparberg är jättedålig. Tanten som är där är jämt grinig och svarar inte på de man frågar. Men Den i Lindesberg finns inget att klaga på, dom är helt underbara.

Gerbilflicka
2009-02-28 13:20
0

For det mesta mycket bra, men nar jag skulle fa p-piller ifragasatte skoterskan varfor jag inte skulle anvanda kondom langre. Jag forstod ingenting, varfor skulle jag gora det nar jag har ett fast forhallande, ingen av oss har nagon sjukdom och jag har p-piller? Jag berattade att vi hade kollat upp det och darfor var sakra pa att vi bada ar friska.

Skoterskans svar: "Ja, men du vet ju inte vad din pojkvan gor pa sidan, eller hur? Han kan ju dra in vad som helst i forhallendet."

Jag blev lite chockad mumlade nagot om att jag litar pa min pojkvan och vet att han inte skulle vara otrogen. "Ja ja," svarade skoterskan.

Gasoline
2009-02-28 13:26
0

#24 Tyckte det va bra att hon informerade dig om detta. Många blåögda små flickor har säkerligen blivit smittade på detta sätt, för att de litat på sin pojkvän lite mer än det borde. Själv andvänder vi kondom ibland, utav andra orsaker än smittorisk och sådant.

HannaM
2009-02-28 15:08
0

Har faktiskt aldrig besökt en ungdomsmottagning… Jo förresten. Hela klassnen var på studiebesök i högstadiet men inget annat. Äter inte p-piller och tja, har väl helt enkelt aldrig haft ärende dit och nu r jag strax för gammal=P

Gerbilflicka
2009-02-28 19:58
0

#25 Kanske, man jag kande mig anda krankt. Hela sattet hon sa det pa, och dessutom efter att ha fragat om varat forhallande. Jag ar anda 19 ar och sambo med min pojkvan, inte 14 och nyforalskad i nagon kille jag knappt kanner.

Gasoline
2009-02-28 20:05
0

#27 Ja, det förstår jag. Tanten på min ort ställer många frågor och ganska elakt, hon är ganska klumpig utav sig och förbaskat surig! Så jag går på samma ort som jag går i skolan, där är dom så himla underbara! Tycker att du ska byta.
Dessutom va jag 14 när jag förlorade oskulden, hade varit tillsammans med killen i 3 månader, vi va sambos i 2 år, det höll i 2 och ett halvt år och jag ångrar inget, trotts min ålder.

WinterPrince
2009-03-02 02:16
0

överlag känner jag mig väl bemött, men där jag växte upp var sköterskan som man väger sig och kollar blodtryck hos väldigt kort och sur. La henne i högen stressade människor.

JMax
2009-03-03 12:07
0

Länge sen jag var där nu men jag har blivit trevligt bemött och tyckt att de varit bra.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kisemisen
2009-03-15 18:22
0

_Nej usch!
_Jag har varit där en gång och det var jag och min kompis kusin. Hon är 16 nu och skulle hämta kondomer (då var hon 15).
Där inne så får hon inga eftersom hon är för ung.

Tycker det var dålig stil.

/L :)

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

hus-musen
2009-03-15 18:26
0

#31 dåligt.. Vi kunde gå o hämta kondomer från att vi var 13 men då fick man alltid ett snack oxå om risker med sex mm. Fast vi skulle ju göra slangbellor av kondomerna men de berättade vi itneGlad Man brukar ju även kunna köpa kondomer typ en påse med 10 stycken för 5 kronor eller nått=)

Qui dormit, non peccat

Kisemisen
2009-03-15 18:29
0

#32, haha slangbella, haha! :)

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Gasoline
2009-03-15 18:37
0

#31 Verkligen dålig stil, det är bättre att ni får kondomer och skyddar er istället för att göra det utan.

Kisemisen
2009-03-15 18:41
0

#34, håller med. Men hon fick ju inga kondomer ändå, även om hon sa att det var ju för säkerheten hon ville ha kondomer.

Gasoline
2009-03-15 18:46
0

#35 Ja, det är riktigt dåligt utav mottagningen!

Kisemisen
2009-03-15 18:49
0

#36, japp, jag har själv inte kännt för att gå dit när dom bemöter en så.

Gasoline
2009-03-15 19:01
0

#37 Byt mottagning. Den i våran lilla by tycker jag inte om hon som är gyn, så jag började gå på samma ort som jag går i skolan, 4 mil bort, och dom är så jätte mycke bättre!

Kisemisen
2009-03-15 21:03
0

#38, smart tips :)!
Tack :)

Ylva_87
2009-03-15 21:15
0

Jag har positiva erfarenheter från Ungdomsmottagningen. Har aldrig haft några problem eller känt mig kränk när ja varit där. Jag har fått dom preventivmedel ja har velat ha och jag har fått remiss vidare till andra ställen pga min vestibulit. Det tog dock ett tag att få dom att förstå att jag verkligen hade ont och inte bara nöjda sig med att det såg bra ut.

Jag har i stort bara positiva erfarenheter av Um, Sesam och barnmorskemottagningen. Sen finns det enstaka personer som ja inte har funkat tillsammans med.

Gerbilflicka
2009-03-15 23:36
0

#28 Anledningen till att jag sa 14 var for att jag sjalv va lite… eh, ja… nar jag var 14. Obestämd